• Scrunchie

    Planerat kejsarsnitt pga rädsla för herpessmitta?

    Hej! 


    Jag undrar om någon här fått igenom planerat kejsarsnitt pga rädsla att barnet ska smittas med herpes under förlossningen? 


    Jag vet att risken är jätteliten men då barnet kan få hjärnskador om det smittas under en förlossning så känns även 1% risk alldeles för stor. 


    Jag har även läst om barn som smittats trots att mamman haft herpes innan graviditeten och inte haft några märkbara symptom vid födseln. Mina är ibland inte så tydliga som de var i början så vet inte längre om det är herpes eller bara irritation från tex rakning eller dylikt.  

    Jag går ständigt runt med ont i magen, ångest och gråter av rädsla att dom ska säga nej till snitt. 


    Har någon här erfarenhet? Remiss skickas inte förrän i vecka 22 för att sätta igång denna process och jag har en lång bit kvar. Är så fruktansvärt orolig att det tar över min vardag. Det enda jag vill är att min bebis ska få komma ut utan risk för min dumma smitta <3 

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt pga rädsla för herpessmitta?
  • Guldnovan

    Eftersom herpes är så vanligt skulle i så fall  alla kvinnor med viruset få kejsarsnitt om sjukvården ansåg det vara nödvändigt. Lägg till alla som bär smittan utan att veta, ska man kanske göra snitt på alla för att vara säker. Man smittar ju även efter en förlossning, ska man förbjuda föräldrar att pussa sina bäbisar, även pappor eftersom de kan ju också ha viruset? 

  • Fjällsockan

    Tror att det är ganska svårt, men inte omöjligt, att få igenom. Men du vet om att de skriver ut medicin som äts i förebyggande syfte inför förlossning för att undvika ett utbrott just då? Även åtgärder som tas om det skulle vara så att du har ett aktivt utbrott just då, plåster om litet eller kejsarsnitt om det bedöms lämpligt . Prata med din BM som berättar hen mer!  

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt pga rädsla för herpessmitta?