• Cookie1982

    Är det bara jag....

    ...som kräks på barnens aktiviteter? Mina två tonåringar spelar fotboll och jag blir helt matt. Det är 2-3 träningar i veckan, match varje helg ofta den ena på lördagen och den andra på söndagen. Det blir därför svårt att hinna med andra saker. Sedan ska man sälja massor av saker, kakor, underkläder, bingolotter, kryddor m.m och dessutom ska man som förälder också stå i kiosk och hjälpa till på fixardagar. Jag är såklart jätteglad att mina barn får spela fotboll men det är ju deras aktivitet, inte min. Nu när de börjar bli stora kan jag tycka att de kan samla alla fotbollsspelare i klubben och så kan de få fixa på sin hemarena. Sen förstår jag att vi som föräldrar behöver ställa upp och vi behöver få ihop pengar till cuper och läger osv men jag känner att jag inte kan leva det liv jag vill leva eftersom hela livet planeras efter fotbollen. Någon mer som känner som jag eller älskar alla andra fotbollsföräldrar det livet? Känner mig som världens sämsta mamma. 

  • Svar på tråden Är det bara jag....
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Meningen med livet) skrev 2023-04-16 08:58:25 följande:

    Undrar om det är meningen att man ska ha fulltecknat program precis hela tiden? Det räcker inte med att man jobbar. Sen kommer semestern och då är det full fart igen. Massa aktiviteter och resmål att boka av.
    Mår vi bra av sån stress?


    Ja, och mår ffa barnen bra av att ha aktiviteter 6 dagar av 7 typ? Det där med att leka fritt, upptäcka världen, socialt umgänge med kompisar osv hinns ju aldrig med. Att inte hålla på med sport etc betyder ju inte att ungarna automatiskt hamnar vid en skärm, som en del föräldrar verkar oroliga för. Sånt styr man ju mycket själv också. Och barnen ska väl ha tid för studier också, som borde vara prio ett.
  • Anonym (Meningen med livet)

    Vi borde ta oss tid att njuta mer av livet. Inte vara duktiga hela tiden.


    What is the French way of enjoying life?
    Life in France doesn't revolve around work, money, or having the nicest things. French lifestyle is all about savoring the small moments, being in the moment, choosing quality over quantity, and squeezing every last bit of pleasure possible. It's about elevating simple everyday routines into something pleasurable.
  • Anonym (Handbollsmorsan)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-04-16 10:14:27 följande:
    Ja, och mår ffa barnen bra av att ha aktiviteter 6 dagar av 7 typ? Det där med att leka fritt, upptäcka världen, socialt umgänge med kompisar osv hinns ju aldrig med. Att inte hålla på med sport etc betyder ju inte att ungarna automatiskt hamnar vid en skärm, som en del föräldrar verkar oroliga för. Sånt styr man ju mycket själv också. Och barnen ska väl ha tid för studier också, som borde vara prio ett.
    Håller med..Min dotter hamnade inom sin sport av en slump men tyckte att det var roligt i 4 år , sedan började hon känna att hon inte orkade med inläsningar från skolan, läxor och prov. Hon började att känna stress och läste skoluppgifter under pauserna när det var match och ibland i sporthallen innan träningen. Det blev inte hälsosamt i längden. Hon är väldigt studiemotiverad och uttryckte att hon tänker ändå inte bli ett handbollsproffs, att hon hade andra mål med livet och så slutade hon av egen vilja under pandemin. Hon har inte ångrat det alls men visst blev det en omställning. Hon är aktiv som person ( vi som familj) och sitter inte hemma och ugglar utan är ute och rör sig och umgås med vänner. Värderar extremt mycket att få styra sin egen tid och håller verkligen med att vissa barn har alldeles för mycket aktivitet. Viktigt att få landa och vila, skolan är rätt tuff ändå. Kan säga att nu lever vi otroligt balanserat jämfört med innan. 
  • Cookie1982

    Det är inte att jag inte ställer upp. Jag försöker sälja så gott jag kan och skjutsar på träningar och matcher och försöker planera efter barnens matcher så att de ska få spela men inombords är jag frustrerad och vill bara få bestämma över mitt eget liv. Jag vill inte stressa runt och känna mig otillräcklig hela tiden. Jag önskar bara det fanns utrymme för andra saker i livet. Sen är jag såklart glad att de har fotbollen vilket bidrar till motion och att de inte hänger på fester och sånt men det skulle vara skönt om det inte var så höga krav på föräldrarna. Håller med om att dans är en bra aktivitet som inte kräver så stora insatser av föräldrarna. 

