• Anonym (Trött)

Familj om sju behöver några kloka lösningar.

Jag har skulder hos kf sedan ungdomen. Inget stort belopp just nu, men tillräckligt för att det ska sätta käppar i hjulet i några år framöver. Jag betar av allt, men det går långsamt pga varit lågavlönad, föräldraledig osv. 

Min make har levt något slags dubbelliv senaste tiden vilket uppdagades när strömmen stängdes av för oss för ett tag sedan, för att elräkningen inte blivit betalt på månader. Jag för över varje månad och han har skött inbetalningarna (trodde jag) alla våra år tillsammans (snart 10). Skulden är betald tack vare en av hans närstående, men nu har vi en skuld till denne också som nu är prio. 
    Nu har han fått stora skulder hos kf pga flera lån som han tagit utan min vetskap under de senaste åren, detta för att enligt honom lösa gamla krediter/lån, men som gått överstyr pga trasiga bilar, oväntade utgifter osv. Och han kommer få släppa flera onödiga krediter om vi öht ska ha råd att bo/leva. 
    Jag får in rent av hälften så mycket som honom och betalar 50% av våra fasta kostnader och ca 70% av matkostnaden, samt ser till att alla 5 barn har precis allt det dom behöver utifrån årstider osv, så jag har inte möjlighet att bidra mycket mer än så. Och nu när elräkningen inte blir samma varje månad så är jag orolig över att vi inte kommer att klara utgifterna. 

Problemet är att vi bor i en hyresrätt på landet, så bil krävs då ingen buss går i närheten. Utbudet av jobb i den lilla by vi bor i är obefintlig så det krävs att jag behöver ta mig till storstäderna för att öht ha en chans till att få ett jobb (ja, jag har sökt allt jag kan, men får inte ens svar). Vi har båda körkort, btw, men bara en bil. 
    Ännu ett problem är att det är enormt lång väntetid på förskoleplats i byn pga vattenskador och annat som gjort att kommunen fått förlänga väntetiden för flera barn. Så ett av våra 3 barn har förskoleplats, vilket inte hjälper så mycket.

Jag är beredd att söka ett billigare boende vart som helst i landet, typ. Detta för att få ner elkostnaden (då den är dyrast just nu när vi förlorade vårat fasta avtal pga skulden) men också för att spara in på drivmedel, ha större chans att hitta jobb OCH få förskoleplats till samtliga barn. Hyran vi har är billig i förhållande till kvm eftersom vi är en stor familj. 

Detta i sin tur kommer dessvärre leda till att mina äldre barn får flytta till sin andra förälder, vilket varken dom eller jag vill, men en flyttanmälan kommer aldrig bli godkänd, och eftersom dom ändå har sina skolor här så vill jag heller inte rycka upp dom ur det trygga.
     Detta innebär att ett ev umgänge kan bli svårare att få till beroende på vart vi får tag på en hyresvärd som faktiskt accepterar oss. Att jag mister lite i inkomst pga att barnen flyttar går att kompensera med att ta ett extrajobb tänker jag, det jobbigaste är ju att jag inte kommer få spendera lika mycket tid med mina barn. Ena tonåringen har dessutom npf och kräver mycket förberedelser/rutiner osv. 

Det finns liksom inga fördelar med något av detta förutom att jag har större chans till jobb och mer i inkomst. Nästa steg skulle vara att ta ut skilsmässa, men då kommer maken behöva säga upp sig från sitt jobb för att ta hand om barnen då hans dagar inte räcker till alt att jag måste vänta med jobb: ingen inkomst: kan inte få boende ändå. 
    Hans provanställning går ut denna månad, så vi vet inte ens om han får vara kvar. Vi har ingen som kan ställa upp som barnvakt om det inte gäller nån enstaka timme. 

