Så allting gick skrev 2023-04-24 20:50:21 följande:
Dom flesta har varit i TS situation, man har pengar men ändå lån, det blir att man inte får något lugn i kroppen.
Lösning är att betala bort alla lån, man får låga utgifter varje månad.
det gör att sparbeloppet blir högre, man blir lugnare och börjar gå ner i arbetstid.
Man påverkas inte av räntehöjning osv.
Lite så dom flesta brukar komma bort från ångestkänslan, man kan slappna av gå ner på halvtid o ändå ha gott ställt. Man har sin miljon men inga lån, det är först då lugnet infinner sig.
När man har mer fritid lagar man alla mat själv, allt bara löser sig.
Valde själv att hoppa av ekorrhjulet för bara ett tag sedan, hade betalt av alla lån fått en buffert, hoppa in i två styrelser som betalar alla boendekostnader o lite till, styrelse uppdragen tar bara 3-4 timme per månad.
TS måste plocka bort lån och sedan få en buffert för att lyckas, annars går det inte.
Jag tror också att ts behöver plocka bort lånen. De äter upp en totalt.
Jag har aldrig tagit lån (jo ny telefon med abonnemang vart 4e år, är ju en typ av lån för värdet på telefonen) och csn för 1 år som yngre, hyr min bostad och är glad över att jag har låga fasta avgifter förutom hyran.
Men.. jag känner mycket väl till hur det är att ligga sömnlös över skulder som bara förräntar sig. Hade en partner som lånade pengar i mitt namn i yngre dagar, ca 200.000, med snordyr ränta, 14%-16% tror jag det var.
Efter ett tag blev han av med jobbet, jag fick nästan magsår. Oroade mig jämt.
Han fick nytt jobb efter ett tag och kände mig lite mer lättad men bestämde mig för att aldrig någonsin låna pengar varken åt mig själv eller någon annan.
Efter någon månad på nya jobbet omkommer partnern i en bilolycka. Sorg bara först. Oro över skulderna 24/7 sen. Jobbade så mycket jag kunde i mitt låglöneyrke, tog helgpass och jobbade ofta 14 h om dagen och det skulle ändå ta evigheter att betala av allt. Ställde helt allvarligt in mig på att tvinga mig att jobba som prostituerad, såg ingen annan valmöjlighet. Visste ju att om jag slarvar med avbetalningarna så är jag inne i en växande skuldfälla för livet.
Efter knappt ett år fick jag brev från ett försäkringsbolag om att jag hade pengar att vänta eftersom jag stod som förmånstagare på en livförsäkring.
Genom jobbet där partnern jobbat en månad var han försäkrad, så fick 220.000, vilket gick direkt till skulden.
Har hållit mitt löfte till mig själv att aldrig mer låna något. Det här var inte jättemycket pengar jämfört med alla miljonlån folk drar på sig, men det räckte för att ta knäcken på mig. Tjänade ju inte så bra heller och fanns ingen säkerhet.