• Anonym (Månskensbonde)

Intresse av självförsörjning

Hej! 

Med ökade matpriser så ökar försäljningen av grönsaksfröer. 
    finns det fler här inne som är intresserade av självförsörjning eller delvis självförsörjning? Vilka varor handlar ni inte längre? Vad är ert mål? Vilka svårigheter ser ni?

• Svar på tråden Intresse av självförsörjning
  • Meddelande borttaget
  • Carolatom07

Tänker i sommar odla bl.a. gurkor, tomater, morötter och kryddor, för att spara in på kostnaderna.

• Anonym (Jag)

Tomater, paprika och gurka är prisvärt att odla själv, det kan man göra även i lägenhet. Morötter skulle jag inte lägga ner energin på iom att de ändå är så billiga fortfarande.

• Anonym (free)

Man kan samla mat på många ställen. På åkrarna plockar jag ihop mycket havre och potatis som jag sparar över vintern. I skogen har jag många fällor utlagda, blir mest småvilt men någon gång har jag lyckats fånga större med:)

• Elin pelin
    Anonym (free) skrev 2023-04-09 15:24:32 följande:

Man kan samla mat på många ställen. På åkrarna plockar jag ihop mycket havre och potatis som jag sparar över vintern. I skogen har jag många fällor utlagda, blir mest småvilt men någon gång har jag lyckats fånga större med:)

Och vem odlar det som är på åkern? Du kan inte bara få och plocka på någon annans åker - det är stöld? Plockar du "gratis" ketchup på mcDonalds också?
  • Anonym (Lilla jag)

Någon tittar säkert in här som minns min tråd om att leva som en blandning av nutid och 1800-tal.

Jag är numera helt självförsörjande på:
    Potatis
    Betor
    Ärtor
    Morot
    Dill 
    Persilja
    Basilika
    Salvia
    Isop
    Mynta
    Kyndel
    Timjan
    Chili
    Äpplen
    Päron
    Körsbär
    Plommon
    Hallon
    Röda och svarta vinbär

Plus lingon, blåbär och svamp från skogen och fisk från sjön

På sommarhalvåret är jag självförsörjande på
    Spenat
    Svartkål
    Rädidor
    Jordgubbar
    Rabarber
    Ägg

Grejen är nog att ja, det är billigare än i grönsaksdisken,, men det kostar i arbetsinsats. Jag är självförsörjande på äpplen, men det tar många timmar att skörda 5 äppelträd som ger ca 20 kg äpplen var, och sedan ordna förvaringen för de som ska lagras, göra saft, must, mos och pajer. Sedan ska träden skötas om i alla fall lite grann året om. Jag ägnar säkert 100 timmar åt äpplena på ett år, 80-90 av dem insensivt i ett par korta perioder. Det är ju värt för mig då det är min livsstil men är det det för en med 8 timmars arbetsdag på annan plats, pendling, barn, relation osv? Men ha gärna lite kryddörter i fönstret istället för blommor! 

• Anonym (free)
    Elin pelin skrev 2023-04-09 16:04:37 följande:
    Och vem odlar det som är på åkern? Du kan inte bara få och plocka på någon annans åker - det är stöld? Plockar du "gratis" ketchup på mcDonalds också?
    Bonden har mycket och märker inget, finns ingen skylt som säger man inte får heller.
  • Anonym (op)
    Anonym (free) skrev 2023-04-09 17:11:27 följande:
    Bonden har mycket och märker inget, finns ingen skylt som säger man inte får heller.
    Det är väl allmänt känt att man inte tar från andras mark. Det räknas som stöld rättsligt. Dvs böter upp till fängelse i upp till 2 år.
  • Anonym (Lilla jag)
    Det behövs ingen skylt. Det räcker att läsa om allemansrätten. Där står tydligt att man inte får störa odlad mark. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jag)
    Så du är ok med att snatta i butiker som inte har skyltar där det står att det är förbjudet....? Eller kanske gå in i grannens trädgård och palla äpplen? De får väl skylla sig själva som inte sätter upp skyltar va....
  • Anonym (Lilla jag)
    DominantPoly skrev 2023-04-09 17:46:41 följande:
    Sysslar du med det på heltid, är ni många som hjälps åt?
    Det är lite av ett heltidsjobb i perioder, ja, men jag har ett vanligt jobb också, på uppdragsbasis som jag gör hemifrån. När det är högsäsong för växtligheten tar jag få, små uppdrag och tvärtom.

