• FlyingAway

    Funderingar om flytt till Norge

    Jag har funderat på att flytta till Norge av olika anledningar. Men här i Sverige är jag så kallad förtidspensionär så min inkomst är sjukersättning. Mitt tillstånd kommer inte att ändras utan jag kommer att vara förtidspensionär livet ut. Detta ställer till det hela eftersom det är mycket dyrare att bo/leva i Norge. Jag klarar mig knappt på min inkomst här i Sverige, hur ska det då bli om mat och boende kostar ännu mer i Norge? Har någon gjort detta steg eller vet något om det? Kan man få sjukersättning från båda länderna? Har någon flyttat med barn och hur gick omställningen med språk och liknande? Hur gamla var barnen vid flytten? 

  • Svar på tråden Funderingar om flytt till Norge
  • Anonym (4344)

    Varför?
    Har din partner jobb i Norge blir det nog lättare.

  • Anonym (Hur menar du?)

    Hur menar du få sjukersättning ifrån 2 länder?
    Du får ju inte dubbel ersättning ifrån 2 länder, du kan ju bara få det ifrån ett land.

  • Anonym (Norska gränsen)

    Är du en vuxen med bidrag från staten och har barn?

  • Anonym (Stolt Enberg)

    Kan du flytta nära norska gränsen men i Sverige? Eller vill du att barnen går i norsk skola eller liknande? Beror ju lite på vad du vill ha ut av Norge. Fin natur? Norska språket? Oljeshejker? Är det den senare kan du flytta till Dubai, men jag tror inte att du får ta med dig sjukersättningen hur som helst om du blir utlandssvensk längre.

  • Anonym (Utlandssvensk)
    FlyingAway skrev 2023-03-20 19:01:10 följande:
    Funderingar om flytt till Norge

    Jag har funderat på att flytta till Norge av olika anledningar. Men här i Sverige är jag så kallad förtidspensionär så min inkomst är sjukersättning. Mitt tillstånd kommer inte att ändras utan jag kommer att vara förtidspensionär livet ut. Detta ställer till det hela eftersom det är mycket dyrare att bo/leva i Norge. Jag klarar mig knappt på min inkomst här i Sverige, hur ska det då bli om mat och boende kostar ännu mer i Norge? Har någon gjort detta steg eller vet något om det? Kan man få sjukersättning från båda länderna? Har någon flyttat med barn och hur gick omställningen med språk och liknande? Hur gamla var barnen vid flytten? 


    Ja du får behålla din sjukersättning, läs under Frågor & svar här: www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning-~:text=Kan%20jag%20beh%C3%A5lla%20min%20sjukers%C3%A4ttning,i%20Schweiz%20eller%20i%20Kanada.

    Nej, du får inte sjukersättning från Norge också. Huruvida du kan få någon annan typ av bidrag, tex bostadsbidrag, vet jag inte. Om du kontaktar Försäkringskassans utlandsavdelning kan de säkert svara. I Norge är det hos NAV du ska söka information.

    Vi flyttade med en treårig som började prata norska efter ett par veckor och nu är tvåspråkig.

    Skola är man garanterad plats i enligt närhetsprincipen. Barnehage är värre. De tar i princip bara in barn i augusti, och i övrigt enbart om någon flyttar och lämnar sin plats. Man måste bo i kommunen för att ställa sig i kö. 
  • Anonym (Fattig storebror)

    Åk dit några veckor och se hur långt din inkomst räcker. Men jag skulle misstänka att din svenska sjukersättning inte räcker långt i Norge.

  • Anonym (Fattig storebror)
    Anonym (Utlandssvensk) skrev 2023-03-20 21:09:32 följande:

    Det finns ingen allmännytta så hyr bostad gör man privat. Du hittar annonser här och kan se prisnivån där du funderar på att bo: 
    www.finn.no/realestate/lettings/search.html


    Garageplats 20 m2, 5000 NOK/månad.