Jag är i övrigt ensam. Har ingen förälder eller vän att rådfråga, så jag testar här. Behöver någon som är krass eller kan ge andra idéer.
  • Svar på tråden Familj om sju behöver några kloka lösningar.
  • Anonya

Är mannen ledig två vardagar i veckan eller avsåg det helgerna? Kan du anmäla dig som vikarie inom vården de dagarna han är ledig och ni alltså har barnomsorg? Även på mindre orter behöver ju hemtjänst och äldreboenden personal alla dagar i veckan (medan sjukhus etc inte finns). Var det helgerna som avsågs så är det klart att du inte vill jobba båda dagarna varje helg, men det kan ändå ge ett gott tillskott. 

Har ni försökt sälja saker? På facebooks marketplace är det gratis att lägga upp annonser. Allt från urvuxna kläder, leksaker, cyklar, husgeråd, prydnader och böcker, ofta finns det en hel del man kan avvara. 
    För att inte tala om saken mannen köpt för 5000 kr!

Lever ni redan sparsamt och köper begagnat (marketplace, Blocket etc är massor billigare än tex Röda Korset eller myrorna), äter billigt, tar vara på rester osv?

Det allra viktigaste är ändå att du får med din man på banan. Vad som varit går inte att göra något åt, men det är helt självklart att ni måste kunna prata om sakerna, göra upp en plan tillsammans och göra allt det ekonomiska ihop så du vet att han tar sitt ansvar. Ekonomisk rådgivare låter mycket bra. 

• Anonym (Ajdå)

Tyvärr så luktar det Lyxfällan kan jag tycka.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Eevie) skrev 2023-03-14 20:29:00 följande:

Timvicka kan du ju säkert göra på helgen?
    Det finns kommuner som infört (frivillig) helgtjänstgöring då de jobbar fre kväll-söndag. Om du kan erbjuda det till bornde och hemtjänst i närheten kanske någon nappar? 

Ja, det är min tanke. Maken jobbar bara varannan helg, vilket ger mig mer utrymme. Men då ska bara arbetsgivaren acceptera det också. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Eevie) skrev 2023-03-14 20:31:39 följande:

Går du in som timvik blir det dessutom timlön, ob och semesterersättning du får ut så blir en ganska bra lön för en helg. Förstår att det inte känns jättekul men dessa pengar kan du lägga på dina skulder då så att du blir fri!
    Även om prickarna är kvar så kan du ha tur att de försvinner efter 1-2 år och det är mycket lättare att få lägenhet med prick om skulden är på 0 kr.

Ja. Jag är helt med dig där. Och tanken är väl lite så. Jag hoppas bara att den framtida arbetsgivaren accepterar det också. Men tänker om jag har öppna kort från början, så kanske det går. Jag kan ju ändå också jobba de dagar maken är ledig. Lägger jag manken till så är jag skuldfri innan årets slut, men då gäller det att maken inte samlar på sig fler skulder. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-03-14 20:37:01 följande:

Lämna den så kallade mannen och lös detta själv, det fixar du

Ja. Rent drastigt så känns det lite så. Avskyr att inte kunna ha full kontroll över ekonomin. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Fsk) skrev 2023-03-14 21:56:49 följande:

Ang förskola - har du kollat dagmammor och privata förskolor? De brukar finnas på en flik om man tittar på kommunens sida under barnomsorg. 

De har sina egna köer och kan ibland prioritera att ta in "akuta" barn om det blir lediga platser än att erbjuda till den som råkade stå först i kön. Vår gamla förskola här har gjort det ett par gånger plus att de tar in barn i den ålderskategorin de behöver just då för en jämn barngrupp. Utöver det så har de syskonförtur. 

Privata förskolor har samma taxa som kommunala. 

Byn är så liten, så inga dagmammor finns. Och ingen inom 10 mil. Behöver även tänka på logistiken och den tid det tar att pendla, för att gå ihop det med framtida jobb.
    Jag har dock inte lyft problematiken med förskole chefen, men är rädd att ändå få nobben om jag öppnar mig och säger som det är. Jag vet ju inte hur mycket dom egentligen kan pussla. 
  • Jemp
    Anonym (Trött) skrev 2023-03-14 22:42:23 följande:
    Byn är så liten, så inga dagmammor finns. Och ingen inom 10 mil. Behöver även tänka på logistiken och den tid det tar att pendla, för att gå ihop det med framtida jobb.
    Jag har dock inte lyft problematiken med förskole chefen, men är rädd att ändå få nobben om jag öppnar mig och säger som det är. Jag vet ju inte hur mycket dom egentligen kan pussla. 
    Vilken problematik? Om ekonomin? 
    De har skyldighet att fixa en plats efter max 4 mån och du behöver jobba. Det är egentligen allt de behöver veta. Men tar du/ni er till ekonomisk rådgivare hade jag tagit upp även detta.
  • Anonym (Trött)
    Anonya skrev 2023-03-14 22:05:25 följande:

