• abb

Hög risk på KUB, orolig

Hej,

Jag och min sambo gjorde KUB idag. Allting såg bra ut på ultraljud med en nackspalt på cirka 1.3 och tydlig spetsig näsa. Vi fick dock siffrorna 1:160 på 21 och 1:20000 på resten. Min sambo är 32 år röker inte, cirka 29.5 i BMI (om det spelar roll) och jag 27 år. Vi fick erbjudande om Nipt och hon ska lämna prov imorgon. Jag är fruktansvärt orolig för att något ska vara fel med barnet, men också orolig för min sambo och hur det kommer vara för henne att göra en abort.

Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Hög risk på KUB, orolig
  • Gasellen87

Förstår att du/ni är oroliga men tänk att det är sannolikhet och procentuellt sätt så är det fortfarande väldigt låg risk. 

• svansmamman

Jag blir så ledsen när jag ännu en gång läser en tråd från en orolig förälder efter KUB, vården har verkligen misslyckats med att förklara vad KUB är och hur resultatet ska tolkas. 

KUB är ett test som ska visa en beräknad sannolikhet för hur troligt det är att bebis i magen har en avvikelse eller ej. Det är många parametrar som spelar in, spontan graviditet/IVF, övervikt, ålder, rökning etc. Det som är viktigt att komma ihåg är att siffrorna inte säger något om just er graviditet, utan hur man tror att vissa faktorer påverkar bebis i olika grad. 

Siffran 1:160 kan tyckas låta dålig, men faktum är att det betyder att av 160 barn har 1 av dem en avvikelse. Detta kan jämföras i procent med att 0,6% av barnen har avvikelsen medan 99,4% av barnen inte har det. Sannolikheten enligt KUB talar därför för att det troligaste är att bebisen inte har några avvikelser. Att nackspalten är liten samt näsan spetsig är också positivt, så det finns inget alarmerande alls med resultatet. 

Jag förstår att ni är oroliga, men ni har inga anledningar att vara det med den information ni fått hittills. NIPT är ju superbra att ni gör så att även det kan bekräfta att avvikelser saknas (och ni kan även få reda på kön, om ni vill det) och förhoppningsvis slappna av. Ni behöver absolut inte börja tänka värsta-scenarier ännu, så försök landa i att KUB bara är statistik som inte öht är tillämpbart på verkligheten. 

Det har varit mycket sådana här trådar här (speciellt på sistone), så det finns många som delar eller har delat er upplevelse och oro och säkert kan komma med tankar från egen erfarenhet. 

Så - försök slappna av och känn att allt talar för att bebis i magen är frisk och mår bra. Och avslutningsvis, GRATTIS till graviditeten och er lilla bebis! ❤️

• anonymis3ns

Var precis där ni är för ca 1 vecka sedan. Fick 1:5 på trisomi 21 och 1:2 på 13 och 18, mest troligt pga nackspalten som mättes till 3,6. De hade dock väldigt svårt att mäta pga bebis position. Fick gå och äta lunch emellan för att sen komma tillbaka, men fortfarande svårt att mäta - till slut fick en annan BM mäta som lyckades.

Har två friska barn sen tidigare där vi fick minsta möjliga sannolikhet på kub, så resultatet på kuben denna gång kom som en stor chock - vi skulle ju bara dit och kolla bebisen, och eftersom vi några dagar tidigare fått besked på nipt att varken trisomi 21, 13 eller 18 fanns så blev det en ännu större chock. Vi fick direkt remiss till att göra moderkaksprov dagen efter - i tisdags förra veckan.

