• LejonSa

    Hur skriva anonymt på FB??

    Jag fattar inte. Hur gör man? Behöver man ändra inställning? Har googlat och gjort enligt alla steg men funkar inte. 


    och jag har testat i grupper där jag vet att det funkar för andra. Någon som
    på ett enkelt sätt kan förklara (tycker Google förklarar enkelt men går ändå inte). 

  • Svar på tråden Hur skriva anonymt på FB??
  • Fjäril kär

    I vissa grupper på Facebook kan du skriva anonyma inlägg - när du ska skriva inlägg kommer en knapp/ruta/text upp där du kan välja anonymt inlägg. (ser olika ut beroende på Android, iPhone, paddor, data)
    När du sen skickar inlägget hamnar det oftast hos admin för godkännande. Följer du reglerna och inlägget är relevant som Anonym blir det godkänt. Annars nekas inlägget och det blir inte publicerat - du får ingen avisering om det nekas.

    Du kan inte svara anonymt på någon annans anonyma inlägg. 

  • callmepreggoornot

    Vissa verkar helt enkelt inte ha den möjligheten även om gruppen tillåter. Alternativet kommer inte upp. Tyvärr inte sett någon som faktiskt kunnat lösa detta.

  • LejonSa
    Fjäril kär skrev 2023-03-08 11:05:24 följande:

    I vissa grupper på Facebook kan du skriva anonyma inlägg - när du ska skriva inlägg kommer en knapp/ruta/text upp där du kan välja anonymt inlägg. (ser olika ut beroende på Android, iPhone, paddor, data)
    När du sen skickar inlägget hamnar det oftast hos admin för godkännande. Följer du reglerna och inlägget är relevant som Anonym blir det godkänt. Annars nekas inlägget och det blir inte publicerat - du får ingen avisering om det nekas.

    Du kan inte svara anonymt på någon annans anonyma inlägg. 


    callmepreggoornot skrev 2023-03-08 11:07:36 följande:

    Vissa verkar helt enkelt inte ha den möjligheten även om gruppen tillåter. Alternativet kommer inte upp. Tyvärr inte sett någon som faktiskt kunnat lösa detta.



    Tack för svar. 


    verkar inte som jag kan det då. För jag har som sagt testat både i grupper som Jag inte direkt sätt någon skriva anonymt i men också i grupper där jag ser anonyma inlägg dagligen. Har aldrig sett något reglage som går att ändra till att posta anonymt el ej. Däremot en liten box att ticka i om man vill korspublicera i olika grupper samtidigt. 


    märkligt. 

  • Jag är bara jag
    LejonSa skrev 2023-03-08 12:44:11 följande:


    Tack för svar. 


    verkar inte som jag kan det då. För jag har som sagt testat både i grupper som Jag inte direkt sätt någon skriva anonymt i men också i grupper där jag ser anonyma inlägg dagligen. Har aldrig sett något reglage som går att ändra till att posta anonymt el ej. Däremot en liten box att ticka i om man vill korspublicera i olika grupper samtidigt. 


    märkligt. 


    Var ser du anonyma inlägg gång på gång? Enda gångerna jag sett det är när man kan klicka i Gruppmedlem och skriva anonymt på det sättet. Eller de som har konton i ett annat namn än sitt riktiga.
  • Magical
    LejonSa skrev 2023-03-08 12:44:11 följande:
    callmepreggoornot skrev 2023-03-08 11:07:36 följande:

    Vissa verkar helt enkelt inte ha den möjligheten även om gruppen tillåter. Alternativet kommer inte upp. Tyvärr inte sett någon som faktiskt kunnat lösa detta.



    Tack för svar. 


    verkar inte som jag kan det då. För jag har som sagt testat både i grupper som Jag inte direkt sätt någon skriva anonymt i men också i grupper där jag ser anonyma inlägg dagligen. Har aldrig sett något reglage som går att ändra till att posta anonymt el ej. Däremot en liten box att ticka i om man vill korspublicera i olika grupper samtidigt. 


    märkligt. 


