Min självkänsla förstör mitt liv
Hej,
Jag har ett stort problem. Min självkänsla är i botten. Jag är i 30 års åldern, och har nästan hela mitt liv känt mig osäker. Jag blev mobbad som liten och fick utstå psykisk misshandel av en förälder, därav min självkänsla.
Pga min dåliga självkänsla har jag dragit mig för att göra saker i mitt liv, då jag varit så rädd att misslyckas.
Jag har nu påbörjat en utbildning på universitetet. Jag har extremt svårt att hålla muntliga presentationer, då jag tänker på vad mina klasskamrater tänker om. Jag är extremt rädd för att säga fel saker osv. Jag fick läsa om en termin för att jag inte närvarat på någon av mina muntliga presentationer, det blev en ond cirkel, då jag även inte deltog under grupparbeten. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har försökt övertala mig själv att det är över på 15 min, att resten av mina klasskamrater är nervösa osv, men det hjälper inte.
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Jag får panik.
Har någon varit i samma situation? Kan någon snälla komma med tips och råd? Jag orkar inte styras av mina tankar som ständigt är negativa. Jag försöker verkligen jobba på min självkänsla, men det går verkligen i snigelfart.