Anonym (Olle) skrev 2023-03-10 07:12:50 följande:
Jag tycker, mycket bestämt, att du ska söka vård för dina negativa tankar om din kropp och ditt utseende. Du kan börja på vårdcentralen. Det finns hjälp och det finns vägar till att må bättre! Välj någon du litar på och berätta om dina tankar och känslor kring detta.
Anonym (Olle) skrev 2023-03-10 14:17:29 följande:
TS, du behöver prata med någon om det här så att det inte går överstyr.
Hej Olle och stort tack för din omtanke. Jag har skrivit något liknade förut angående min ångest för att vara fet. Då fick jag också mer svar om att jag bör söka vård, än att hålla sig till själva ämnet som jag skapade min tråd för. Jag kommer inte exakt ihåg vad jag skriv ordagrant och vad jag exakt ville prata om. Men om jag minns rätt, så var jag inte beredd på att få svar så som: ''Sök vård''. Detta är något jag också tagit upp med vänner, där jag t.ex sagt saker så som: ''Jag börjar få den här kulmagen. Jag vet inte om det är gaser eller om det är fett.''. Vilket jag då fått svar ifrån vänner som: ''DU är inte tjock. Sök vård!''.
Senast som idag i klassen hände det återigen. Där jag så dumt kommenterade min kurskamrat när personen kollade på ett klipp ifrån ''Biggest loser''. Där min kommentar löd: ''Jag borde söka till det programmet''. Där någon svarade snabbt med: ''Men sluta!'' och en annan sa: ''VA?!''. Och så blev det en dialog och jag gav responsen: ''Jag kanske inte är tjock nu, men jag tror att jag är på gång. Dessutom döljer denna tröja ganska mycket. Jag har kollat mig själv i spegeln''. Vilket jag fick förstås hårda ord om att jag kan dessvärre påverka andra för negativa tankar. Vilket fick mig att känna mig jättedum och skamkänslorna har fortsatt att hålla sig en stund.
Men jag är mycket seriös. Jag har ångest och jag är fortfarande fundersam om jag räknas som fet och funderar över min mage som putar ut. Är det gaser eller är det fett?
Jag har också fallit i tankar om man kan uppsöka vården för att en sköterksa eller någon dietist (eller hur man stavar det) kan bekräfta min kropp. Det hade varit toppen, om en pålitlig person kan ge en klar bekräftelse.
Men jag vet inte om jag bör uppsöka vård till en kurator/psykolog. Jag känner ingen behov till det, då jag känner att jag har mitt egna mål, om att faktiskt inte bli fet. Men att jag bör uppsöka vård, har jag hört många gånger. Så jag kanske borde ändå göra det, för att det är en vanlig kommentar som jag har fått på kort tid.