• Anonym (Mamma)

Bonusmamman snokar i telefonen

Varje gång min dotter åker till sin pappa så är "hon" alltid online några minuter under skoltid och läser meddelanden.  Dottern har inte med sig mobilen i skolan och hon har inte varit sjuk. Bonusmamman är hemma hela dagarna medan pappan jobbar så det behövs ingen raketforskning för att förstå vem som är inne i mobilen och snokar. 

Att prata med pappan och/eller bonusmamman är inget alternativ. Dottern befinner sig i en stark lojalitetskonflikt så jag kan inte heller prata med henne utan att hon hamnar i kläm. Så vad gör man i denna situationen? Är det bara att inte låta henne ta med sig mobilen som gäller? 

• Svar på tråden Bonusmamman snokar i telefonen
  • Anonym (J)

Inför soc (eller vilka ni nu pratade med)?

Anonym (Mamma) skrev 2023-03-18 15:08:48 följande:
    Han dumförklarade mig mest.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-18 10:26:11 följande:
    Dottern får inte gå till BUP eftersom det krävs båda föräldrarnas medgivande. Får väl ta mod till mig och kontakta pappan...
    Varför är du rädd för honom? Han hade fått vara rädd för mig om han behandlat min dotter illa..
  • Anonym (Mia)

Jag hade varit öppen med dottern om vad jag visste. På så sätt är hon medveten om att hennes telefon inte är privat.

För den delen hade jag varit öppen med bonusmamman och dotterns pappa med. Skriv till dottern saker som är adresserade till bonusmamman - typ skriv att ni testade att göra hennes recept på våfflor och att de var en succé eller att dottern glömde sin favoritmössa hos mormor, men att den nu är återfunnen eller att du kommer att vara en kvart för sen nästa dag. När det är ute i det öppna att hon läser dotterns meddelande så är det lättare i framtiden att föra en diskussion om hur man kan ge dottern mer privatliv.

Vill du inte låtsas om att du vet kan du alltid ha lite kul genom att sprida harmlösa men falska rykten och se vad som färdas vidare. Det här är nog roligare i fantasin.

• nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-19 10:49:00 följande:
    Jag hade ingen aning om detta faktiskt. Så oteknisk och gammal jag känner mig nu, haha. Har dock extremt svårt o se att någon av dotterns kompisar skulle ha koll på detta. De får som sagt inte ha mobiler i skolan alls och min tös vet knappt hur man öppnar internet på en dator. 
    Många föräldrar är omedvetna om precis hur IT-medvetna barn är allt lägre ner i åldrarna. Din dotter tillhör TikTok generationen. Orsaken till att hon inte vill prata med dig om sin telefon kan ju vara att hon inte vill avslöjas med sina nätaktiviteter på skoltid.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Ess
    nihka skrev 2023-03-19 14:20:26 följande:
    Många föräldrar är omedvetna om precis hur IT-medvetna barn är allt lägre ner i åldrarna. Din dotter tillhör TikTok generationen. Orsaken till att hon inte vill prata med dig om sin telefon kan ju vara att hon inte vill avslöjas med sina nätaktiviteter på skoltid.

Jag håller med dig, tror också snarare att det är så än att de går igenom hennes telefon under dagen. 

Ts förutsätter att bara för att hon själv är en teknisk analfabet, så är dottern det med. 

Jag tror att det dottern inte klarar själv, hjälper hennes klasskompisar henne med. Ts borde kanske kolla hennes skoldator?

• Anonym (Mamma)

Jag hör vad ni säger. Dottern har ingen egen skoldator, de får låna på skolan när det behövs. Men förmodligen är hon väl lite mer teknisk än vad jag vet om och eventuellt kan det vara så att hon är inloggad på skolan och läser. Jag tror inte att så är fallet men är öppen för att det kan vara så.

• Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-19 17:19:54 följande:

Jag hör vad ni säger. Dottern har ingen egen skoldator, de får låna på skolan när det behövs. Men förmodligen är hon väl lite mer teknisk än vad jag vet om och eventuellt kan det vara så att hon är inloggad på skolan och läser. Jag tror inte att så är fallet men är öppen för att det kan vara så.

Hon kanske har en extra mobil som du inte vet något om...? På samma sätt som någon föreslog att hon skulle ha en fejk hos pappan så kanske fejken är hemma hos dig.

