• Anonym (Mamman)

HJÄLP - har min son rätt till ekonomisk hjälp?

Min son är 18 och har ett år kvar i gymnasiet.

Hans pappa (som han bor med) har fått för sig att flytta till landet, vilket skulle innebära stora försämringar vad gäller livskvalitét för sonen. Pga dåliga kommunikationer kan han inte ens se färdigt en hel biofilm innan han i så fall måste ta sista bussen hem, lägg till det umgänge med kompisar osv som han också måste avstå.

Min son är mycket ledsen över detta. Han har lite svårt med det sociala redan från början och inser att detta inte kommer hjälpa honom på något sätt. Körkort kommer han förmodligen aldrig få pga sjukdom, så han är utelämnad. Han känner också att han behöver lugn och ro sista året på gymnasiet, och hans pappa har flyttat några gånger för mycket.

Han är välkommen att bo med mig (skulle bli överlycklig) men det vill han inte då han är född och uppvuxen på den andra orten. 

En liten etta mer nära skolan vore det bästa, men jag har inte råd att betala för det och hans pappa vill inte. Har han rätt att få någon slags bidrag så han kan bo i en lägenhet med viss ekonomisk hjälp från mig? 

• Svar på tråden HJÄLP - har min son rätt till ekonomisk hjälp?
  • Anonym (Hmmm ....)

Internatskola?

Att soc skulle hjälpa med bidrag ser jag som föga troligt. Då får han bo med dig trots att han inte "vill". Inte tillräckligt skäl.

Kan pappan betala eller att ni delar alla 3?

• Anonym (Nej)

Nej. Det är ni föräldrar som är försörjningsskyldiga tills han gått ut gymnasiet. Har ni inte råd så får han vänta tills han har ett jobb.

Sedan vore det väl dags att undersöka om han kan få körkort eller inte, och det finns mopedbilar och epor annars.

• Anonym (Nej)

Kolla uthyrningsrum privat också! Det kanske du har råd med.

• Anonym (Enny)

Om man har lång reväg till gymnasiet kan man ha rätt till inackorderingsbidrag.

Inackorderingsbidrag, underhåll från er båda föräldrar och studiebidraget ger ju en liten grund. Sedan kanske han kan jobba lite extra?

Men kolla upp inackorderingen, han borde ha rätt till det om han har långt och krångligt att ta sig till skolan.

• Anonym (Mamman)

Tack för input! 

Kan han möjligen i alla fall få lite bostadsbidrag om jag skulle hitta en billig lägenhet åt honom?

• Anonym (...)

Eftersom ni är försörjningsskyldiga för honom tills han tar studenten så är det i huvudsak föräldrarnas ekonomi som styr. 

Det kanske går att hitta något stipendium eller liknande att söka. Kolla sånt också.

Det kanske på sikt går att få pappan att bidra lite, när det väl finns en annan lösning? 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-04-09 16:25:13 följande:

Tack för input! 

Kan han möjligen i alla fall få lite bostadsbidrag om jag skulle hitta en billig lägenhet åt honom?

Nja, det är ju ni som föräldrar som måste stå på kontraktet så det måste man fråga FK om. Har man "råd" med två bostäder känns det tveksamt men man ska så klart försöka.
  • Anonym (Enny)
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-09 17:47:16 följande:
    Nja, det är ju ni som föräldrar som måste stå på kontraktet så det måste man fråga FK om. Har man "råd" med två bostäder känns det tveksamt men man ska så klart försöka.
    Killen är 18 så det är väl inte säkert föräldrarna måste stå på kontraktet? Isf blir de borgensmän.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Enny) skrev 2023-04-09 19:11:23 följande:
    Killen är 18 så det är väl inte säkert föräldrarna måste stå på kontraktet? Isf blir de borgensmän.
    Det är verkligen inte säkert att en hyresvärd går med på borgenär för en som inte har inkomst. Det är ändå sonen som står på kontraktet i första hand då.
  • Anonym (HH)

Jag tänker likadant, kolla upp det. 

Anonym (Enny) skrev 2023-04-09 15:38:12 följande:

Om man har lång reväg till gymnasiet kan man ha rätt till inackorderingsbidrag.

Inackorderingsbidrag, underhåll från er båda föräldrar och studiebidraget ger ju en liten grund. Sedan kanske han kan jobba lite extra?

Men kolla upp inackorderingen, han borde ha rätt till det om han har långt och krångligt att ta sig till skolan.

• Anonym (Enny)

Anonym (nej) det är ju upp till hyresvärden. Men har svårt att tro att de hellre skriver kontrakt med några som inte ens ska bo där. De flesta hyresvärdar går inte med på den typen av andrahandsuthyrning.

Jag vet flera som flyttat hemifrån som 18-åringar på gymnasiet och de har alla stått på sina kontrakt själva.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Enny) skrev 2023-04-09 20:22:38 följande:

Anonym (nej) det är ju upp till hyresvärden. Men har svårt att tro att de hellre skriver kontrakt med några som inte ens ska bo där. De flesta hyresvärdar går inte med på den typen av andrahandsuthyrning.

Jag vet flera som flyttat hemifrån som 18-åringar på gymnasiet och de har alla stått på sina kontrakt själva.

Jag säger tvärtom att det är klart en hyresvärd hellre har kontrakt med personer som faktiskt har inkomst. Det är inte andrahandsuthyrning att låta sitt barn bo där fast man själv inte gör det, vet att flera större bolag tillåter det utan problem.
  • Shameless

Kan ni inte köpa moped, fyrhjuling eller EPA-traktor til han? Då har han ju möjlighet att transportera sig själv och vara mer självständig. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-04-09 16:25:13 följande:

Tack för input! 

I hans situation är det inackorderingsbidrag som kan vara aktuellt (om det är minst en timmes restid med kollektivtrafik till skolan).

Man behöver inte bo just inackorderad för att få det. En egen lägenhet går också bra.
Svar på tråden HJÄLP - har min son rätt till ekonomisk hjälp?