• Anonym (Nyfiken)

Vem ska stå för kostnaden?

Ni som arbetar som personlig assistent i andras hem. Vem betalar personalens kaffe hos brukaren. Är det brukaren som bjuder på kaffe eller är det kommunen,  arbetsgivaren som skall stå för kostnaden?  

Normalt är det ju arbetsgivaren som står för kaffet när det gäller andra yrken men hur är det för personliga assistenter? Ska en person som lever på socialbidrag stå för personalfikat varje dag. En grupp på sex personer som turas om att jobba.

Skriver anonymt och hoppas att det är ok. 

• Svar på tråden Vem ska stå för kostnaden?
  • Anonym (Jen)

Det är ju inte arbetsgivaren eller brukarens uppgift att stå för kaffet till anställda vanligtvis eller?

• Anonym (Nyfiken)

På min arbetsplats finns en stor kaffeautomat till anställda. Jag är kommunanställd. Men assistenter arbetar ju hemma hos brukare, även de kommunanställda. Kommunen tycker att man ska bjuda dem på kaffe. En som lever på socialbidrag har inte den ekonomin.

• Anonym (Jen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-03-31 00:59:21 följande:

På min arbetsplats finns en stor kaffeautomat till anställda. Jag är kommunanställd. Men assistenter arbetar ju hemma hos brukare, även de kommunanställda. Kommunen tycker att man ska bjuda dem på kaffe. En som lever på socialbidrag har inte den ekonomin.

Jag vet inte om jag fattat detta rätt... ?
    Tycker kommunen att assistenterna ska bjuda brukaren på kaffe?

Det hör i de flesta fall till arbetsgivarens goda vilja att stå för kaffet till de anställda. Är nog olika i olika kommuner. Men är ju en bonus. Jagvhar jobbat som personlig assistent och brukaren ville betala vårat kaffe men vi la en peng i en sparbössa till honom i gengäld var månad. 
  • Anonym (I)

Du ska betala ditt eget kaffe. Ta med eget kaffe. Om brukaren vill bjuda är det en helt annan sak. 

• xxxCrazytrainxxx