• Stockholm32

Stänga in hundar i ett rum när en annan hund besöker

Jag skulle behöva hjälp att avgöra om följande är helt okej eller ej enligt er.

En familjemedlem som har en större hundras som är ca 1,5 år gammal är på besök i flera dagar hos sin familj som har 2 äldre väldigt små hundar.

Dessa 3 hundar har aldrig träffats för att man helt enkelt inte sett anledning att anstränga sig då de 3 hundarna inte är i samma omgivning särskilt ofta eller under långa stunder. Istället har hundarna hållts isär genom att exempelvis den stora hunden är instängs i ett rum dom korta stunderna som de 2 små hundarna och deras ägare besöker. Och tvärtom om den stora hunden och dennes ägare besöker. Det har vanligtvis handla om några timmar.

Nu kommer besöket vara i flera dagar och man bestämmer att de 2 hundarna som bor där samt den besökande hunden nu ska turas om att vara ?instängda? i ett rum.

Är det något fel med detta, eller ingen big deal? Hur påverkar det hundarna? Finns det situationer när detta är helt vettig lösning eller är det kanske alltid det?

• Svar på tråden Stänga in hundar i ett rum när en annan hund besöker
  • Anonym (...)
    Stockholm32 skrev 2023-04-06 22:38:46 följande:
    Som sagt är jag INTE 1 av hundägarna och kan därför inte svara på din fråga på min fråga.

Jag ville veta vad ni tänker om detta.
    Du har väl redan fått svar på vad flera tänker om det: De flesta svarar att det naturliga är att låta hundarna bekanta sig med varann. 

Även om det inte är dina hundar så, eftersom du verkar så insatt i detta, vet du väl om någon av hundägarna anser att det inte går? Tex om ägaren till de små hundarna är rädd att den stora ska vara aggressiv eller så? 

Du har angett för lite info för att någon egentligen ska kunna svara. Men utifrån den knapphändiga info du gett så säger de flesta att det vore rimligt att hundarna får lära känna varann och iaf stundtals borde kunna vara i samma rum, gå på promenader samtidigt - om det är normala hundar. 
  • Stockholm32

Tack för era inlägg! Uppskattas verkligen.

Det finns inga indikationer på att någon av hundarna skulle skada varandra. Min uppfattning är att man bara inte orkat anstränga sig. Det har varit lättare att stänga in hundar i olika rum och det har alltid stört mig, trots att det inte är mina hundar. Det är nog mest latheten som stört mig? Men nu när de ska vistas i samma hus i flera dagar känns det väldigt orättvist mot hundarna att de ska stängas in och plötsligt blir jag både provocerad och ledsen för hundarnas skull. Så till den grad att jag inte har lust att åka och hälsa på över påsken, vilket var planen.

Dock vet jag inte om hundar tar faktisk skada av att stängas in eller om jag bara blir provocerad och ledsen över något som inte ens angår mig och är helt okej för hundarna. Att jag provoceras av latheten från ägarnas sida är dock en känsla jag tar mig rätten att ha men den känslan börjar bli jobbig. Därför var jag också nyfiken på hur ni tänker om det. Det verkar som att samtliga undrar varför man bara inte låtit dom träffats?. Så det säger mig att ni tänker likadant gällande det.

• LFF

Jag ser både positivt och negativt på det hela. Eftersom det är den stora hunden som är ung (och därmed till sin natur busigare och vildare) så förstår jag att man inte fört samman den med de två gamla småhundarna när det bara varit kortare besök. Skaderisken på de små gamlingarna har helt enkelt varit för stor, speciellt om de små inte är vana vid större hundar.

Att utesluta hundarna, oavsett vilken av dem, under flera dagar känns däremot fel. Samtidigt kan det vara skönt för gamlingarna att få vara i fred.

Det är helt enkelt tveeggat. 

Vilka raser pratar vi om ich hur gamla är gamlingarna?

