Jag blir så ledsen när jag ännu en gång läser en tråd från en orolig förälder efter KUB, vården har verkligen misslyckats med att förklara vad KUB är och hur resultatet ska tolkas.
KUB är ett test som ska visa en beräknad sannolikhet för hur troligt det är att bebis i magen har en avvikelse eller ej. Det är många parametrar som spelar in, spontan graviditet/IVF, övervikt, ålder, rökning etc. Det som är viktigt att komma ihåg är att siffrorna inte säger något om just er graviditet, utan hur man tror att vissa faktorer påverkar bebis i olika grad.
Siffran 1:160 kan tyckas låta dålig, men faktum är att det betyder att av 160 barn har 1 av dem en avvikelse. Detta kan jämföras i procent med att 0,6% av barnen har avvikelsen medan 99,4% av barnen inte har det. Sannolikheten enligt KUB talar därför för att det troligaste är att bebisen inte har några avvikelser. Att nackspalten är liten samt näsan spetsig är också positivt, så det finns inget alarmerande alls med resultatet.
Jag förstår att ni är oroliga, men ni har inga anledningar att vara det med den information ni fått hittills. NIPT är ju superbra att ni gör så att även det kan bekräfta att avvikelser saknas (och ni kan även få reda på kön, om ni vill det) och förhoppningsvis slappna av. Ni behöver absolut inte börja tänka värsta-scenarier ännu, så försök landa i att KUB bara är statistik som inte öht är tillämpbart på verkligheten.
Det har varit mycket sådana här trådar här (speciellt på sistone), så det finns många som delar eller har delat er upplevelse och oro och säkert kan komma med tankar från egen erfarenhet.
Så - försök slappna av och känn att allt talar för att bebis i magen är frisk och mår bra. Och avslutningsvis, GRATTIS till graviditeten och er lilla bebis! ❤️