• Tomas Svensson

    Fundering

    Om jag är född kille och hetro och senare inser att jag är tjej. Blir jag då homosexuell om jag inte byter till att föredra killar i samma veva?

  • Svar på tråden Fundering
  • AndreaBD

    Det är två olika saker. Det ena är könsidentitet - om man är kille eller tjej (vi tar inte upp övrigt nu). Det andra är vilket kön man blir attraherad av. Och det borde inte förändras för att man byter kön. Och jag skulle tro att det då fortfarande är ungefär samma läge - att de flesta är hetrosexuella och en minoritet på kanske 5 - 10 % är homosexuella. Och då får man ju utgå ifrån det könet som de har bytt till. 

  • Anonym (F)
    En kvinna som bara attraheras av kvinnor är homosexuell, ja. Det gäller oavsett om hon är cis eller trans.

    Sedan kan det kännas lite fel att prata om transpersoner som att de blir ett visst kön. Man brukar nuförtiden tala om könsbekräftande behandling snarare än könsbyte. Personen har ju alltid varit samma kön, det har bara inte varit uppenbart.
  • Tomas Svensson

    Så med andra ord så var jag i så fall transtjej från början och då även homosexuell, fast att jag inte hade insett det när jag föddes.

  • Anonym (F)
    Tomas Svensson skrev 2023-03-10 15:59:40 följande:

    Så med andra ord så var jag i så fall transtjej från början och då även homosexuell, fast att jag inte hade insett det när jag föddes.


    Precis så har jag uppfattat att det är. Transpersoner pratar om när de kom på att de var trans och om när de kom ut inför andra, men jag har aldrig hört någon säga att den blev trans. Det bara låg där i bakgrunden, mer eller mindre dolt, hela tiden. 
  • Tomas Svensson

    Ok


    Hur blir det då med personen från Finland som först var kille. Sen blev tjej och påbörjade fysisk transformation. Och som sedan några år senare gjorde vad som gick för att åter bli kille.

    Personen var med i en dokumentär bå SVT.
Svar på tråden Fundering