• Linnis04

Liten hinnsäck?

Var på VUL i lördags och då fanns det bara en hinnsäck. Fick komma tillbaka två dagar senare för nytt VUL (för att följa upp om det kan röra sig om utomkveds eller inte). Syntes då en tydlig gulesäck inuti hinnsäcken, så den har växt som bara den på två dagar. Läkaren mätte dock hinnsäcken till bara ynka 6mm, och jag ska vara i början av vecka 6 då.. hon tyckte inte det såg konstigt ut, men vad jag läst över allt ser alla hjärtslag och 10-15mm stora hinnsäckar vid denna tiden. Men gulesäcken borde väl inte vuxit så mycket om det hade stannat av eller?Obestämd

• Svar på tråden Liten hinnsäck?
  • Linnis04

kan väl tillägga att hon var väldigt snabb och zoomade inte in eller något när hon mätte vilket alla andra gjort på tidigare VUL, så kändes inte som mätningen kanske blev optimal heller

• Lillinde

Det är för tidigt att säga något säkert kring ultraljud. På min klinik (gör IVF) gör de tidigaste VUL från v 7+0. Du får helt enkelt vänta och se. 

• Lillinde

Och gällande hjärtslag så börjar hjärtat slå nån gång i veckan 6-7. Jag förstår att du är orolig men en graviditet kommer inte med några garantier. Man får bara härda ut i att man inte har nån kontroll. Så länge du inte har nån ensidig smärta så behöver du inte oroa dig speciellt för utomkvedshavandeskap, som jag läste i en annan tråd som du startat. 

• Emala

Det är för tidigt att veta.
    Nu gjordes ju dina ultraljud med syftet att utesluta utomkveds,  gör man ultraljud för att kontrollera fostret så gör man det tidigast i vecka 7+0.
    I början av vecka 6 ser man normalt inte hjärtaktivitet.

• Linnis04

Det är  just ensidig smärta jag har, därav att jag undersökte för utomkveds.

• Linnis04

Ingen med erfarenhet hur stor hinnsäcken bör vara?

• Maymom

Så du litar inte på den som gjorde vul.
    Vad säger din bm när du frågar? 
    kolla annars denna tabell, hoppas du kan lita på den.
    Har nog aldrig hört någon härinne som sett hjärtaktivitet i början av v6.
Svar på tråden Liten hinnsäck?