  • Anonym (111)

    Jag jobbar på ett idrottsgymnasium och i princip alla elever som är på NIU-nivå har vuxit upp med mycket engagerade, idrottsintresserade föräldrar. 
    De som går hos oss men inte är på NIU-nivå, där kan det vara ganska blandat hur engagerade föräldrarna är. 

    Men TS, ni får ta ett år i taget. Rätt vad det är vill kanske något barn inte hålla på med samma idrott längre, börjar spela ett instrument eller hittar en annan idrott som inte kräver så mycket av föreningsengagemang. 

    Vi har en ungdom som tränade fotboll i flera år men pga omorganisation i föreningen blev förutsättningarna sämre. Han bytte då till mountinbike. Det blev jättebra och han cyklar fortfarande. I den föreningen krävs det inte alls lika mycket av föräldrarna som i fotbollsföreningen. 

  • BaraLillaJag84

    Det verkar ha ändrats radikalt sen jag själv spelade fotboll! Vi sålde chokladlotter och bingolotter. Chockladlotterna gick man runt och knackade dörr, Bingolotter fick man beställa exakt hur många man ville ha (ALLA spelade Bingolotto på den här tiden...). Det var aldrig tal om att de vuxna skulle hjälpa till! Skulle vi på någon cup så var det vi barn som städade stränder, packade folks matkassar på någon stormarknad etc. Aldrig att man tvingade föräldrar att baka, rensa förråd, anordna loppis etc. Det enda de fick hjälpa till med var skjuts till matcher. Men oftast är i alla fall någon förälder så intresserad att de ändå följer med, utan att tvingas. Jag vill minnas att man nån gång per säsong fick tvätta lagets matchställ efter match, lite senare fick vi personliga kläder som var och en tvättade själva.

    Nu verkar det ju förjävligt!! Ligger konstant kataloger med kakor, underkläder, kryddor, ved, skithuspapper, reselotter, pasta, Panda-försäljning etc på borden på jobbet. Verkar som man lagt över allt mera på föräldrarna? Är det helt andra pengar som måste in nu för tiden för att klubbarna ska gå runt?? Gör inte barnen någonting själva utan att föräldrarna måste vara med? Städdagar, kiosk och sånt var det äldre spelare som höll i.

  • Anonym (förstår)
    Cookie1982 skrev 2023-04-15 20:39:57 följande:
    Är det bara jag....

    ...som kräks på barnens aktiviteter? Mina två tonåringar spelar fotboll och jag blir helt matt. Det är 2-3 träningar i veckan, match varje helg ofta den ena på lördagen och den andra på söndagen. Det blir därför svårt att hinna med andra saker. Sedan ska man sälja massor av saker, kakor, underkläder, bingolotter, kryddor m.m och dessutom ska man som förälder också stå i kiosk och hjälpa till på fixardagar. Jag är såklart jätteglad att mina barn får spela fotboll men det är ju deras aktivitet, inte min. Nu när de börjar bli stora kan jag tycka att de kan samla alla fotbollsspelare i klubben och så kan de få fixa på sin hemarena. Sen förstår jag att vi som föräldrar behöver ställa upp och vi behöver få ihop pengar till cuper och läger osv men jag känner att jag inte kan leva det liv jag vill leva eftersom hela livet planeras efter fotbollen. Någon mer som känner som jag eller älskar alla andra fotbollsföräldrar det livet? Känner mig som världens sämsta mamma. 


    Ja, det verkar vara helvetet på jorden att ens barn har såna där aktiviteter. Och så en del föräldrar som verkar ha det som sitt enda intresse och är smått anklagande om man skulle vilja ägna helgen åt nåt annat än lagaktiviteter.

