• Anonym (Tiger)

Killar på dejtingsajter...

Ja, vad tusan är det för fel på dom?!!

Är de helt socialt inkompetenta?

En del skriver "Hej" och så skriver man "Hej" tillbaka och sen en fråga, de svarar men man får ingen motfråga. Så jädra tråkiga. Sen håller de ändå på och fortsätter besöka ens sida som att de väntar på att man ska skriva tillbaka... Har märkt detta beteende flera gånger, att de flesta män eller killar är så fruktansvärt tafatta och har noll koll på socialt samspel. Kan förstå att det är de som blivit över som hänger där, och jag är inte förvånad att dom blivit just över. Väldigt många arbetslösa, förtidspensionärer som hänger där också, med noll självinsikt. Trodde faktiskt att kvalitén skulle vara bättre. 

Har varit medlem på en sida ett litet tag men kommer lägga ner nätdejting helt.

• Svar på tråden Killar på dejtingsajter...
  • Anonym (Ano)

"förstår att det är dem som blivit över som är kvar där, och jag förstår varför" Tänk på den kommentaren. Tyckte den var lite rolig då du defacto själv söker någon på en dating app hehe ;) Kanske finns det en anledning annat än att män är taffata som du är kvar där också?

• Anonym (Ano)
    Anonym (Jarl) skrev 2025-02-09 17:21:43 följande:

De flesta män skriver bra, intressanta svar och berättar om sig själva och ställer vettiga frågor som inledning. Men i princip alla kvinnor dödar mäns entusiasm genom att inte svara ö.ht oavsett vad män skriver. Efter ett par månader på en dejtingsida har de flesta männen lärt sig att det totalt meningslöst att skriva långa meddelanden. Det är då män övergår till att skriva "Hej, läget?"

Det finns i princip 3 kategorier kvinnor på dejtingsidor. Kategori 1  är sådana som bara är ute efter uppmärksamhet och aldrig svarar.

Kategori 2 sådan som tycker det är roligt att hitta fel eller problem med mäns profiler eller meddelanden. Dessa svarar inte heller eftersom de alltid hittar en ursäkt att inte svara.

Kategori 3 är tjejer som är genuint intresserad av en kontakt och som har förståelse för att det kan bli lite rörigt i början innan man har lärt känna varandra. Kategori 3 är mycket sällsynta i Sverige.

Det bästa beslut en man kan göra är att helt och hållet skippa dejtingsidor i Sverige. Möjligen utomlands.

Instämmer. Det finns dock en subkategori också. Vanligtvis fungerar "hej, läget" på kategori 3 just av de ovan nämnda anledningarna du nämner. Dem har insett att inget bra kommer på studs osv. Men det finns också dem som uppfyller kategori 3 som fortfarande förväntar sig det andra. Varpå man många gånger (åt båda hållen) skjuter sig själv i foten. Där önskar man ju lite att folk insåg att ett Hej är just det, dvs en inledning att bygga på. tills man känt av vad motparten har för humor tex, snarare än att det ska vetas innan man ens fått en känsla för personen. För att ge ett litet exempel.
  • exandthecity
    Danso89 skrev 2025-02-09 16:40:28 följande:

Nu är denna tråden lite äldre men tänkte att jag ändå skriver ett svar då jag tänkt på detta under ett par år.

Det många kvinnor inte verkar förstå i samband med online dating är att det är två personer som söker kärlek, vill bli tagna med storm, känna att personen i andra änden har ett genuint intresse.

Istället har det till synes blivit någon form av American idol där kvinnorna är "juryn" varpå männen ska "imponera" på kvinnan. Ta sedan detta x antal matchningar. Som man blir man tillslut less på att gång på gång ge sitt engagemang, avsätta tid för att göra ett positivt intryck etc etc. När allt man får tillbaka är korta, sporadiska svar utan någon form av substans. Med tiden genererar detta skulle jag tro i många fall, att man som man går mer på vad som kan tolkas som en "tafatt" infallsvinkel. Dvs "hej" som opener etc. Tills dess att man känner att personen på andra änden visar att dem är på något sätt engagerad i att faktiskt även lära känna DIG. Där tror jag (kanske från båda håll även om jag enbart kan uttala mig om min erfarenhet med kvinnor) att jag har varit med om för många som faller in i just det facket av människor som inte utstrålar att dem vill lära känna mig utan att jag ska leverera som om jag vore på scen. 

Jag säger inte på något sätt att det inte kan vara detsamma motsatt. Jag har pratat med båda typerna jag nämner. Men det är en klar majoritet (kvinnor i mitt fall) som jag säkerligen tror pratar/tänker om mig precis som Trådstartaren uttrycker sig. Men det är då också för att jag inte känner att jag fått samma engagemang tillbaka, varpå jag känner att, varför ska jag engagera mig i att lära känna en person som inte ger mig känslan av att hon vill lära känna mig?