• Stockholm32
    LFF skrev 2023-04-07 09:42:21 följande:

Jag ser både positivt och negativt på det hela. Eftersom det är den stora hunden som är ung (och därmed till sin natur busigare och vildare) så förstår jag att man inte fört samman den med de två gamla småhundarna när det bara varit kortare besök. Skaderisken på de små gamlingarna har helt enkelt varit för stor, speciellt om de små inte är vana vid större hundar.

Att utesluta hundarna, oavsett vilken av dem, under flera dagar känns däremot fel. Samtidigt kan det vara skönt för gamlingarna att få vara i fred.

Det är helt enkelt tveeggat. 

Vilka raser pratar vi om ich hur gamla är gamlingarna?

Den yngre hunden är en Schäfer men de gamlas raser är lite oklart då dom är adopterade från utlandet. Men dom är väldigt lugna, leker sällan med varandra eller människor även om man försöker och vill mest mysa. Dom föredrar lugn och ro. Är 7 och 8 år gamla.
  • Anonym (Anonym 666)
    Stockholm32 skrev 2023-04-06 22:38:46 följande:
    Som sagt är jag INTE 1 av hundägarna och kan därför inte svara på din fråga på min fråga.

Jag ville veta vad ni tänker om detta.
    Jag tänker att det är djurplågeri och dessutom verkar de där hundägarna (samtliga) vara idioter som inte är helt lämpliga att ha djur.
  • Tow2Mater

Det rimliga i dagsläget är väl att den store yngre inkvarteras i hundepensionat under besoket.

• LFF
    Stockholm32 skrev 2023-04-07 10:13:42 följande:
    Den yngre hunden är en Schäfer men de gamlas raser är lite oklart då dom är adopterade från utlandet. Men dom är väldigt lugna, leker sällan med varandra eller människor även om man försöker och vill mest mysa. Dom föredrar lugn och ro. Är 7 och 8 år gamla.
    7 och 8 år på småhundar är inte gammalt. Trodde du pratade om hundar som var 10+. 

Men som sagt, för mig är det rätt tveeggat när det handlar om en busig unghund och kanske lite skörare småhundar. Med min lilla jack russell terrier hade det inte varit något problem men med grannens lilla yorkiemix hade det varit en stor skaderisk hos den lilla hunden.
  • Anonym (K)

Hade aldrig gjort så mot mitt djur!

• Tow2Mater
    Anonym (K) skrev 2023-04-07 18:46:24 följande:

Hade aldrig gjort så mot mitt djur!

Vad hade du gjort då?
  • Starlite

Vad är det för jäkla svammel. Salta med att låsa in hundarna och turas om..
    Be ägarna låta hundarna träffas ute det kommer garanterat gå bra. Och be dom fundera lite extra om dom öht ska ha hund...om det nu är så ansträngande.

Fan vad arg jag blir.

• Dexter dot com
    Anonym (Anonym 666) skrev 2023-04-07 12:32:12 följande:
    Jag tänker att det är djurplågeri och dessutom verkar de där hundägarna (samtliga) vara idioter som inte är helt lämpliga att ha djur.
    Vad är det du tycker är djurplågeri? Många hundar lämnas ju hemma ensamma 4-5 timmar per dag, många lämnas på pensionat nån vecka eller på dagis där dom också ligger ensamma i en box mellan promenaderna....är det också djurplågeri?
  • Anonym (Anonym 666)
    Dexter dot com skrev 2023-04-08 10:48:59 följande:
    Vad är det du tycker är djurplågeri? Många hundar lämnas ju hemma ensamma 4-5 timmar per dag, många lämnas på pensionat nån vecka eller på dagis där dom också ligger ensamma i en box mellan promenaderna....är det också djurplågeri?
    Man stänger inte in en hund i ett litet rum i flera timmar, oavsett om man har besök eller jobbar. Det ÄR djurplågeri att hålla på så.
  • LFF
    Starlite skrev 2023-04-07 21:40:40 följande:

Vad är det för jäkla svammel. Salta med att låsa in hundarna och turas om..
    Be ägarna låta hundarna träffas ute det kommer garanterat gå bra. Och be dom fundera lite extra om dom öht ska ha hund...om det nu är så ansträngande.

