Lärare som lämnat yrket?
Finns det några lärare här som bytt yrke?
Jag känner att jag är färdig med yrket såhär snart 13 år efter examen. Jag är less på att inte ha förutsättningar att göra ett bra arbete. Less på att det aldrig finns resurser att kunna göra det som behövs för att hjälpa eleverna. Jag är less på dryga elever, på att ledningen inte stöttar upp när det är tufft och på att det inte finns några direkta vågar till utveckling inom yrket om man inte vill läsa vidare. Sedan ligger jag lågt i lön och trots fina resultat på lönesamtalet år efter år så händer inte mycket trots att rektor säger att jag ligger för lågt.
Jag känner dock ångest också över tanken på att sluta. Det är inte arbetsuppgifterna eller eleverna som får mig att känna så utan att behöva gå från en ferieanställning till semesteranställning. Tanken på så mycket mindre lediga dagar och således mindre dagar med mina barn känns tuff. Ett nytt jobb skulle dessutom innebära pendling till närmsta stad medan jag i dagsläget jobbar skolan i vår lilla ort.
Det känns som ett egoistiskt beslut jag är påväg att fatta eftersom det kommer drabba mina barn. Jag försöker intala mig själv att jag visserligen får mindre antal lediga dagar, men att jag istället förhoppningsvis mår bättre och orkar vara mer närvarande. Som det är nu suger jobbet livet ur mig och jag har både ångest och stora problem med sömnen vilket leder till att jag mest vill vila när jag är hemma. Känner att jag ger allt till jobbet och att familjen får resterna.
Är det någon som har slutat och således ändrat anställningstyp? Hur känns det efteråt? Ångrar man det? Är det bättre att ha de här lediga dagarna när man har små barn?
Hjälp mig!