Likaså, det råder någon generell syn på män som tråkiga för att vi inte levererar en out of this world opener? Speciellt inte när allt majoriteten av tjejer mustar fram då dem skriver först är ett "hej" själv. 

Slutligen. Är man på en datingsite för att träffa någon. Fastna inte i scrollandet. Dem du matchar med, ge dem ditt engagemang mer än en kväll, det tar tid att lära känna varandra. Ge det du själv förväntar dig.. Oavsett om du är kvinna eller man. Inse att den där killen/tjejen, precis som du vill bli imponerad på. It takes two to tango.

Eller så kanske engagemanget beror på om motparten kan använda de/dem korrekt (?) Bara en tanke 
  • Anonym (man)
    Anonym (Ano) skrev 2025-02-09 17:39:40 följande:

"förstår att det är dem som blivit över som är kvar där, och jag förstår varför" Tänk på den kommentaren. Tyckte den var lite rolig då du defacto själv söker någon på en dating app hehe ;) Kanske finns det en anledning annat än att män är taffata som du är kvar där också?

Det finns ingen logisk motsättning där. Även fullt "normala" människor som jag får förmoda att TS är, och som jag vet med mig själv att jag är, hamnar ju på en dejtingsida eller -app ibland. Men skillnaden är att vi tenderar att hitta partners som gör att vi försvinner från dessa sajter eller appar. Udda och märkliga personer med sociala svårigheter hittar dock inte partners utan tenderar att vara kvar på marknaden så att säga, och det leder ju också till att det blir en kraftig övervikt på sådana personer. Det är alltså inte konstigt att många på Tinder är rötägg, för de flesta av oss som inte är det blir ju inte så långvariga där.

Men jag tror också att det ligger mycket i vad Jarl skrev några rader upp. Tidigare när jag var singel använde jag hellre typ Match och liknande, men efter att ha skrivit hur många trevliga och personliga meddelanden som helst utan att få svar annat än i 5% av fallen började det kännas ganska tråkigt att anstränga sig. Lyckligtvis är jag bättre på att träffa kvinnor i verkligheten än på nätet, så det har löst sig ändå.
  • Danso89
    exandthecity skrev 2025-02-09 17:48:12 följande:
    Eller så kanske engagemanget beror på om motparten kan använda de/dem korrekt (?) Bara en tanke 
    Jag kanske gör en miss här och där. Men du visar ju snarare om vilken nivå många människor är på med din kommentar. Att göra ett så larvigt uttalande lägger en grund för att så fort du gör en lite miss så ryker du. Kan kanske göra den tabben emellanåt men jag har också 3 ingenjörsexamen och lever ett bra liv trots det. Vad jag vill säga är, ingen är perfekt. Och du bevisade precis hur orimligt många människor tänker om det är vad du väljer att fokusera på utöver personen bakom orden. Den som spelar "spelet" perfekt är också den som övat mest, dvs sannolikt inte den genuina partner man söker efter. En bra relation kräver arbete och kommer inte gratis. Är för övrigt inte singel längre, men istället för att tala utifrån andras erfarenheter så valde jag att gå på mina tidigare.
  • Danso89
    Anonym (man) skrev 2025-02-09 17:51:23 följande:
    Det finns ingen logisk motsättning där. Även fullt "normala" människor som jag får förmoda att TS är, och som jag vet med mig själv att jag är, hamnar ju på en dejtingsida eller -app ibland. Men skillnaden är att vi tenderar att hitta partners som gör att vi försvinner från dessa sajter eller appar. Udda och märkliga personer med sociala svårigheter hittar dock inte partners utan tenderar att vara kvar på marknaden så att säga, och det leder ju också till att det blir en kraftig övervikt på sådana personer. Det är alltså inte konstigt att många på Tinder är rötägg, för de flesta av oss som inte är det blir ju inte så långvariga där.

