• E1h2dx

    Hud mot hud

    Min bebis är 8 mån och när jag tänker tillbaka så har jag nästan aldrig varit hud mot hud med honom. Jag har alltid varit rädd för att han ska frysa och har därför klätt på honom snabbt. Jag ångrar mig så mycket nu och önskar att jag gjort det oftare.

    Hur har ni andra gjort, hur ofta har ni haft bebisen hud mot hud? När har ni haft det, i någon daglig rutin tex efter bad eller så?

  • Svar på tråden Hud mot hud
  • Anonym (Gosa)

    Bara för att bebisen har kläder på sig så kan man ju ändå ha hud mot hud tex kind mot kind när man håller hen i famnen. Sedan har man ju amningen ( ifall man kan amma) och jag bar mitt barn hud mot hud i min morgonrock varje morgon efter blöjbytet,dvs jag svepte om oss i min stora morgonrock och knöt skärpet omkring oss så den hamnade under hennes rumpa😊 kag duschade också med min bebis i famnen då vi saknade badkar och jag fick svårt pga leder böja mig ner och bada hen i balja. Så det finns många sätt att få hudkintakt på. Och känner Du att du har fått för lite av det så är det ju absolut inte försent att ge mer av hudkontakten 🥰

  • Jemp

    Det har jag haft mycket. 

    Men jag håller med ovanstående, det är ju inte för sent! För båda mina märktes det också att det blev extra viktigt igen vid specifika händelser, som tex när jag började jobba efter föräldraledigheten. 

  • Anonym (S)

    Har nog mest varit när jag har ammat och sovit med honom , samma med mina två äldre .. Vi har ganska varmt hemma så jag sover i bara trosor och amnings-BH oftast och han sover i bara blöja. Ammar fortfarande och sover med honom fast han är över 1 nu. Men det är mest pappan som har haft honom på bröstet och låtit honom somna så, tycker det ser så mysigt ut men lite svårt för mig eftersom jag har bröstimplantat.. blir inte så  bekvämt för nån av oss tyvärr.. 
    Kan inte riktigt duscha med honom heller för då vill han bara amma så det har blivit pappa som får göra det (när han inte badar i baljan).

    Men man kan ju vara nära och litegrann hud mot hud även med kläder ..Som nån annan skrev, kind mot kind typ.. och det är ju inte för sent att vara mer hud mot hud heller om du vill det :)

Svar på tråden Hud mot hud