Anonym (Mamma) skrev 2023-03-08 09:08:01 följande:
Är jag deppig eller utmattad?
Hej! Jag har ett barn med NPF-diagnos på 9 år och varje dag är en kamp. Skrik, trots, svordomar, konflikter varje dag från barnet. Jag är själv speciallärare och använder alla mina metoder som jag lärt mig med att använda bildstöd, anpassa, vara lugn osv.. men min energi är helt slut.
Efter att mitt barn somnat på kvällen är jag helt död av utmattning. Jag brukar säga att jag känner mig som en gammal sönderanvänd trasa. Imorse orkade jag inte gå till jobbet och jag har sjukakrivit mig i några dagar. Jag känner mig på bristningsgränsen att gråta eller bli arg och mina kollegor har börjat tycka jag är irriterad av mig.
vad ska jag göra? Hur ska jag orka gå till jobbet? Vad ska jag säga till min chef? Känner mig svag. Känns som att detta är min karma i livet och välföerkänt. Jag är så himla trött.
Många som har barn med särskilda behov blir utmattade och utslitna av situationen. Och om du dessutom har ett krävande arbete så blir det ju svårt att hålla ihop det hela.
Du kanske skulle behöva vara sjukskriven ett tag för att komma på fötter och få vila ordentligt. Men i längden är det ju viktigt att vardagen är någorlunda hållbar. Har du någon form av avlastning för (från) ditt barn? Det framgår inte om du är ensam eller om barnets andra förälder finns med. Men finns det övrig släkt som skulle kunna stötta, eller kanske avlastning/kontaktfamilj?
Och har du omvårdnadsbidrag? En extra peng skulle kunna köpa dig lite avlastning på nåt annat i vardagen, städhjälp, massage för att du ska orka eller att du skulle kunna gå ned en aning i tid? Och kanske du skulle kunna få samtalsstöd via habiliteringen eller liknande.
Känner du att du kan prata med din chef? För du skulle kanske kunna få lite stöd där, via företagshälsovården eller kanske med anpassning av arbetstider eller nåt annat. Och ibland kan det ju kännas bättre bara att få prata om det, få lite förståelse, och att de andra på jobbet vet varför du är så utmattad och börjar vara irriterad.