• Jhannis

Igen sluten vas med vätska!

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på då jag inte hittar på nätet svar.

Jag köpte en igensluten vas med en blomma i någon sorts vätska på Dragon Gate i Gävle för flera år sen. Nu råkade jag ta sönder den och vätskan var oljig och svår att torka upp. 

Så min fråga är vad är det för vätska som den konstgjorda blomman låg i i den igenslutna vasen.. 

Hoppas någon kan ge mig ett svar.

• Svar på tråden Igen sluten vas med vätska!
  • Waterproof

Glycerin kanske. Det brukar användas för att konservera blommor. Det borde gå bort med T-sprit/-röd, kemiskt ren bensin eller annat lösningsmedel.

• Waterproof

Ok, såg nu att du skrev att det var en konstgjord blomma. Då är det säkert glykol som man blandat i för att förhindra algbildning. Du får bort det med samma produkter som jag skrev om i mitt tidigare inlägg.

• Jhannis
    Waterproof skrev 2023-04-17 16:55:23 följande:

Ok, såg nu att du skrev att det var en konstgjord blomma. Då är det säkert glykol som man blandat i för att förhindra algbildning. Du får bort det med samma produkter som jag skrev om i mitt tidigare inlägg.

Men är glyserin farligt för huden ? Råkade trampa i vätskan. Eller glykol. Jag kan inte använda dessa medel du skrev om få jag inte tål starka dofter. 
    Jag tvättade fötterna i badkaret och undrar om det räcker med att jag tvättade badkaret efteråt med vanlig badrumssprey eller måste jag ha starkare medel även i badkaret?
  • Jhannis

Har någon kunskap vilka vätskor man använder när man konserverar blommor mer än glysecerin. 

Svar på tråden Igen sluten vas med vätska!