    Har en kompis vars barn tränade hela uppväxten och som sen inte hade något familjeliv eller äktenskap kvar när barnen blev vuxna. Och barnen själva vill aldrig med idrotta någonsin efter att ha ägnat halva livet under uppväxten åt lagsporten. De drogs bara med i karusellen utan att känna att de kunde sätta stopp och kom ut som trasor på andra sidan. 
  • Mrs Moneybags
    Drottningen1970 skrev 2023-04-15 21:50:34 följande:

    Basket kräver fler föräldrafunktioner. Varje match ska det sitta 4 personer i sekritariat, dvs föra protokoll, ta tid etc. En annan ska filma och tre till ska köra barn. Det slipper man med fotboll. Därutöver är det som sagt, försäljning av diverse saker, det ska stå i kiosk och det ska städas läktare. Det ska plockas skräp och jobbas på diverse mässor där man exempelvis ska rulla ut mattor i mässhallar och montera 500 kattburar. Etc etc.Och cuperna ska vi inte tala om. I påskhelgen var jag schemalagd 27 timmar. Bla att stå i bespisning och utfodra och diska efter 2000 pers. 


    Försäljning kan man ju ducka genom att köpa allt själv om man har råd.

    Men resten går inte att slippa, skulle man vägra skulle det påverka barnets plats i laget.


    Oj, min son spelar basket, men det är inte ens i närheten av så många aktiviteter. Föräldrarna kör sina egna barn till matcherna. Har inte jobbat i kiosk än, men det har jag gjort på fotbollen. Inte så jobbigt, det är bara under själva matchen. Det kanske blir värre med åren? 

    För mig är basketen betydligt softare än fotbollen.

    Men jag är ju egentligen musikmamma. Skrattande Vi repar på gitarren varje morgon innan skolan...men ingen kioskverksamhet eller försäljning av lotter mm. Tack och lov. Bara klä upp sig och barnet ibland för konserter. Och betala ur näsan för lektionerna. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Meningen med livet) skrev 2023-04-16 08:58:25 följande:

    Undrar om det är meningen att man ska ha fulltecknat program precis hela tiden? Det räcker inte med att man jobbar. Sen kommer semestern och då är det full fart igen. Massa aktiviteter och resmål att boka av.
    Mår vi bra av sån stress?


    Jag tänker som du. Även om min son har tre olika aktiviteter...de ska ju ha tid för läxor och kompisar. Som det är nu blir min man nästan arg när sonen umgås med någon kompis som inte spelar basket eller fotboll. Som att allt annat är bortkastad tid. Antingen kommer han bli idrottare eller så kommer han avsky idrott, det är min slutsats av allt detta. 
    Anonym (förstår) skrev 2023-04-17 15:29:17 följande:
    Ja, det verkar vara helvetet på jorden att ens barn har såna där aktiviteter. Och så en del föräldrar som verkar ha det som sitt enda intresse och är smått anklagande om man skulle vilja ägna helgen åt nåt annat än lagaktiviteter.

    Har en kompis vars barn tränade hela uppväxten och som sen inte hade något familjeliv eller äktenskap kvar när barnen blev vuxna. Och barnen själva vill aldrig med idrotta någonsin efter att ha ägnat halva livet under uppväxten åt lagsporten. De drogs bara med i karusellen utan att känna att de kunde sätta stopp och kom ut som trasor på andra sidan. 
    Jag har en vän som tävlade i gymnastik på elitnivå som barn och ungdom. Hon kan inte ens göra en kullerbytta nu utan att må dåligt pga den press som rådde och all träning som hon tvingades till, dagligen och även hela somrarna, på läger mm. Helt sjukt.
  • Anonym (förstår)
    Mrs Moneybags skrev 2023-04-17 16:14:30 följande:
    Jag tänker som du. Även om min son har tre olika aktiviteter...de ska ju ha tid för läxor och kompisar. Som det är nu blir min man nästan arg när sonen umgås med någon kompis som inte spelar basket eller fotboll. Som att allt annat är bortkastad tid. Antingen kommer han bli idrottare eller så kommer han avsky idrott, det är min slutsats av allt detta. 
    Anonym (förstår) skrev 2023-04-17 15:29:17 följande:
    Ja, det verkar vara helvetet på jorden att ens barn har såna där aktiviteter. Och så en del föräldrar som verkar ha det som sitt enda intresse och är smått anklagande om man skulle vilja ägna helgen åt nåt annat än lagaktiviteter.

