• Anonym (dotter)

Aktiebolag vid dödsfall

Min mamma har ett eget företag, aktiebolag, litet enmansföretag inom typ hantverk. Hon börjar bli till åren nu och kommer ju inte att leva för alltid.

Men hur blir det med företaget när hon går bort? Kommer tex skulder eller annat att falla på oss efterlevande? Kommer vi att behöva avveckla företaget eller sker det automatiskt i och med ägarens bortgång? Ingen av oss efterlevande är intresserade av att ta över och driva företaget vidare. 

Av nåt slags tekniska skäl står jag som suppleant i bolaget. Kommer det att ha någon betydelse för mitt ansvar för företaget? Vi är tre syskon som är  efterlevande efter min mamma. 

Helst skulle jag vilja att min mamma avvecklar företaget nu innan det är för sent, men det vill hon inte. 

• Svar på tråden Aktiebolag vid dödsfall
  • Anonym (?)
    Anonym (dotter) skrev 2023-04-04 11:05:15 följande:
    Aktiebolag vid dödsfall

Min mamma har ett eget företag, aktiebolag, litet enmansföretag inom typ hantverk. Hon börjar bli till åren nu och kommer ju inte att leva för alltid.

Men hur blir det med företaget när hon går bort? Kommer tex skulder eller annat att falla på oss efterlevande? Kommer vi att behöva avveckla företaget eller sker det automatiskt i och med ägarens bortgång? Ingen av oss efterlevande är intresserade av att ta över och driva företaget vidare. 

Av nåt slags tekniska skäl står jag som suppleant i bolaget. Kommer det att ha någon betydelse för mitt ansvar för företaget? Vi är tre syskon som är  efterlevande efter min mamma. 

Helst skulle jag vilja att min mamma avvecklar företaget nu innan det är för sent, men det vill hon inte. 

Ni kommer ärva aktierna när hon går bort. Sen kan aktieägarna beslut om företagate ska likvideras, dvs avslutas.

Om det inte förekommit några oigentligheter i företaget och inte heller några personliga förbindelser så är ägarna inte ansvariga för bolaget skulder.

Bra om ni kollar upp bolaget skulder och tillgångar samt om din mor har några personliga förbindelser, t ex lånegarantier, till bolaget.
  • Anonym (Arvinge)

Vi hade detta problem med min pappas AB som vi lyckades stänga ner. Det var lite besvärligt och kostade en del pengar, man får inte stänga ner ett aktiebolag utan vidare. Det finns regler och protokoll att följa, vi fick en jurist utsedd av Bolagsverket som hjälpte oss med detta. Han var kunnig och trevlig och debiterade oss inte jättemycket för jobbet , 10000  kronor kostade det.

• Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2023-04-04 11:11:09 följande:
    Ni kommer ärva aktierna när hon går bort. Sen kan aktieägarna beslut om företagate ska likvideras, dvs avslutas.

Om det inte förekommit några oigentligheter i företaget och inte heller några personliga förbindelser så är ägarna inte ansvariga för bolaget skulder.

Bra om ni kollar upp bolaget skulder och tillgångar samt om din mor har några personliga förbindelser, t ex lånegarantier, till bolaget.
    Rättar mig själv, styrelsen ska det vara, inte ägarna   
  • Anonym (dotter)
    Anonym (?) skrev 2023-04-04 11:11:09 följande:

Tack för svar!

När du skriver personliga förbindelser - vad innebär det?

Och oegentligheter, vad skulle det kunna vara och hur kan man kolla upp det i så fall?
  • Anonym (?)
    Anonym (dotter) skrev 2023-04-04 11:51:55 följande:
    Tack för svar!

När du skriver personliga förbindelser - vad innebär det?

Och oegentligheter, vad skulle det kunna vara och hur kan man kolla upp det i så fall?
    Att din mor gjort ett avtal att om inte bolaget kan betala sina lån så gör hon det

Att inte upprättat en kontrollbalansräkning om bolaget går dåligt.  Att på felaktigt sätt tagit ut pengar från bolaget

Ta ett snack med revisorn   
Svar på tråden Aktiebolag vid dödsfall