• Anonym (Sanna)

Pengaintresserade, se hit!

Hej! 

Jag vill skapa en tråd för alla som är intresserade av ekonomi. Där vi kan bolla tankar kring investeringar m.m

En tanke som har slagit mig är om detta med att köpa en bostadsrätt verkligen är så otroligt bra i dessa osäkra tider. Förstår att detta är en känslig fråga men tänk tanken att man investerar allt på en bostadsrätt och så om några år så blir det krig i Sverige. Man behöver fly från lägenheten/huset och ens bostads kanske förstörs. Såg lite om en kvinnlig läkare i Ukraina som förlorat ALLT av värde. Vad är era tankar? 

Vad är era tankar om bitcon? 

• Svar på tråden Pengaintresserade, se hit!
  • Anonym (Just do)

När det kommer till bostad (och barn) är tillfället aldrig rätt  så det är bara att göra ändå.

Bitcoin tror jag inte är så intelligent. Jag får ibland betalt i bitcoin men säljer alltid direkt. Jag tror inte på bitcoin som investering. 

• Anonym (.)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-04-09 16:58:46 följande:
    Pengaintresserade, se hit!

Hej! 

Jag vill skapa en tråd för alla som är intresserade av ekonomi. Där vi kan bolla tankar kring investeringar m.m

En tanke som har slagit mig är om detta med att köpa en bostadsrätt verkligen är så otroligt bra i dessa osäkra tider. Förstår att detta är en känslig fråga men tänk tanken att man investerar allt på en bostadsrätt och så om några år så blir det krig i Sverige. Man behöver fly från lägenheten/huset och ens bostads kanske förstörs. Såg lite om en kvinnlig läkare i Ukraina som förlorat ALLT av värde. Vad är era tankar? 

Vad är era tankar om bitcon? 

Vad tycker du är mest riskfylt,  investera i en brf eller bitcoin? 
  • Anonym (Just do)

Ja, och, jag ser inte bostäder som investeringar heller. Köper jag bostad så gör jsgudet för att bo där inte för att tjäna pengar på den. Ska jag göra det så är det isf som hyresobjekt. 

• Anonym (Nej)

Nej, det är inte en bra investering längre och har inte varit det sen 2017 när amorteringskravet infördes.

• Anonym (Jrh)

Om du vill vara säkrare så investerar du diversifierat. Aktier spridda över världen och beroende på när du tänker använda dina pengar så justerar du risken. Hög risk om du har lång tid kvar och mindre och mindre risk ju närmare du kommer till när du behöver pengarna. 

• Anonym (Sanna)

Jag har varken barn eller bostadsrätt och tanken är nog att ha det så. 

Men angående amorteringskravet gällande bolån. Jag har hört att om man betalar av 50% eller mer av bostadens värde så är det ingen förlustaffär. Kan det stämma? Förutom då risken att man måste fly m.m 

Jag vet att Bitcon är högrisk men sprider riskerna, har  endast ca 5000 på Bitcion. Däremot känner jag att jag har dålig på bitcon, därav frågan. Bostadsrätt är nästan högrisk idag anser jag men man går oftast in med en större summa. 

Tanken är att spara pengar i minst ca 10 år, om inte längre. Vad tänker du kring bitcon Jrh? Gillar indexfonder också. Jag försöker ha en liten procent i högrisk och största procenten i låg och mellan. Sedan har jag ca 50% likvida medel. Vet dock inte om jag är för feg... 

• Anonym (Sanna)

Dålig koll på Bitcion skulle det stå :) 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-04-09 17:40:21 följande:

Jag har varken barn eller bostadsrätt och tanken är nog att ha det så. 

Men angående amorteringskravet gällande bolån. Jag har hört att om man betalar av 50% eller mer av bostadens värde så är det ingen förlustaffär. Kan det stämma? Förutom då risken att man måste fly m.m 

Det är en förlustaffär för att räntorna är högre nu än vad de var tidigare och bostadspriserna kommer inte gå upp i framtiden som de har gjort de senaste 30 åren. Toppen är nådd.

Amorteringskravet utgör ingen förlust i sig, men det har gjort att värdet på bostadsrätter har slutat att gå upp.
  • Anonym (kräsen)
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-09 18:02:09 följande:
    Det är en förlustaffär för att räntorna är högre nu än vad de var tidigare och bostadspriserna kommer inte gå upp i framtiden som de har gjort de senaste 30 åren. Toppen är nådd.

Amorteringskravet utgör ingen förlust i sig, men det har gjort att värdet på bostadsrätter har slutat att gå upp.
    I ett år av 30 ja.

Det kommer att börja öka igen inom året, för folk behöver fortfarande bostad, och det är idiotstopp på nybyggen pga konjunkturen.

Att köpa bostäder på rätt ställen är de bästa affärer jag har gjort i mitt liv, oavsett allt annat som har provats. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (kräsen) skrev 2023-04-09 18:08:13 följande:
    I ett år av 30 ja.

Det kommer att börja öka igen inom året, för folk behöver fortfarande bostad, och det är idiotstopp på nybyggen pga konjunkturen.

Att köpa bostäder på rätt ställen är de bästa affärer jag har gjort i mitt liv, oavsett allt annat som har provats. 
    Det förutsätter att räntorna går ner igen, men inte ens då kommer priserna öka med 7% per år som tidigare. Den resa som du har gjort värdemässigt beror på omställningen från höga räntor till låga räntor. Lägre ränta möjliggjorde högre skulder.
Svar på tråden Pengaintresserade, se hit!