Är mannen ledig två vardagar i veckan eller avsåg det helgerna? Kan du anmäla dig som vikarie inom vården de dagarna han är ledig och ni alltså har barnomsorg? Även på mindre orter behöver ju hemtjänst och äldreboenden personal alla dagar i veckan (medan sjukhus etc inte finns). Var det helgerna som avsågs så är det klart att du inte vill jobba båda dagarna varje helg, men det kan ändå ge ett gott tillskott. 

Har ni försökt sälja saker? På facebooks marketplace är det gratis att lägga upp annonser. Allt från urvuxna kläder, leksaker, cyklar, husgeråd, prydnader och böcker, ofta finns det en hel del man kan avvara. 
    För att inte tala om saken mannen köpt för 5000 kr!

Lever ni redan sparsamt och köper begagnat (marketplace, Blocket etc är massor billigare än tex Röda Korset eller myrorna), äter billigt, tar vara på rester osv?

Det allra viktigaste är ändå att du får med din man på banan. Vad som varit går inte att göra något åt, men det är helt självklart att ni måste kunna prata om sakerna, göra upp en plan tillsammans och göra allt det ekonomiska ihop så du vet att han tar sitt ansvar. Ekonomisk rådgivare låter mycket bra. 

Han är ledig 2 dagar i veckan, vilket infaller en vardag, och en helgdag. Ibland är han ledig en hel helg. Eftersom det är ett relativt nytt jobb utan fast schema så vet vi aldrig hur det ser ut längre än 4 veckor i framtiden. 

Jag är en loppisjunkie, köper allt beg oavsett vad. Säljer lika mycket vilket bidrar till att barnen alltid har det dom behöver. Jag kör mycket på Tradera för att få ihop pengar till det vi behöver. Men, jag har ju bara prioriterat barnen hitintills. Har aldrig tänkt att jag måste lägga undan för att betala räkningar osv, eftersom jag gått i godan tro och tänkt att maken fixar. 

Jag sålde ju också min bil, som kostade mer att laga och äga för att spara på utgifterna, medans han shoppar skit för pengar som ska gå till det mest basala.

Jag vet bara inte hur mycket mer jag orkar. Sveket är stort nog. Men också att det känns som om det enkom ligger på mig att lösa. Jag har försökt prata med honom flera gg, men han sluter sig helt, får inte fram ett enda ord från honom. 
  • Anonym (tips från coachen)

Rädda dig själv, detta går inte om han ska bete sig som han gör.

• Anonym (Trött)
    Anonym (tips från coachen) skrev 2023-03-15 19:37:05 följande:

Rädda dig själv, detta går inte om han ska bete sig som han gör.

Vi har fått en tid för att kunna gå igenom ekonomin och alla skulder. Blir det ingen förbättring efter det så... 
  • Anonym (kämparen)

