Studiebidraget till gymnasieungdom
Min son är snart 18 år och går andra året på gymnasiet. Vi har börjat diskutera hans studiebidrag som i nuläget går in på familjens konto och han får en månadspeng som ska täcka nöjen och lite sånt.
Han vill ha studiebidraget själv och jag funderar på vad han då ska betala för själv. Nöjen, resor, godis och sånt känns ju självklart.
Så kläder skulle han ju stå för, fast han nästan aldrig vill ha eller tycker sig behöva nya kläder. Och hygienprodukter? Han har inga specifika önskemål utan har varit nöjd med det jag köper på ICA för kanske 100 kr/månad max. I övrigt lägger han pengar på dataspel, äta ute med vänner (några ggr per månad), bio nån enstaka gång och det räcker ju hans månadspeng till gott och väl, samt att vi skjuter till extra ibland om han ber om det.
Det vi använder hans bidrag till i nuläget är främst mat, han äter som en häst och hans matkonto är nog högst i familjen. Så för oss skulle det bli lite kännbart om pengarna gick till honom och vi fortsätter att stå för maten och han tar över kostnad för klädinköp (nästan inga) och hygien (billigt) samt nöjen.
Jag vill att han ska få pengarna, och lära sig hushålla, spara osv, men det känns samtidigt konstigt att han ska få 1200 kr rent in på kontot utan nästan några utgifter medan vi missar dessa pengar på matkontot där han står för en betydande andel av kostanden.
Hur ska vi tänka?