-
Hej.Jag är mamma till en pojke på 2.5 år och är i graviditetsvecka 38.För 5 veckor sedan började jag må riktigt dåligt psykiskt och hade enorm ångest i ungefär en vecka. En dag slog en tanke mig ? tänk om jag blir knäpp och stryper min son? sedan dess har tankarna eskalerat och vart där konstant, från att jag vaknar till att jag gått och lagt mig.Det är tankar som att ? tänk om jag vill?? tänk om jag bara gör det ?Det har vart tankar från att strypa, kväva, dränka och bryta nacken, bryta nacken har verkligen satt sig i mitt huvud och jag ser i mitt huvud gång på gång hur jag gör det och jag är livrädd och jag är fruktansvärt ledsen över att ha dessa bilder i mitt huvud, varje gång jag får bilden i huvudet är det precis som att jag utför handlingen eller kommer att göra det när som helst, jag vågar inte ens vara nära min son för tillfället. Är detta ocd ???? Eller har jag blivit en kallblodig mördare som inte borde existera mer ???
-
Svar på tråden Gravid och fått tvångstankar - kan hormoner ställa till det såpass mycket ??
-
Niia skrev 2023-04-02 00:04:17 följande:Gravid och fått tvångstankar - kan hormoner ställa till det såpass mycket ??Hej.Jag är mamma till en pojke på 2.5 år och är i graviditetsvecka 38.För 5 veckor sedan började jag må riktigt dåligt psykiskt och hade enorm ångest i ungefär en vecka. En dag slog en tanke mig ? tänk om jag blir knäpp och stryper min son? sedan dess har tankarna eskalerat och vart där konstant, från att jag vaknar till att jag gått och lagt mig.Det är tankar som att ? tänk om jag vill?? tänk om jag bara gör det ?Det har vart tankar från att strypa, kväva, dränka och bryta nacken, bryta nacken har verkligen satt sig i mitt huvud och jag ser i mitt huvud gång på gång hur jag gör det och jag är livrädd och jag är fruktansvärt ledsen över att ha dessa bilder i mitt huvud, varje gång jag får bilden i huvudet är det precis som att jag utför handlingen eller kommer att göra det när som helst, jag vågar inte ens vara nära min son för tillfället. Är detta ocd ???? Eller har jag blivit en kallblodig mördare som inte borde existera mer ???
Jag såg samma frågor från dig på annat håll i sociala medier. Jag har varit på ett liknande ställe i tankebanor som du är nu, om än med annat tema Det korrekta svaret att ge här är: Kanske, kanske inte. Även om jag mer än väl förstår att det är det sista du vill höra. Jag ska förklara varför:
Det du gör när du ställer frågorna är att du söker försäkringar. Du vill att vi här ska svara att ?Ja, hormonerna ställer till det, du är ingen kallblodig mördare.?. Då kommer du må bättre en stund och sen börjar allt om igen, för det är så tvångscirkeln fungerar. Mitt råd till dig är att söka professionell hjälp NU ❤️ Sluta även googla, läsa om OCD på sociala medier och allt sånt som du säkert gör nu för att hitta stöd för att dina tankar är OCD och inte på riktigt. Prata med din barnmorska så kan hen säkert hjälpa dig med vidare kontakt med psykiatrin. Eller sök akut om det blir för jobbigt att vänta till det blir vardag. Det finns hjälp att få och det kommer bli bättre! -
Menar du att det kanske inte är ocd jag har ?
-
Nu söker du försäkring igen. Jag vet att det är skitjobbigt 🌷 Läs på om tvångscirkeln och sök hjälp i vården. Det finns behandling att få. En bra bok att köpa eller låna på biblioteket är Fri från tvång. Ett konto att kolla upp på Instagram är enannantypavtvang.Niia skrev 2023-04-02 11:53:19 följande:
Menar du att det kanske inte är ocd jag har ?