Här kommer ett gäng tips från en som fått ordning på sin ekonomi

Du får jobba hemifrån. Finns många jobb att få genom telefonförsäljning. Ta dom timmar som du kan få genom vården. Allt ansvar kan inte ligga enbart på mannen att jobba.Mannen kan jobba extratimmar/extra jobb om du ändå är hemma och inte jobbar?Eller så fixar du jobb dom dagar som han är ledig. du kan jobba kvällar kanske ? Har du aldrig märkt att era kostnader ökat ? Har det vart hans ansvar att betala för lösa gamla krediter/lån, men som gått överstyr pga trasiga bilar, oväntade utgifter osv  som du skrev. Allt har blivit dyrare och man får välja noga vart man väljer att lägga sina pengar.Ditt ansvar också speciellt med så många barn. Skriv in dig på arbetsförmedlingen. Dra ner värmen i huset.12x3500krSe till att även kidsen inte duschar mer än någon minut.Dom blir rena ändå eftersom dom kan duscha i efter idrotten. Torktumla inget om ni har en sån. Tvätta inte i onödan.Läste en artikel där det stod att vi är för renliga av oss i dagens samhälle och därför vi inte ärlika motståndkraftiga när influensa och magsjuka sprider sig.Se till att alla fönster och dörrar är stängda så kalluft inte kan komma in i onödan. Värme i huset sparar man tusentalks kronor om man sänker några grader. Frosta av frys om den är isig,kostar massor om man låter kyl+frys stå öppna.ta det du ska ha och stäng direkt,.Använd ugnen lite. Ät aldrig utemat,planera så ni äter hemma. Det sprar man mycket cash på. tänk inte ens en tanke på semestrar .Kör inte en meter med er bil mer än till och från jobb. Handla mat endast 2-3 gånger i månaden.Planera färdigt måltider  och håll er till den planeringen. annars unnar man sig för att man är sugen.Köp minimalt med godis,glass,chips,läsk. Ta kvitto vid varje köp och summera varje månad. Jag blev förvånad hur mycket pengar det blev/mån. Ett tips är skuldsanering samt att no både betalar ALLA räkningar tillsammans. Att ni visar varanndras konton för då kan ni båda ha mer kontrol.Gör en budget för mat och en för drivmedel. Elen är dyr i hela sverige, du kan nog inte räkna med att få billigare bara för att du flyttar om ni bor billigt idag. Man måste vända på varje sten.leta rabatter och kuponger,jag jämför coop willys ica citygross på nätet och reklam. planera planera planera, en sparad krona är en sparad krona som farmor sa

Om han är en bra karl förutom med ekonomin så jobba på detta tillsamans Varför har han inte berättat för dig om sina skulder.Många gör som strutsen,stoppar huvudet i sanden när det blir jobbigt. ligger det någon skuld hos dig i det, om han nu skäms över sina skulder och att tala om dom.ibland kan man nå fram till personer via kärlek istället för anklagelser om han annars är en bra person.inget alla menat mot dig som söker hjälp utan det slog mig bara att han kanske är räddd att berätta om sitt misslyckande Lyckades jag så kan alla det.Hoppas att jag kunde bidraga med en eller annan tanke som du inte tänktpå

Lycka till

• Anonym (X)
    Anonym (Trött) skrev 2023-03-14 20:12:48 följande:
    Vi har flera stora städer att välja på egentligen. Men säger hela landet för att jag tänker att det blir den ev hyresvärd som accepterar oss, den kommun, som det får bli. Vi har liksom inte turen att få välja själva. Självklart kommer jag skriva till alla närliggande i första hand, men förväntar mig inget positivt besked. 
    Tja, jobb finns alltid inom vården, och även om jag inte vill jobba inom det, så har jag en utbildning i det området och vet med säkerhet att jag kan få ett jobb imorgon om jag söker. Men eftersom barnen inte har omsorg så går det ju inte, om inte blivande arbetsgivare är snäll och tillåter att jah bara jobbar när jag faktiskt kan, dvs när maken är ledig. Och det handlar om 2 gg i veckan. 
    Anledningen till att jag frågar är att det är dumt att tipsa om stockholms län om ni bor i skåne men dumt att tipsa om skåne län om ni bor i hälsingland.

Jag tänker att du kanske helt enkelt ska starta ett föräldrakooperativ, eller bli dagmamma. Om det är så krisigt som du säger så är det väl fler som har problem med barnpassning. Annars så får du kanske försöka plugga på distans, halvtid eller så, för att höja din attraktion på arbetsmarknaden.

Dessutom så måste du boka tid hos skuldrdgivning. Om maken inte vill ta ansvar är det dags att skiljas, du kan inte ansvara för hans problem för om man har så många lån och inte talar om dem så har man större problem än bara det ekonomiska om du förstår hur jag menar.
Svar på tråden Familj om sju behöver några kloka lösningar.