Hur kommer det sig att du utgår från att då din dotters meddelanden blir lästa fast hon är på skolan så betyder det att hennes bonusmamma snokar i telefonen...?
  • Anonym (What's App Web)

Det kanske ar sa pass enkelt att dottern har med sig mobilen till skolan i smyg och kollar pa rasterna?
    What's App Webben kanske ar uppe pa hemdatorn och nar bonusmamman stanger fliken (nar hon sjalv ska anvanda datorn) sa markeras meddelandena som lasta?
    Du kan ju prova att skicka ett meddelande nar du ser att What's Appen ar aktiv och fraga: "Varfor gar du in och kollar har nu? Forklara garna..."
    Meddelandet ar da skrivet pa ett sant satt att det kvittar om det ar dottern eller bonusmamman som laser det. Personen (vem det nu an ar) kanner sig pakommen. Dottern far forklara varfor hon kollar sin What's App under skoltid, och ar det bonusmamman sa kommer hon att kanna sig pakommen (kanske inte svara, men anda veta att du har koll). Och du kan havda att du endast riktade dig till dottern.

• Anonym (Stina)

Men loggar hon inte in via skoldator eller så då? Det är ju jättevanligt att de gör det i den åldern. Min dotter var konstant på instagram märkte jag t ex. :D

• Anonym (Mamma)

Vilken koll ni har! Känner mig otroligt oteknisk nu. (:

Laddade i alla fall ner en app i mobilen och har sedan dess kunnat se mobilens position och vilka appar som varit startade under dagen. Bland annat så startas samtliga sms-appar och bildgalleriet en kort stund under skoltid när mobilen är hemma och tösen befinner sig i skolan. 

Så.. nu när jag blivit samma stalker som pappans fru... valde jag att konfrontera. Pappan hävdar att de aldrig skulle snoka och att det kanske är deras 2-åring som kommit åt mobilen..... Märkligt om 2-åringen alltid skulle gå in i sms-apparna några minuter varje dag.... Något spel eller Youtube känns kanske mer rimligt? Men vad vet jag... längesen min dotter var 2.

Numera får dottern inte ha mobilen hos sin pappa mer än om hon vill ringa till någon kompis. De verkar ha slutat snoka i alla fall.

• Anonym (J)

Vem förbjuder henne att använda den?

Anonym (Mamma) skrev 2023-04-12 10:25:45 följande:

Vilken koll ni har! Känner mig otroligt oteknisk nu. (:

Laddade i alla fall ner en app i mobilen och har sedan dess kunnat se mobilens position och vilka appar som varit startade under dagen. Bland annat så startas samtliga sms-appar och bildgalleriet en kort stund under skoltid när mobilen är hemma och tösen befinner sig i skolan. 

Så.. nu när jag blivit samma stalker som pappans fru... valde jag att konfrontera. Pappan hävdar att de aldrig skulle snoka och att det kanske är deras 2-åring som kommit åt mobilen..... Märkligt om 2-åringen alltid skulle gå in i sms-apparna några minuter varje dag.... Något spel eller Youtube känns kanske mer rimligt? Men vad vet jag... längesen min dotter var 2.

Numera får dottern inte ha mobilen hos sin pappa mer än om hon vill ringa till någon kompis. De verkar ha slutat snoka i alla fall.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2023-04-12 11:12:49 följande:

Vem förbjuder henne att använda den?

Pappa och hans fru. De lägger mobilen där hon inte kommer åt den helt enkelt. 
  • Anonym (stackars dottern)

stackars dottern som har en elak bonusmamma och pappa. och att hon försöker vara dem till lags för att få kärlek.

här tror jag du behöver hjälpa till att stärka henne i att det är ok att vara arg på pappa och kärringen.

• Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-04-12 11:17:48 följande:
    Pappa och hans fru. De lägger mobilen där hon inte kommer åt den helt enkelt. 
    Varför?? Får hon den om hon behöver ringa dig?
  • Anonym (att anpassa sig)

Jag tänker att det är fullständigt rimligt att lära sig mer om olika strategier för att skydda sitt barns integritet när man upptäcker att det finns en person som tar sig friheter och snokar.

Det är rimligt att du nu första gången undersökte vad som hände, och nu vet du att det just nu är så att plastmamma faktiskt tycker sig har rätt att snoka och också faktiskt inte står för det hela.

Vänta och se vad som händer framöver och prata med din dotter om hon önskar en annan telefon också, eller om hon är "nöjd". Snart är hon ju i en fas då hon kommer vilja ha sin telefon mer, men just nu är hon ju i en ålder då föräldrar ska ha lite mer makt och det är rimligt att man inte har tillgång till internet dygnet runt.

I din situation hade jag införskaffat en liten enkel icke smartphone för sms och samtal. För det är rimligt att kunna ringa och sms:a, men inte alltid att ha just tillgång till smartphone.

Svar på tråden Bonusmamman snokar i telefonen