• SCG

    Harunge i rabatten

    Hej! 


    jag har sån ångest och vet inte vad jag ska göra. Igår förmiddag hittade jag en död harunge mitt bland blommorna i rabatten. När jag hade plockat bort den och börjat med mitt ogräsrensande så ser jag plötsligt att under en av mina rhododendron buskar ligger en lite, liten harpalt och trycker. Jag läste på massvis om att harpaltar oftast inte är övergivna och att mammorna Kommer på natten osv. MEN? den här stackarn ligger under den sorgligaste glesaste buske som ni kan tänka er i en rabatt där det springer katter och hela grannskapets barn. Det spelas basket, fotboll och körs med små elbilar precis intill. Dessutom kan jag inte först hur mamman ska få plats och komma till under den där lilla busken. Med tanke på att jag hittat en död precis intil bör jag kanske ingripa? Tänk om jag låter den svälta ihjäl? Den kanske inte klarar en natt till utan mat? Vad tror ni om att försiktigt lyfta upp den och ge den lite mjölkersättning för hundar och lägga tillbaka den, men kanske med en handduk under och över. Om då harmamman kommer kanske det inte är någon skada skedd? 

  • Svar på tråden Harunge i rabatten
  • Anonym (Nej)

    RÖR DEN INTE!!! Ring Länsstyrelsen om du är osäker.

  • Anonym (djur i nöd)

    Jag har varit i din sits och räddat flera djur ofta har de varit för illa däran och avlidit under min vård. Jag har försökt själv utan att kontakta någon men skulle idag ringa Djurambulansen


    Svenska Djurambulansen transporterar skadade och sjuka djur och kan i mån av tid hämta en upphittat skadad fågel för transport till oss. Deras journummer är 0771-999 112.

    Länsstyrelsen kan man också testa. Är den riktigt illa däran hade jag nog tagit hem den tills vidare och försökt ge den värme och något att äta som du var inne på och ringt imorgon eller så fort du kan.

    Lycka till{#emotions_dlg.flower}

  • SCG

    Inget behov av versaler, jag lyssnar lika bra till gemener. Hursomhelst så har jag pratat med viltakuten där vi bor som tyckte det var lite svårt att avgöra. De bad mig skicka in bilder vilket jag gjorde och sen hörde jag inget och fick inte tag i dom igen. Jag ringde en veterinär som också sa att det var ett svårt fall eftersom den ena hittades död och att den ligger så utsatt. Jag förstår att det är problematiskt och att i de flesta fall så är de inte övergivna. Men här undrar jag? Jag tycker inte det verkar stämma riktigt med tanke på läget och att en var död. Jag far illa om den ligger precis utanför min dörr och svälter ihjäl. Eftersom jag läste att det var en myt om att hararna stöter bort dom om de känner människodoft tänkte jag att det kanske inte störde så mycket om jag iallafall gav den nåt varmt att ligga på? Nån annan som har en tanke?

  • SCG

    Tack snälla för gott råd och pepp! Jag avvaktar denna natten också och hoppas den överlever 🙏

  • SCG

    Uppdatering! Den lilla stackaren dog tyvärr idag. När jag kom ut imorse låg den på rygg och kippade efter andan. Jag tog in den och försökte ge den lite valpvälling, men tyvärr var det försent 😫 Den tog sina sista andetag i min famn ❤️❤️❤️❤️ Rest in peace Mr Hare.

  • Anonym (djur i nöd)
    SCG skrev 2023-04-25 20:28:42 följande:

    Uppdatering! Den lilla stackaren dog tyvärr idag. När jag kom ut imorse låg den på rygg och kippade efter andan. Jag tog in den och försökte ge den lite valpvälling, men tyvärr var det försent 😫 Den tog sina sista andetag i min famn ❤️❤️❤️❤️ Rest in peace Mr Hare.


    Åh vad synd. Men du gjorde vad du kunde.

    Hoppas den får det bra och återser sitt syskon och kan skutta fritt och tryggt igen{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (E)

    Du gjorde helt rätt med ungen i att lämna den ute, naturen är hård men stressen för en harpalt att hanteras av människor är mer skadligt än att lämna den ute.

  • Anonym (?)

    Tyvärr naturens gång, hade blåmesar i holken på tomten för ett par år sedan.
    Allt gick bra tills de blev flygga - då kom skatorna!
    Hade tyvärr en hink med vatten stod på altanen, en blev jagad ner i hinken och drunknade och den andra ungen blev ihjälhackad i en rabatt.
    Nu för jag krig mot skatorna, har ärtrör framme året runt.
    Kommer en sparvhök och hämtar lunch ibland men det känns mer ok än skatorna. 
    Rovfåglar är spännande.
    Har inga harar men igelkottar, även inne när dörren är öppen på sommaren, haha

  • Anonym (HÄNT MIG MED)

    Gå inte nära. Har hänt mig med. Låt de vara. Jag har hund så han var såklart nyfiken men fick inte gå där på månader. De klarade sig och hoppade iväg till slut. Låt de vara klipp inte gräs och så.
    Så går det bra. De ligger som stenar när de väntar på mamman.

Svar på tråden Harunge i rabatten