• Anonym (Nyfiken)

Vem ska stå för kostnaden?

Ni som arbetar som personlig assistent i andras hem. Vem betalar personalens kaffe hos brukaren. Är det brukaren som bjuder på kaffe eller är det kommunen,  arbetsgivaren som skall stå för kostnaden?  

Normalt är det ju arbetsgivaren som står för kaffet när det gäller andra yrken men hur är det för personliga assistenter? Ska en person som lever på socialbidrag stå för personalfikat varje dag. En grupp på sex personer som turas om att jobba.

Skriver anonymt och hoppas att det är ok. 

• Svar på tråden Vem ska stå för kostnaden?
  • Anonym (Jen)

Det är ju inte arbetsgivaren eller brukarens uppgift att stå för kaffet till anställda vanligtvis eller?

• Anonym (Nyfiken)

På min arbetsplats finns en stor kaffeautomat till anställda. Jag är kommunanställd. Men assistenter arbetar ju hemma hos brukare, även de kommunanställda. Kommunen tycker att man ska bjuda dem på kaffe. En som lever på socialbidrag har inte den ekonomin.

• Anonym (Jen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-03-31 00:59:21 följande:

På min arbetsplats finns en stor kaffeautomat till anställda. Jag är kommunanställd. Men assistenter arbetar ju hemma hos brukare, även de kommunanställda. Kommunen tycker att man ska bjuda dem på kaffe. En som lever på socialbidrag har inte den ekonomin.

Jag vet inte om jag fattat detta rätt... ?
    Tycker kommunen att assistenterna ska bjuda brukaren på kaffe?

Det hör i de flesta fall till arbetsgivarens goda vilja att stå för kaffet till de anställda. Är nog olika i olika kommuner. Men är ju en bonus. Jagvhar jobbat som personlig assistent och brukaren ville betala vårat kaffe men vi la en peng i en sparbössa till honom i gengäld var månad. 
  • Anonym (I)

Du ska betala ditt eget kaffe. Ta med eget kaffe. Om brukaren vill bjuda är det en helt annan sak. 

• xxxCrazytrainxxx

Jag tänker att den som ska ha kaffe får stå för sitt kaffe själv oavsett om man är hos en brukare eller inte. Jag står inte för kaffe för mina anställda som jag har. Eftersom brukaren inte dricker kaffe själv.

• Anonym (aaa)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-03-31 00:28:45 följande:
    Vem ska stå för kostnaden?

Ni som arbetar som personlig assistent i andras hem. Vem betalar personalens kaffe hos brukaren. Är det brukaren som bjuder på kaffe eller är det kommunen,  arbetsgivaren som skall stå för kostnaden?  

Normalt är det ju arbetsgivaren som står för kaffet när det gäller andra yrken men hur är det för personliga assistenter? Ska en person som lever på socialbidrag stå för personalfikat varje dag. En grupp på sex personer som turas om att jobba.

Skriver anonymt och hoppas att det är ok. 

Kanske lite OT men jag jobbar på en skola och vi får inte kaffe av arbetsgivaren. Vi turas om att köpa kaffepaket till personalrummet. 
  • Lönnsirap

Personalens kaffe är något som man kan förvänta sig på en arbetsplats där kaffe ingår! Så är det definitivt inte på alla arbetsplatser och som assistent skulle jag förutsätta att jag skulle behöva ta med såväl lunch/middag som drycker. 

Det är alltså inte en kostnad som någon "ska stå för", utan något som på vissa arbetsplatser är en förmån. Vill man vara säker på att få sig en kopp kaffe på sitt pass behöver man ta med det som behövs. Behöver du kaffe är det alltså en god idé att ha med lite snabbkaffe, en termos med färdigt, eller en pressokanna. Den som vill ha kaffe kan i många fall haka på en "kaffekassa" där några bestämmelser sig för att köpa kaffe tillsammans och sen dela på kaffet. 

• Anonym (Elsie)

På mitt jobb fick först alla ta med egna kaffepaket, turades om. Alla som drack kaffe tog med typ 2-3 paket om året.
    Sedan infördes avdrag på lönen istället, tror kommunen (kommunanställd) drog en 50-lapp i månaden eller något sådant för de som anmälde att de ville dricka kaffe på jobbet.

Så jätteolika om det är arbetsgivaren eller personalen som står för det själva, men en sak är säker och det är att brukaren givetvis inte ska stå för personalens kaffe!
    Ta upp detta med bolaget som anställer så får de prata med sin personal.

Många tänker kanske att en kopp inte kostar så mycket men om personalen dricker tillsammans 2-3 koppar om dagen blir det ju jättemycket pengar.

• Anonym (Såhär är det)

Arbetsgivaren får ju assistansersättning från kommun eller FK för att bekosta assistansomkostnader så som: lönekostnader, arbetsmiljöinsatser, utbildningar etc. Det är arbetsgivaren som ska bekosta för personalen men aldrig för den assistansberättigade/brukaren. Brukaren ska inte behöva bekosta och ha extra kostnader bara för att denne har assistans.

Jag jobbar med detta :)

Att inte AG bekostar kaffe är snålt. Det är småpengar och oerhört onödigt att snåla in på. 

• Anonym (Te)

Ta med en termos och fyll på jobbet

• Lottis1

Vi har assistenter till vår son som alltså jobbar i vårt hem. Assistansbolaget står för kaffe till assistenterna. När det är slut ber jag bolaget skicka, och då beställer de ett flak hem till oss.

• Corrie

Det brukar vara så att arbetsgivaren, dvs assistansbolaget, betalar kaffe och te åt assistenterna. Detta inköpes av brukaren och kvittot skickas till assistansbolaget som sedan ersätter brukaren för kostnaden. Jag har aldrig sett att det går till på något annat vis.

• Anonym (P23)
    Corrie skrev 2023-03-31 09:47:58 följande:

Det brukar vara så att arbetsgivaren, dvs assistansbolaget, betalar kaffe och te åt assistenterna. Detta inköpes av brukaren och kvittot skickas till assistansbolaget som sedan ersätter brukaren för kostnaden. Jag har aldrig sett att det går till på något annat vis.

Det upplägget är inte brukligt och att du inte sett annat betyder inget. Det där innebär att brukarens ekonomi blandas in i ekvationen och är inte alls ok. 
  • Anonym (P23)

Brukaren bjöd oss på kaffet när kommunen drog in kaffe för anställda. Men egentligen skulle vi alltså ta med oss eget. 

• Anonym (P23)
    Anonym (P23) skrev 2023-03-31 09:53:11 följande:
    Det upplägget är inte brukligt och att du inte sett annat betyder inget. Det där innebär att brukarens ekonomi blandas in i ekvationen och är inte alls ok. 
    Att brukaren köper, skickar kvitto och grejar menar jag inte är ok. Där kommunen betalar får man hämta eller det leveras på något vis. Här löstes det så att vår ec hade med sig en gång i månaden då kommunen stod för kaffet tidigare. 
  • Anonym (P23)
    Anonym (P23) skrev 2023-03-31 09:53:11 följande:
    Att brukaren köper, skickar kvitto och grejar menar jag inte är ok. Där kommunen betalar får man hämta eller det leveras på något vis. Här löstes det så att vår ec hade med sig en gång i månaden då kommunen stod för kaffet tidigare. 
  • Anonym (Klara)

när jag arbetade som det var det assisentbolaget. varför ska brukaren pröjsa för sina anställda. Låter helt fel

Svar på tråden Vem ska stå för kostnaden?