• Anonym (Ingrid)

Utgör babynest kvävningsrisk?

Hej alla på FL! Jag har en son på 2 månader som nyligen börjat kunna sova i egen säng (YES!), vilket ger bättre sömnkvalite för oss föräldrar. Han ligger i en bedside crib med ett hemsytt babynest i. Det är så skönt, för han sover så gott i sängen! Nu börjar jag dock bli nojig över babynests och kvänvningsrisken mot kanten. Kanterna är inte stenhårda med inte supermjuka heller. När jag lägger ner honom på rygg kan han inte vända sig till sidan eller magen på egen hand  men han kan ju vända ansiktet själv. Är rädd att han ska hamna med ansiktet mot kanten och därmed kvävas. Någon som hört om någon bebis som krävts av babynest? Eller kan dem vända tillbaka huvudet själva om de märker att de får svårt att andas? Alltså om han ligger på rygg och får ansiktet mot kanten? 

• Svar på tråden Utgör babynest kvävningsrisk?
  • Anonym (qwerty)

Babynest man köper är ju designade med luftspalter för att minska det men hemmasydda har jag ingen aning. 
    Sedan gör du ju som du vill men en 2månades bebis är för ung för att sova ifrån sina föräldrar, bättre att ni har honom i nästet i er säng tills han kan vända sig.

• Anonym (Ingrid)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-03-14 18:35:20 följande:

Babynest man köper är ju designade med luftspalter för att minska det men hemmasydda har jag ingen aning. 
    Sedan gör du ju som du vill men en 2månades bebis är för ung för att sova ifrån sina föräldrar, bättre att ni har honom i nästet i er säng tills han kan vända sig.

Alltså han sover i ett bedside crib i nestet, vilket innebär att hans säng sitter fast i vår och han är typ 30 cm från mig. Jag kan lägga en hand på honom under natten och hör hans andning. Rekommendationen är dessutom att spädbarn ska sova i egen säng i föräldrars rum, eftersom samsovning ökar risken för PSD. Min fråga gällde babynestets kanter, och de är ju detsamma som han sover i vår säng. 
  • Anonym (Nia)

Jag är nästan alltid för hemmagjorda saker :) men just babynest har jag alltid valt att köpa. Dessa är kontrollerade och godkända, vilket hemmagjorda naturligtvis inte är. Kanske ska du strunta i neste helt om du känner dig osäker och använda dig av en annan lösning? Kanske en hårt rullad filt eller ?korvkudde? som kan formas runt bebisen. 

• Anonym (I)

Andingskydd. Bästa grejen. 

• Cereal Killer

I de flesta länder så avråder man från att använda baby nests. Även om kanterna inte är så mjuka att barnets ansikte riskerar att grävas ned i dem så kan de ändå försämra luftflödet. Och nej, ett litet barn vänder inte alltid ansiktet vid behov. 

Anonym (I) skrev 2023-03-14 19:40:48 följande:

Andingskydd. Bästa grejen. 

Andningslarm, gissar jag att du menar. Dessa trodde man kunna förebygga PSD för ett par decennier sedan, men flera senare undersökningar och fallrapporter har visat att när andningsuppehållet väl inträffar så är det för sent att göra något. Vill man som förälder ha larm för att det ger en trygghet att veta att barnet andas, så kan man absolut ha det, men risken för PSD minskar inte för att man har larm och därför bör man följa rekommendationerna oavsett. 

• Anonym (Ingrid)
    Cereal Killer skrev 2023-03-14 19:54:37 följande:

I de flesta länder så avråder man från att använda baby nests. Även om kanterna inte är så mjuka att barnets ansikte riskerar att grävas ned i dem så kan de ändå försämra luftflödet. Och nej, ett litet barn vänder inte alltid ansiktet vid behov. 

Andningslarm, gissar jag att du menar. Dessa trodde man kunna förebygga PSD för ett par decennier sedan, men flera senare undersökningar och fallrapporter har visat att när andningsuppehållet väl inträffar så är det för sent att göra något. Vill man som förälder ha larm för att det ger en trygghet att veta att barnet andas, så kan man absolut ha det, men risken för PSD minskar inte för att man har larm och därför bör man följa rekommendationerna oavsett. 

Just därför jag är så osäker, för jag vet att många länder avråder från babynests. Men det jag tänkte var om någon faktiskt kände till att något hänt med babynests. Man råder ju också att bebisar ska sova i egna sängar, men i princip alla jag känner sover i samma säng som sin bebis. När jag googlade hittar jag ett fall i Australien där en bebis kvävts av ett babynest, det var dock en mycket större bebis som kunnat vända sig helt och hållet själv och där babynestet verkar vara lite "trångt" för bebisen. Jag tycker det är så konstigt för alla verkar använda babynest, och jag saknar en diskussion gällande riskerna. Annars känns det som att man diskuterar risker friskt med allt annat gällande bebisar och barn. 
  • Anonym (Ja)

Kort sagt, ja det finns en kvävningsrisk med baby nest.

• Anonym (Annie)

Jag hade inte sovit gott om nätterna med ett hemmagjort babynest till min dotter faktiskt. Kanterna ska vara hårda, som de man köper i affärer

Svar på tråden Utgör babynest kvävningsrisk?