Fan vad arg jag blir.

Är det bättre att en oaktsam, stor unghund av misstag råkar skada en av småhundarna för att den råkar bli lite busig? 
  • Anonym (Hua)

Hundar är sällskapsdjur och vill oftast vara med i gemenskapen. Huruvida det ev skulle skada är nog beroende på individ, vissa är känsligare än andra. Jag tycker inte det är en etisk ?lösning? Inte heller något vidare om det nu grundar sig i ren lathet. 
    Alltså jag själv har en stor terrier som lätt brusar upp med glädje (läs stress) och är heller inte speciellt intresserad av nya hundar. Jag skärmar alltid av med kompostgaller inomhus så att eventuella hundar kan observera och känna av läget. Ypperligt tillfälle att träna med hundarna tänker jag.. passivitet, stanna på sin plats eller valfri uppgift under en viss tid, istället för att bara stänga dörren.

• Tow2Mater
    Anonym (Hua) skrev 2023-04-08 22:53:07 följande:

Hundar är sällskapsdjur och vill oftast vara med i gemenskapen. Huruvida det ev skulle skada är nog beroende på individ, vissa är känsligare än andra. Jag tycker inte det är en etisk ?lösning? Inte heller något vidare om det nu grundar sig i ren lathet. 
    Alltså jag själv har en stor terrier som lätt brusar upp med glädje (läs stress) och är heller inte speciellt intresserad av nya hundar. Jag skärmar alltid av med kompostgaller inomhus så att eventuella hundar kan observera och känna av läget. Ypperligt tillfälle att träna med hundarna tänker jag.. passivitet, stanna på sin plats eller valfri uppgift under en viss tid, istället för att bara stänga dörren.

Bra ide. En barngrind kanske skulle funka for TS.
  • Vovveshjärta

Jag har alltid agerat så att jag är med och har koppel på min hund tills jag litar på dem bägge. :) Ibland om jag inte orkat hålla på att kravla på golvet och ge lika uppmärksamhet till allla hahah (för det gör jag) för att undvika svartsjuka så har jag haft dörren stängd, men inte lämnat någon ensam.

Det är okej att göra så, från situation till situation bara det inte är som en bestraffning.

Jag vill inte att någon ska skadas så jag är superförsiktig med nya hundkamrater. För hundarnas skull! :)

Men inte för evigt, man måste också lita på dem till slut - Om man inte vet att någon hund är lite känslig, nafsig eller så dvs

Efter ett tag med en barngrind/dörr, så kommer de bli polare. Med bra och positiv uppbackning. Lite itaget är alltid bra när man vänjer djur vid djur men alla förstår inte det. Du tänker rätt. Enligt mig.
    Så länge man inte glömmer någon av hundarna och behandlar de lika de där timmarna så kommer de nog bli polare så man slipper grindar osv. (MEd förutsättning att ingen hund kanske har en mer aggressiv personlighet, då ska man vara jätteförsiktig för djurets skull (räddade hundar tex).
    Jag tror på att behandla djuren lika-
    De blir gladare i varandra då och i mig. :) Då spelar egentligen ingen stängd dörr roll liksom, för helheten är positiv? =) Om det går  att förstå.
    Klappa ena hundparet, klappa ens egna hund, ha uppsikt, lek med alla, beröm alla, ge vatten åt alla -
    demokrati! I hundvärlden tror jag på. :) Och om det bara är några timmar, är en stängd dörr inte en big deal tror jag faktiskt. Så länge man själv uppmuntrar till hundkompisar i långa loppet!

<3

Svar på tråden Stänga in hundar i ett rum när en annan hund besöker