Men jag tror också att det ligger mycket i vad Jarl skrev några rader upp. Tidigare när jag var singel använde jag hellre typ Match och liknande, men efter att ha skrivit hur många trevliga och personliga meddelanden som helst utan att få svar annat än i 5% av fallen började det kännas ganska tråkigt att anstränga sig. Lyckligtvis är jag bättre på att träffa kvinnor i verkligheten än på nätet, så det har löst sig ändå.
    Kan nog ligga mycket i det du säger. Lite som att man tydligen släpper matchningar som gör något stavfel/använder ett ord fel som jag fick till mig här nyss. Dvs man bryr sig inte om att lära känna personen, utan hittar anledningar att inte gå vidare. För mig är det bristande sociala färdigheter och förståelse för vad dejting faktiskt är. 
  • Anonym (M)
    Danso89 skrev 2025-02-09 18:01:42 följande:
    Kan nog ligga mycket i det du säger. Lite som att man tydligen släpper matchningar som gör något stavfel/använder ett ord fel som jag fick till mig här nyss. Dvs man bryr sig inte om att lära känna personen, utan hittar anledningar att inte gå vidare. För mig är det bristande sociala färdigheter och förståelse för vad dejting faktiskt är. 
    Man behöver ingen anledning för att inte gå vidare, man behöver snarare en anledning för att vilja gå vidare. Någonting måste vara tillräckligt intressant med personen för att man ska vilja skriva eller svara till den.
  • Danso89
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 18:08:21 följande:
    Man behöver ingen anledning för att inte gå vidare, man behöver snarare en anledning för att vilja gå vidare. Någonting måste vara tillräckligt intressant med personen för att man ska vilja skriva eller svara till den.
    Så är det, håller med. Inser att det går att gå så otroligt mycket djupare också. Och där har jag inte riktigt orken. Vad jag kan säga är att. Jag är inte avundsjuk på alla dessa människor som måste navigera datingapparna idag.
  • Anonym (Jarl)
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 18:08:21 följande:

Detta är ett exempel på kategori 2 svar dvs.
    "Jag har hittat ett eller flera fel i din presentation och jag accepterar inget annat än 100% perfekt så därför svarar jag inte. Att jag själv är långt ifrån perfekt har väl ingenting med saken att göra."

• Hotrod

Jag försöker att reflektera över personens presentation och skriva vad jag fastnar för och om det är något jag kan relatera till.
    Skriver snarare långt än kort.
    Fick en tumme upp av en tjej för någon dag sedan...riktigt bra start på konversationen eller inte.

Burnout
  • Danso89
    Anonym (Jarl) skrev 2025-02-09 18:45:51 följande:

"Jag har hittat ett eller flera fel i din presentation och jag accepterar inget annat än 100% perfekt så därför svarar jag inte. Att jag själv är långt ifrån perfekt har väl ingenting med saken att göra."

Haha, detta fick mig faktiskt att skratta till. Lite det jag delvis försökt förmedla, fast mer kompakt samt måhända lite mer lättförståeligt uttryckt av dig. Jag gillar kategori tänket. Kanske att det skulle behöva bli en standard, samt att man listar vilken kategori man är i sin profil som tjej framöver?
  • Danso89
    Hotrod skrev 2025-02-09 19:39:01 följande:

Jag försöker att reflektera över personens presentation och skriva vad jag fastnar för och om det är något jag kan relatera till.
    Skriver snarare långt än kort.
    Fick en tumme upp av en tjej för någon dag sedan...riktigt bra start på konversationen eller inte.

Du glömde säkert ett komma tecken eller något någonstans ;)
  • Anonym (Jo)

Jag provade det där med nätdejting ett tag (tjej runt 30) och det var samma då. Tråkiga konversationer som ebbade ut och hamnade på hög. Tillslut skrev jag bara: Hej! Är du på riktigt intresserad så här är mitt nummer, ring och tjöta en stund så får vi se vad som händer. 

Det som hände var att en av dom som vågade ringa nu är min man, 7 år ihop och andra barnet påväg. 

• Hotrod
    Danso89 skrev 2025-02-09 19:46:22 följande:
    Du glömde säkert ett komma tecken eller något någonstans ;)
    Troligtvis :D
    Burnout
  • Anonym (M)
    Anonym (Jarl) skrev 2025-02-09 18:45:51 följande:

Jag skrev inget om att hitta fel, jag skrev att personen behöver ha något som man blir intresserad av för att man ska vilja skriva eller svara.
  • Anonym (Ano)
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 20:12:45 följande:
    Jag skrev inget om att hitta fel, jag skrev att personen behöver ha något som man blir intresserad av för att man ska vilja skriva eller svara.
    Lite det han ville förmedla tror jag. För man bryr sig inte om att visa sig intressant själv, men förväntar sig att den andra parten ska vara det.
  • Anonym (Well)

Det är väl ungefär samma kvalitet på killarna som det är på de bipolära adhd-brudarna och bpd-mammorna som sitter och tycker att "alla män är skit" och undrar "var är alla riktiga män som vet hur man tar en kvinna med stormObestämd" som de där hunkarna på instagram

De som är lite mer normala i sinnet kanske söker sig till  någorlunda likasinnade

• Anonym (M)

Hade inget med mitt inlägg att göra dock, så om du har rätt i det så citerade han fel inlägg.

Anonym (Ano) skrev 2025-02-09 20:14:55 följande:
    Lite det han ville förmedla tror jag. För man bryr sig inte om att visa sig intressant själv, men förväntar sig att den andra parten ska vara det.
Svar på tråden Killar på dejtingsajter...