• Anonym (Solsken...)

Jag blir så uttråkad att livet inte känns värt

Jag tänker ofta när jag är ledig att jag borde börja med en hobby, eller jobba mot ett långsiktigt mål eller så... bara något som får ledig tid att bli mindre ångestfylld.

Problemet är att jag är extremt trött på vardagar och mår dåligt av det, och på helgerna är jag uttråkad och mår dåligt av det.

Hur ska jag hitta något som får mig att trivas med livet?
    De små mål jag sätter med plugget, eller med att försöka skaffa extrajobb, eller skapa en framtida karriär- ALLT känns meningslöst.

Jag tror det beror på att jag är så ensam. 
    Jag har ingen partner, inga vänner jag umgås med.... livet består endast av oro för att klara studierna, oro för ekonomin, oro för min hälsa, oro för hur framtiden blir. Jag känner ingen glädje så som jag kan minnas att jag gjort i perioder i livet tidigare.

Hur ska jag förändra mitt liv så att min ångest minskar? Jag har sömnsvårigheter för att jag tänker för mycket på kvällarna, är nästan alltid trött på dagarna, och det gör också att jag mår dåligt. 
    Jag känner mig så ensam.

• Svar på tråden Jag blir så uttråkad att livet inte känns värt
  • TvillingmammaVästgöte

Kan du kanske engagera dig i en förening som gör något meningsfullt, då kan du umgås genom att göra saker för föreningen tillsammans med andra, det brukar vara ett bra sätt att lära känna nya vänner. Om du studerar finns ju oftast många studentföreningar på universiteten. Det finns ju också andra föreningar, beror ju lite på vad du harför  intressen eller vad du tror skulle kunna vara intressant för dig. 

• Anonym (Likadana)

Engagera dig i nån klubb eller förening med likasinnade.

• Anonym (Solsken...)

Tack för era svar.
    Jag ska kolla upp olika föreningar..!

• Anonym (nånting levande)

Ja, föreningar kan vara bra om du känner dig ensam. Något levande hjälper mig. Inga husdjur, jag kör på plantor istället. Småodlar i fönstren och balkongen. Sen går jag också ut och fotograferar levande saker. Djur och växter. Sen när jag går i pension om 30 år ska jag nog skaffa en hund.

• Anonym (Solsken...)
    Anonym (nånting levande) skrev 2023-03-18 18:14:40 följande:

Ja, föreningar kan vara bra om du känner dig ensam. Något levande hjälper mig. Inga husdjur, jag kör på plantor istället. Småodlar i fönstren och balkongen. Sen går jag också ut och fotograferar levande saker. Djur och växter. Sen när jag går i pension om 30 år ska jag nog skaffa en hund.

Det är en bra idé.
    Husdjur har jag haft tankar på,... men det är ju mycket ansvar också.
    Växter däremot kan jag fokusera mer på... och på att fotografera mer... 
  • Anonym (Hm)

Låter som att du är deprimerad. Ta kontakt med vårdcentralen så kan de kanske hjälpa dig :)  Om inte annat så kan de kanske hjälpa dig att bena ut dina tankar. 

• Anonym (Solsken...)
    Anonym (Hm) skrev 2023-03-18 19:44:24 följande:

Låter som att du är deprimerad. Ta kontakt med vårdcentralen så kan de kanske hjälpa dig :)  Om inte annat så kan de kanske hjälpa dig att bena ut dina tankar. 

Jo. Jag har varit deprimerad till och från i många år.
    Men jag tycker inte att det hjälper att ha kontakt med en vårdcentral. 
    Jag har mått sämre än så här.

Mitt grundmående är liksom okej nu... det är bara det att jag är så ofantligt uttråkad och ensam.
Svar på tråden Jag blir så uttråkad att livet inte känns värt