• Elin Korneliusson

    Bakåtvänd bilbarnstol i framsätet

    Hej 
    Jag ska montera in en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet i en bil där det inte finns öglor i golvet. Undrar hur man kan göra ist för måste väl gå att montera fast en stol ändå? 

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol i framsätet
  • Anonym (Google is your friend)

    Det står i manualen som följer med. Du måste dessutom besöka bilverkstad om du har air bag på passagerarsidan, den måste kopplas ur om man ska ha bilbarnstol där.

  • Anonym (Google is your friend)
    Elin Korneliusson skrev 2023-03-27 10:14:39 följande:

    Airbag är redan ur kopplad,har hört att visa tar och fäster förankringsbanden under sättet ist. Men är det säkert? 


    Ja, annars skulle de inte få rekommendera att man fäster stolen på det sättet.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2023-03-27 10:27:49 följande:
    Ja, annars skulle de inte få rekommendera att man fäster stolen på det sättet.
    OBS!! Detta är något du måste kolla om det går med just den stolen som du har, du kan inte bara gå på vad andra har gjort med sina stolar!
  • Elin Korneliusson

    Nä precis,vad jag läst mig fram så ska det vara säkert,så länge stolen sitter fast med bilens bälte och att den inte går att rubba. 

    Men ingen här som har haft samma problem med detta? 

  • Anonym (Google is your friend)
    Elin Korneliusson skrev 2023-03-27 10:33:06 följande:

    Nä precis,vad jag läst mig fram så ska det vara säkert,så länge stolen sitter fast med bilens bälte och att den inte går att rubba. 

    Men ingen här som har haft samma problem med detta? 


    Vad är problemet?
  • Elin Korneliusson

    Okej jag börjar om. 

    Hur har ni som inte haft öglor fram på golvet gjort för att sätta fast en bakåtvänd bilbarnstol I framsätet? 

  • Anonym (Google is your friend)
    Elin Korneliusson skrev 2023-03-27 10:48:03 följande:

    Okej jag börjar om. 

    Hur har ni som inte haft öglor fram på golvet gjort för att sätta fast en bakåtvänd bilbarnstol I framsätet? 


    Man fäster den i framsätet istället, i golvnivå. Du måste alltså för det första ta reda på om detta är en bra lösning för just din stol, sedan måste du gå till bilen och titta om det är fysiskt möjligt.
  • Anonym (Google is your friend)
    Elin Korneliusson skrev 2023-03-27 10:51:28 följande:

    Okej tack så mycket för hjälpen. Då sätter jag färsäkringsbanden i framsätet ist. 


    Ja, men du måste alltså kolla först om just denna bilbarnstol kan fästas så. Du MÅSTE leta upp manualen online först eller kontakta tillverkaren och fråga! Det handlar om ditt barns säkerhet. Om du inte hittar någon manual så kan du inte fästa den i framsätet, förstår du?
    Elin Korneliusson skrev 2023-03-27 10:52:46 följande:

    Men det bör vara lika säkert antar jag då?


    Ja, OM just denna stol får fästas på det sättet borde det vara lika säkert, men du måste som sagt kolla upp det först.
  • Anonym (Google is your friend)
    Elin Korneliusson skrev 2023-03-27 12:33:50 följande:

    Ja såklart jag kollar upp det innan jag sätter mitt barn i stolenCool


    Då så, lycka till iaf, det borde gå att hitta en lösning.
  • Anonym (Google is your friend)
    Elin Korneliusson skrev 2023-03-27 12:45:17 följande:

    Har en axkid minikid 1 och ska räcka med bilens bälte 


    Bra märke iaf, det borde funka. Dessutom borde manualen lätt kunna hittas online.
Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol i framsätet