HJÄLP - har min son rätt till ekonomisk hjälp?
Min son är 18 och har ett år kvar i gymnasiet.
Hans pappa (som han bor med) har fått för sig att flytta till landet, vilket skulle innebära stora försämringar vad gäller livskvalitét för sonen. Pga dåliga kommunikationer kan han inte ens se färdigt en hel biofilm innan han i så fall måste ta sista bussen hem, lägg till det umgänge med kompisar osv som han också måste avstå.
Min son är mycket ledsen över detta. Han har lite svårt med det sociala redan från början och inser att detta inte kommer hjälpa honom på något sätt. Körkort kommer han förmodligen aldrig få pga sjukdom, så han är utelämnad. Han känner också att han behöver lugn och ro sista året på gymnasiet, och hans pappa har flyttat några gånger för mycket.
Han är välkommen att bo med mig (skulle bli överlycklig) men det vill han inte då han är född och uppvuxen på den andra orten.
En liten etta mer nära skolan vore det bästa, men jag har inte råd att betala för det och hans pappa vill inte. Har han rätt att få någon slags bidrag så han kan bo i en lägenhet med viss ekonomisk hjälp från mig?