    Jag är med i en grupp där admin ibland lägger ut något som det står "anonym gruppmedlem" på, eller liknande. 
    Det verkar inte gå att kunna lägga ut sånt själv. 
  • Fjäril kär
    LejonSa skrev 2023-03-08 12:44:11 följande:
    callmepreggoornot skrev 2023-03-08 11:07:36 följande:

    Vissa verkar helt enkelt inte ha den möjligheten även om gruppen tillåter. Alternativet kommer inte upp. Tyvärr inte sett någon som faktiskt kunnat lösa detta.



    Tack för svar. 


    verkar inte som jag kan det då. För jag har som sagt testat både i grupper som Jag inte direkt sätt någon skriva anonymt i men också i grupper där jag ser anonyma inlägg dagligen. Har aldrig sett något reglage som går att ändra till att posta anonymt el ej. Däremot en liten box att ticka i om man vill korspublicera i olika grupper samtidigt. 


    märkligt. 


    I vissa grupper är det bara Admins som kan publicera "anonymt" - dvs du får via Messenger skicka din fråga till Admins och så formulerar dom frågan i ett inlägg.. Då står det typ "Inlägg från Anonym..."..  (i dom gigantiska grupperna Girsquad tex är det bara admin som lägger ut anonyma frågor som du får skicka via Messenger) 
    I vilka grupper har du försökt skriva inlägg som "Grippmedlem"? 
  • LejonSa
    Jag är bara jag skrev 2023-03-08 14:57:22 följande:
    Var ser du anonyma inlägg gång på gång? Enda gångerna jag sett det är när man kan klicka i Gruppmedlem och skriva anonymt på det sättet. Eller de som har konton i ett annat namn än sitt riktiga.
    Det är det jag menar med Anonym. Jag ser ingenstans där det går klicka i ?gruppmedlem? för att då skriva anonymt!
  • LejonSa
    Fjäril kär skrev 2023-03-08 16:02:40 följande:
    I vissa grupper är det bara Admins som kan publicera "anonymt" - dvs du får via Messenger skicka din fråga till Admins och så formulerar dom frågan i ett inlägg.. Då står det typ "Inlägg från Anonym..."..  (i dom gigantiska grupperna Girsquad tex är det bara admin som lägger ut anonyma frågor som du får skicka via Messenger) 
    I vilka grupper har du försökt skriva inlägg som "Grippmedlem"? 

    I olika grupper. Dels jobbrelaterade grupper. Där står det inte namnet på den som postar utan det står då ?gruppmedlem?. Dels i en grupp i vårt samhälle här. Ser flera som postar under ?gruppmedlem? snarare än i sitt namn. 


    det andra med admins osv har jag koll på. Så är det i en del andra grupper jag är med i men då ser man ju inte heller någon post från ?gruppmedlem? utan det står precis som du skriver: anonymt inlägg via admin?

  • Jag är bara jag
    LejonSa skrev 2023-03-08 19:06:50 följande:
    Det är det jag menar med Anonym. Jag ser ingenstans där det går klicka i gruppmedlem för att då skriva anonymt!
    Du kanske inte är med i såna grupper där det går. Det är jag.
  • callmepreggoornot
    Jag är bara jag skrev 2023-03-08 21:32:38 följande:
    Du kanske inte är med i såna grupper där det går. Det är jag.

    Det är vad TS säger sig vara så vi får utgå från det :P


    Tyvärr sett detta fenomen postas om flera ggr, TS är inte ensam om att helt enkelt inte få upp alternativet.

  • enmammatill

    Exakt samma för
    mig! Förut kunde jag skriva anonyma inlägg i alla grupper jag är med i. Den funktionen har bara försvunnit! Vet inte varför . Otroligt frustrerande då man inte alltid vill outa sig med sitt namn. 

Svar på tråden Hur skriva anonymt på FB??