• HunnyBunz

    Planerat kejsarsnitt. Vad händer om man är i en annan stad?

    Jag har planerar kejsarsnitt i början på maj. Men nu funderar jag på vad som skulle hända om förlossningen startar tidigare och jag är i en annan stad än den jag ska opereras i. 


    Om det skulle starta i förtid, får jag då kejsarsnitt i den stad jag befinner mig i om det inte finns tid att åka hem?

    Nån som varit med om att det hänt?

    Tacksam för svar  

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt. Vad händer om man är i en annan stad?
  • Anonym

    Jag skulle inte vara längre bort än att jag hade möjlighet att ta mig tillbaka till mitt sjukhus

  • Tow2Mater

    Nej. Vanlig förlossning alt akutsnitt, bedoms väl av dem på plats just då vilket behovet blir. Som ovan säger, ta ditt ansvar och åk inte så långt att du inte kan ta dig hem vid behov.

  • HunnyBunz

    Nån annan som har svar på det jag undrar över? 


    Skulle förlossningen starta för tidigt hemma så skulle det ju bli akut snitt, det vet jag iaf. 

  • Anonym (S)

    Borde väl bli akutsnitt ändå. Man kan ju få kejsarsnitt av olika anledningar tex. förlossningsrädsla, sjukdomstillstånd, at det inte går vaginalt. 

    Prata med din BM om detta. 

  • Anonym (Men)

    Min väninna var på planering av sitt snitt denna veckan och då hade de sagt att kommer hon in när förlossningen startar av sig själv så kommer de Stoppa förlossningen tills de kan göra ett planerat smitt.
    Sen får man ligga på förlossningen för täta kontroller för att se att allt är bra. så i första han blir det inte akutsnitt. 

  • Anonym (Skäl)

    Det beror väl på anledningen till planerat k.s. Vid vissa skäl anses det ju mer eller mindre livsfarligt ifall en vaginal förlossning skulle komma igång. Vid andra skäl spelar det ingen roll. Är du absolut förbjuden vaginal förlossning får du antingen inte åka så långt eller ha din journal med dig dit du åker så det finns svart på vitt att du inte får föda vaginalt. Men beroende på sjukhus kan du lika gärna bli hemskickad med order att åka till det sjukhus du tillhör. 

  • Anonym (Anonym)

    Ha med din journal som förklarar beslutet är mitt tips, då borde de följa den. Du kan få den utskriven av din BM. Kolla också upp vad folk säger om sjukhuset i staden dit ni ska. Har fått intrycket att sjukhus på större städer är mer öppna för kejsarsnitt jämfört med mindre.

    Jag hade ett liknande men kanske ändå inte liknande fall. Mina föräldrar bodde 2 timmar från där jag bodde när jag skulle få mitt första barn. Med det barnet hade de upptäckt att jag hade en antikropp som bebisen kunde ta skada av (eller skada och skada, han kunde vara lite gul när han föddes). Så jag fick lämna blodprov var 6e vecka för att kolla att allt såg bra ut. Sedan vid förlossningen var det viktigt att ta blodprov på bebis/navelsträng och analysera samt att behandla barnet om den behövde sola lite. Så de skrev ut ett intyg om det som jag skulle ha med mig om jag åkte till mina föräldrar. Sidnot: bebisen mådde bra när hen kom ut och föddes på planerat sjukhus.

    Nu vet jag inte hur långt bort du planerar att åka men det bör gå bra om du har ett intyg/journal med dig. Sedan vet jag inte hur långt du planerar att åka, men nu i efterhand skulle jag i alla fall ha hunnit åka till mitt hemsjukhus på de 20 timmar det tog från första värken till bebisen var ute.

  • Villvaraanonym83
    HunnyBunz skrev 2023-04-07 23:10:16 följande:
    Planerat kejsarsnitt. Vad händer om man är i en annan stad?

    Jag har planerar kejsarsnitt i början på maj. Men nu funderar jag på vad som skulle hända om förlossningen startar tidigare och jag är i en annan stad än den jag ska opereras i. 


    Om det skulle starta i förtid, får jag då kejsarsnitt i den stad jag befinner mig i om det inte finns tid att åka hem?

    Nån som varit med om att det hänt?

    Tacksam för svar  


    Jag förstår kommentarerna om att hålla sig hemma/i närheten. Jag har också planerat snitt (pga att jag gick sönder så mycket vid min första förlossning och inte får/bör föda vaginalt igen) och jag har bf mitt i sommaren. Vi har lantställe på Åland, men vet inte om vi vågar åka dit typ 4-5 veckor innan utifall förlossningen skulle dra igång. I-lands problem såklart, men hade varit skönt att få vila upp sig på lantstället ett par veckor innan det var dags för förlossningen. 
Svar på tråden Planerat kejsarsnitt. Vad händer om man är i en annan stad?