Innan mkp kollade läkaren nacken igen och sa att den var lite bred, hon fick den till 3,4-4, så fortfarande oklart och svårmätt pga bebis position. Vi gjorde mkp. Hade läst att det tagit 10 sekunder för vissa, men för mig tog de typ 5 min, och det var obehagligt. Här började iallafall en jobbig väntan på resultat och hann ej få besked innan helgen. Om de var dåligt resultat skulle de ringa annars skulle jag se resultatet på webben genom att logga in med BankID. I måndags denna vecka ringde de och sa att de inte fått tillräckligt material för att kunna göra analysen och att de behövde göra ett nytt prov - fick tid för det samma dag (som tur var), så nytt mkp gjordes i måndags, gick mycket snabbare denna gången och inte lika obehagligt. Där gjordes även nytt ul där läkaren sa ?det här var ju inte så stor nacke? och pratade om fin profil och tydligt näsben. Han gav oss även en ul-bild, detta gjorde mig av nån anledning lugnare. Tänkte att han inte gjort det om han hade trott att det skulle vara ett sjukt barn, men kanske bara var en känsla hos mig.

Idag vid 15 loggade jag in och kunde läsa svaret: ?Resultatet visar att fosterprovet var normalt.?
    Det var på snabbanalysen som visar de vanligaste kromosomavvikelserna, 21, 13 och 18 och könskromosomerna.

Om ca 12-14 dagar borde vi få svar på den långa analysen. Jag vågar absolut inte ropa hej än, men jag är iallafall lugnare och hoppas jag får ett bra besked igen om två veckor.

Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet, och även fast jag inte fått hela mitt resultat än så hoppas jag att de kan få dig/er mindre oroliga - mina siffror på kuben var inte ljusa, men det börjar ljusna och jag hoppas det slutar i en solskenshistoria, som så mångas andra här inne trots dåligt resultat på kub. Jag kommer aldrig mer göra kub om jag skulle bli gravid nån gång igen, kommer gå på nipt eller MKP direkt för att slippa den här jävla oron.

Grattis till er bebis! :)

• abb

Tack för era uppmuntrande ord. Jag är förhållandevis påläst gällande testet, och förstår att chansen är väldigt låg. Jämför jag siffrorna 1:160 med 1:20000 verkar det som att vi fått dåliga siffror trots att det inte skiljer sig så mycket åt i procent. Jag undrar ju varför just vi fick 165. Jag ställde lite följdfrågor vad siffrorna berodde på men fick bara sol svar att det var en sammanfattning av olika variabler vilket jag redan visste.

Håller tummarna för Nipt och kön spelar mig ingen roll.

• svansmamman
    abb skrev 2023-03-22 21:38:40 följande:

Tack för era uppmuntrande ord. Jag är förhållandevis påläst gällande testet, och förstår att chansen är väldigt låg. Jämför jag siffrorna 1:160 med 1:20000 verkar det som att vi fått dåliga siffror trots att det inte skiljer sig så mycket åt i procent. Jag undrar ju varför just vi fick 165. Jag ställde lite följdfrågor vad siffrorna berodde på men fick bara sol svar att det var en sammanfattning av olika variabler vilket jag redan visste.

Håller tummarna för Nipt och kön spelar mig ingen roll.

Du skrev i ts att du är fruktansvärt orolig att något ska vara fel på barnet. Eftersom du menar att du förstår att risken att barnet har en avvikelse är låg förstår jag inte riktigt vad oron du skrivit om faktiskt handlar om? ☺️ 

En enskild person kan aldrig svara på vad varför siffrorna blir som de blir. Det är en algoritm som spottar ut sannolikheten utifrån de variabler som läggs in som grund. Man skulle behöva testa sig fram med att ändra ingångsvärden en åt gången för att kunna konstatera exakt vad som ?felat?. Vissa parametrar påverkar potentiellt vissa avvikelser mer än andra, vilket är anledningen till de varierande siffrorna på respektive trisomi. På det som framkommer i ts är det troligt att i vart fall vikten/BMI kan vara en bidragande orsak. 

Gällande kön kan man tycka det är kul att få veta vad det blir även om man inte lägger någon värdering i vad svaret blir. Men alla väljer givetvis att göra som de själva vill och man behöver inte ta reda på det om man inte önskar.  