Nej, jag är ensam mestadels. Ibland kan jag locka till mig mina syskon med familjer och mina föräldrar att hjälpa till mot att de får något, men de får ofta ändå.

Jag glömde honungen, förresten. Jag är självförsörjande på honung. 
  • Anonym (Månskensbonde)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2023-04-09 16:55:02 följande:

Någon tittar säkert in här som minns min tråd om att leva som en blandning av nutid och 1800-tal.

Jag är numera helt självförsörjande på:
    Potatis
    Betor
    Ärtor
    Morot
    Dill 
    Persilja
    Basilika
    Salvia
    Isop
    Mynta
    Kyndel
    Timjan
    Chili
    Äpplen
    Päron
    Körsbär
    Plommon
    Hallon
    Röda och svarta vinbär

Plus lingon, blåbär och svamp från skogen och fisk från sjön

På sommarhalvåret är jag självförsörjande på
    Spenat
    Svartkål
    Rädidor
    Jordgubbar
    Rabarber
    Ägg

Grejen är nog att ja, det är billigare än i grönsaksdisken,, men det kostar i arbetsinsats. Jag är självförsörjande på äpplen, men det tar många timmar att skörda 5 äppelträd som ger ca 20 kg äpplen var, och sedan ordna förvaringen för de som ska lagras, göra saft, must, mos och pajer. Sedan ska träden skötas om i alla fall lite grann året om. Jag ägnar säkert 100 timmar åt äpplena på ett år, 80-90 av dem insensivt i ett par korta perioder. Det är ju värt för mig då det är min livsstil men är det det för en med 8 timmars arbetsdag på annan plats, pendling, barn, relation osv? Men ha gärna lite kryddörter i fönstret istället för blommor! 

Skoj! Jag tror ibland att det är något dyrare än att köpa. Iallafall köttet.
    vi jobbar båda heltid med fler och har två barn. Alla i familjen är intresserade och hjälps åt.
    vi är självförsörjande på.
    viltkött
    Olika sorters ägg
    lamm
    kyckling och kalkon 
    kryddor
    äpplen 
    körsbär
    persikor
    vindruvor (fast det äter vi bara när det är säsong)
    vinbär, jordgubb hallon, björnbär (dvs sylt/saft)
    brysselkål, svart och grönkål, blomkål, broccoli och broccolo.
    ärtor och bönor ( mest brytbönor och bondbönor)
    rödbetor
    morötter
    potatis 
    spenat
    majs
    pumpa.
    svamp, bär, Ved och brädor från egen skog
    egen brun och avlopp
    ull 
    hö till halva vintern ( köper in för andra)
    honung
    gör egen tvål/schampoo/krämer/rengöringsmedel på fett från djuren och olika växter och bivax

på sommaren har vi
    melon gurka sockerärtor snittblommor och sparris
    kräftor och fisk och snittblommor :) 

Vi har onödigt dyra djur så som hästar och dyra vanor så vi måste jobba :)  Djurfoder köper vi ju in så egentligen så är vi ju beroende av bonden bredvid. 

Jag tror dock att vi hade kunnat klara oss ett litet tag vid krisen. Vi har två riktigt bra jordkällare som rymmer massor
  • Anonym (op)

Jag växte upp så, vi hade två kor, några får, höns, grönsaker och potatis odlades. Vi gjorde eget garn och stickade med det. Vi odlade även havre. Hade bin. Hade äppelträd och bärbuskar. Vi hade även en del skog och därmed ved. Vår pappa jagade.

Så inte helt självförsörjande, men nästan.

Svar på tråden Intresse av självförsörjning