    Rum 5 m2 i lgh, 8000 NOK/månad.

    Radhus 189 m2, 43 000 NOK/månad.


  • FlyingAway
    Anonym (Fattig storebror) skrev 2023-03-20 21:03:10 följande:

    Åk dit några veckor och se hur långt din inkomst räcker. Men jag skulle misstänka att din svenska sjukersättning inte räcker långt i Norge.


    Nej, den räcker ju knappt i Sverige, så...
  • FlyingAway
    Anonym (Norska gränsen) skrev 2023-03-20 19:49:05 följande:

    Är du en vuxen med bidrag från staten och har barn?


    Ja
  • FlyingAway
    Anonym (Stolt Enberg) skrev 2023-03-20 20:12:05 följande:

    Kan du flytta nära norska gränsen men i Sverige? Eller vill du att barnen går i norsk skola eller liknande? Beror ju lite på vad du vill ha ut av Norge. Fin natur? Norska språket? Oljeshejker? Är det den senare kan du flytta till Dubai, men jag tror inte att du får ta med dig sjukersättningen hur som helst om du blir utlandssvensk längre.


    Jag gillar Norge mycket men flyttar mest för att jag upplever att Sverige blivit otryggt. 
  • FlyingAway
    Anonym (Stolt Enberg) skrev 2023-03-20 20:12:05 följande:

    Kan du flytta nära norska gränsen men i Sverige? Eller vill du att barnen går i norsk skola eller liknande? Beror ju lite på vad du vill ha ut av Norge. Fin natur? Norska språket? Oljeshejker? Är det den senare kan du flytta till Dubai, men jag tror inte att du får ta med dig sjukersättningen hur som helst om du blir utlandssvensk längre.


    Jag gillar Norge mycket men flyttar mest för att jag upplever att Sverige blivit otryggt. 
  • FlyingAway
    Anonym (4344) skrev 2023-03-20 19:06:06 följande:

    Varför?
    Har din partner jobb i Norge blir det nog lättare.


    För att slippa otryggheten, våldet och islamiseringen av Sverige. Det skulle kännas tryggare i Norge. Har ingen partner. 
  • Anonym (Norska gränsen)

    Otrygghet finns överallt.
    Flyttar du utomlands med begränsad ekonomi, utan att kunna landets språk och normer kommer du finna en annan typ av otrygghet.
    Jag gissar att du skulle behöva en hyresrätt och bo ganska centralt eftersom du säkert inte kör bil.
    Norges städer är nästan som våra svenska städer det finns getton där de mindre bemedlade bor.

  • FlyingAway
    Anonym (Norska gränsen) skrev 2023-04-01 18:09:27 följande:

    Otrygghet finns överallt.
    Flyttar du utomlands med begränsad ekonomi, utan att kunna landets språk och normer kommer du finna en annan typ av otrygghet.
    Jag gissar att du skulle behöva en hyresrätt och bo ganska centralt eftersom du säkert inte kör bil.
    Norges städer är nästan som våra svenska städer det finns getton där de mindre bemedlade bor.


    Jo, det är jag medveten om. Men vi har väldigt mycket gängskjutningar i Sverige. Och landet blir mer och mer islamiserat.
  • Anonym (4344)
    FlyingAway skrev 2023-04-01 18:27:53 följande:
    Jo, det är jag medveten om. Men vi har väldigt mycket gängskjutningar i Sverige. Och landet blir mer och mer islamiserat.
    Ge exempel på islamiserngen!
  • FlyingAway
    Anonym (4344) skrev 2023-04-02 11:58:17 följande:
    Ge exempel på islamiserngen!
    Varför det? Om du inte märker av den så gör du inte det. Det spelar förmodligen ingen roll vad jag än skriver. Jag upplever den och gillar den inte. Min tråd handlar om flytt och inte om islamiseringen av Sverige. Vill du veta mer om det finns massor av information att hämta på andra sidor. 
Svar på tråden Funderingar om flytt till Norge