    Har en kompis vars barn tränade hela uppväxten och som sen inte hade något familjeliv eller äktenskap kvar när barnen blev vuxna. Och barnen själva vill aldrig med idrotta någonsin efter att ha ägnat halva livet under uppväxten åt lagsporten. De drogs bara med i karusellen utan att känna att de kunde sätta stopp och kom ut som trasor på andra sidan. 
    Jag har en vän som tävlade i gymnastik på elitnivå som barn och ungdom. Hon kan inte ens göra en kullerbytta nu utan att må dåligt pga den press som rådde och all träning som hon tvingades till, dagligen och även hela somrarna, på läger mm. Helt sjukt.
    Fy, det låter inte bra. Bortkastad tid som man inte ens själv valt, utan nån annan valt åt en. 

    Min kompis tvingade inte sina barn, de ville själva, eller trodde i alla fall att de ville. Inte förrän de slutade insåg de hur jobbigt det varit och att glädjen med lagsporten inte hade funnits med på ett bra tag. Och föräldrarna som var som främlingar för varandra, för de var aldrig tillsammans som familj, utan tillbringade helgerna med varsin unge i varsin kiosk eller på nån cup nånstans.
  • AnnaSturesson
    BaraLillaJag84 skrev 2023-04-17 14:45:29 följande:

    Det verkar ha ändrats radikalt sen jag själv spelade fotboll! Vi sålde chokladlotter och bingolotter. Chockladlotterna gick man runt och knackade dörr, Bingolotter fick man beställa exakt hur många man ville ha (ALLA spelade Bingolotto på den här tiden...). Det var aldrig tal om att de vuxna skulle hjälpa till! Skulle vi på någon cup så var det vi barn som städade stränder, packade folks matkassar på någon stormarknad etc. Aldrig att man tvingade föräldrar att baka, rensa förråd, anordna loppis etc. Det enda de fick hjälpa till med var skjuts till matcher. Men oftast är i alla fall någon förälder så intresserad att de ändå följer med, utan att tvingas. Jag vill minnas att man nån gång per säsong fick tvätta lagets matchställ efter match, lite senare fick vi personliga kläder som var och en tvättade själva.

    Nu verkar det ju förjävligt!! Ligger konstant kataloger med kakor, underkläder, kryddor, ved, skithuspapper, reselotter, pasta, Panda-försäljning etc på borden på jobbet. Verkar som man lagt över allt mera på föräldrarna? Är det helt andra pengar som måste in nu för tiden för att klubbarna ska gå runt?? Gör inte barnen någonting själva utan att föräldrarna måste vara med? Städdagar, kiosk och sånt var det äldre spelare som höll i.


    Tror man behöver vara 16år för att arbeta i kiosk. 
  • Drottningen1970
    Mrs Moneybags skrev 2023-04-17 16:06:57 följande:
    Oj, min son spelar basket, men det är inte ens i närheten av så många aktiviteter. Föräldrarna kör sina egna barn till matcherna. Har inte jobbat i kiosk än, men det har jag gjort på fotbollen. Inte så jobbigt, det är bara under själva matchen. Det kanske blir värre med åren? 

    För mig är basketen betydligt softare än fotbollen.

    Men jag är ju egentligen musikmamma.  // Skrattande Vi repar på gitarren varje morgon innan skolan...men ingen kioskverksamhet eller försäljning av lotter mm. Tack och lov. Bara klä upp sig och barnet ibland för konserter. Och betala ur näsan för lektionerna. 
    Det blir det nog. Men hur gör ni vid matcher? Vem tar tid, för protokoll etc?
Svar på tråden Är det bara jag....