Anonym (Lilla jag) skrev 2023-04-09 16:55:02 följande:
Någon tittar säkert in här som minns min tråd om att leva som en blandning av nutid och 1800-tal.
Jag är numera helt självförsörjande på:
Potatis
Betor
Ärtor
Morot
Dill
Persilja
Basilika
Salvia
Isop
Mynta
Kyndel
Timjan
Chili
Äpplen
Päron
Körsbär
Plommon
Hallon
Röda och svarta vinbär
Plus lingon, blåbär och svamp från skogen och fisk från sjön
På sommarhalvåret är jag självförsörjande på
Spenat
Svartkål
Rädidor
Jordgubbar
Rabarber
Ägg
Grejen är nog att ja, det är billigare än i grönsaksdisken,, men det kostar i arbetsinsats. Jag är självförsörjande på äpplen, men det tar många timmar att skörda 5 äppelträd som ger ca 20 kg äpplen var, och sedan ordna förvaringen för de som ska lagras, göra saft, must, mos och pajer. Sedan ska träden skötas om i alla fall lite grann året om. Jag ägnar säkert 100 timmar åt äpplena på ett år, 80-90 av dem insensivt i ett par korta perioder. Det är ju värt för mig då det är min livsstil men är det det för en med 8 timmars arbetsdag på annan plats, pendling, barn, relation osv? Men ha gärna lite kryddörter i fönstret istället för blommor!
Skoj! Jag tror ibland att det är något dyrare än att köpa. Iallafall köttet.
vi jobbar båda heltid med fler och har två barn. Alla i familjen är intresserade och hjälps åt.
vi är självförsörjande på.
viltkött
Olika sorters ägg
lamm
kyckling och kalkon
kryddor
äpplen
körsbär
persikor
vindruvor (fast det äter vi bara när det är säsong)
vinbär, jordgubb hallon, björnbär (dvs sylt/saft)
brysselkål, svart och grönkål, blomkål, broccoli och broccolo.
ärtor och bönor ( mest brytbönor och bondbönor)
rödbetor
morötter
potatis
spenat
majs
pumpa.
svamp, bär, Ved och brädor från egen skog
egen brun och avlopp
ull
hö till halva vintern ( köper in för andra)
honung
gör egen tvål/schampoo/krämer/rengöringsmedel på fett från djuren och olika växter och bivax
på sommaren har vi
melon gurka sockerärtor snittblommor och sparris
kräftor och fisk och snittblommor :)
Vi har onödigt dyra djur så som hästar och dyra vanor så vi måste jobba :) Djurfoder köper vi ju in så egentligen så är vi ju beroende av bonden bredvid.
Jag tror dock att vi hade kunnat klara oss ett litet tag vid krisen. Vi har två riktigt bra jordkällare som rymmer massor