• Sonja1992

    2 snart 3 månaders bebis sömn

    Hej!
    Min son har fram till för nån vecka sen sovit nästan dygnet runt ,han har nu börjat vara mer vaken på dagarna vilket såklart är underbart. Vi har däremot lite problem med att få han att sova en längre stund på dagen. Han vaknar efter 30 max 40 minuter och vill inte somna om. Han sover jätte bra på nätterna oftast somnar han vid åtta nio och med undantag för matning 1-2 gånger sover han nästan till åtta nio på morgonen, han sover oftast 5 timmar ibland 6 vaknar äter och somnar igen 4-5 timmar innan han vill ha lite mat igen. ibland krävs lite jobb på morgonen för att få honom o somna om.men bara lite kli i pannan o gos(han ligger kvar i sin säng). Han verkar inte bli övertrött när han varit vaken nästan hela dagen, utan är glad o nöjd (oftast). Borde vi ändå försöka få honom att sova mer på dagen? Känns just nu som de ända vi gör är att försöka söva honom. Hur hade ni tänkt/gjort?

  • Svar på tråden 2 snart 3 månaders bebis sömn
  • Anonym (Period)

    Den perioden är jobbig. Vet hur du menar med att det känns som att man bara söver bebis hela dagarna. Två av mina tre barn har varit 30-minuterssovare. Min tredje är sex månader, och nu sover hon 3 gånger om dagen, men för några månader sedan var det ett evigt sövande. Ibland somnar hon om om jag gör med vagnen några varv när hon vaknar efter 30 min. Jag tänker att så länge dom verkar utsövda och glada när de vaknar behöver man väl inte lägga tid på att få dom att sova länge. Alla barn är olika, så gör inte att jämföra. 

  • septembermamma2022

    En så liten bebis har ett vaken-fönster på 75 till max 90 minuter så det kan ju vara bra att erbjuda en tupplur eller amma om han brukar somna av det när ungefär den tiden gått eller om han börjar se trött ut.

    Deras sömncykler är korta och varar ca 30 minuter och sen kan de vakna till innan nästa sömncykel börjar.

    Jag försökte förekomma uppvak genom att vagga min bebis när jag märkte att hon var på väg att vakna mellan sömncyklerna i den åldern. Ibland funkade det och så fick hon en cykel till!

    De går också igenom nån utvecklingsfas vid ca 3 månader som kan ställa till det lite med sömnen. Skitjobbigt när man är mitt inne i det men rätt vad det är går det över och sömnen stabiliseras igen. Bara att hålla ut och tänka att det snart går över! Och erbjuda mycket närhet, bära i sele dagtid om man kan osv.

     

Svar på tråden 2 snart 3 månaders bebis sömn