Lycka till med bebis! 

• abb

Oron grundar säg väl i olika saker. Först och främst undrar jag varför vi fick en "låg" siffra på t21 och maximalt på de andra avvikelserna. Jag är också orolig för att något faktiskt ska vara fel, trots att jag kan rationalisera om sannolikhet osv. Vidare vill jag så gärna bli pappa, och har sett fram emot att bli detta ett tag med en fantastisk sambo till mamma. Oron utgöra sålunda av en blandad kompott helt oberoende av mitt intellekt. Kommer bli en jobbig väntan....

• svansmamman
    abb skrev 2023-03-23 06:31:18 följande:

Oron grundar säg väl i olika saker. Först och främst undrar jag varför vi fick en "låg" siffra på t21 och maximalt på de andra avvikelserna. Jag är också orolig för att något faktiskt ska vara fel, trots att jag kan rationalisera om sannolikhet osv. Vidare vill jag så gärna bli pappa, och har sett fram emot att bli detta ett tag med en fantastisk sambo till mamma. Oron utgöra sålunda av en blandad kompott helt oberoende av mitt intellekt. Kommer bli en jobbig väntan....

Som sagt var så påverkar olika parametrar olika avvikelser i olika grad (i teorin) vilket är anledningen till att man kan få olika sannolikhet på de olika trisomierna fastän ingångsvärdena är desamma. 

Med tanke på det du beskriver nu är det inte orimligt att tro att oron skulle ha funnits där även utan KUB och det varierande resultatet på detta. Att oroa sig är normalt och något man kommer få göra till och från för resten av livet när det kommer till ens barn, detta är lika för alla och alltså inget jag menar skulle vara kopplat till intellekt eller dylikt. Man kan sällan vara rationell när det kommer till ens oro. Du får helt enkelt försöka påminna dig och din partner om att bebis är precis lika frisk som innan KUB och att det inte finns något som talar emot att ni kommer få en bebis utan avvikelser. 

Väntan är jobbig, det vet jag. Men snart är den förbi och delar av er oro med den. 

• Villvaraanonym83
    abb skrev 2023-03-22 19:18:25 följande:
    Hög risk på KUB, orolig

Hej,

Jag och min sambo gjorde KUB idag. Allting såg bra ut på ultraljud med en nackspalt på cirka 1.3 och tydlig spetsig näsa. Vi fick dock siffrorna 1:160 på 21 och 1:20000 på resten. Min sambo är 32 år röker inte, cirka 29.5 i BMI (om det spelar roll) och jag 27 år. Vi fick erbjudande om Nipt och hon ska lämna prov imorgon. Jag är fruktansvärt orolig för att något ska vara fel med barnet, men också orolig för min sambo och hur det kommer vara för henne att göra en abort.

Någon med liknande erfarenheter?

Jag fick liknande siffror för två månader sedan och blev erbjuden NIPT. Allt såg, enligt bm, bra ut på ultraljudet men min övervikt och ålder drog ner resultatet. Det var elva långa dagars väntan på besked från NIPT, men till slut så fick vi veta att det inte fanns några kromosomfel och att vi väntade en flicka. För de allra flesta går det bra! Försök att tänka att om ni skaffar 160 barn, så kommer ett av dem ha ett kromosomfel. Det är ju egentligen inte särskilt hög risk, eller hur? Lycka till! 
  • abb

Vi fick svar på provet och allting var normalt 😊

• svansmamman
    abb skrev 2023-03-31 20:44:29 följande:

Så skönt att läsa! Det är aldrig så skönt att säga ?vad var det jag sa? som i dessa sammanhang. 🤪 Grattis igen och lycka till med allt nu! 🥰
  • Villvaraanonym83
    abb skrev 2023-03-31 20:44:29 följande:

Åh vad skönt! Grattis! Hjärta
Svar på tråden Hög risk på KUB, orolig