• Anonym (Pi)

Vabb 11 år studiedag

Sonen på 11år är sjuk i han brukar vara hemma själv om han inte har så hög feber då jag jobbar deltid. Men nu är han dålig o han har studoedag i övermorgon o han går inte på fritids. Får jag vabba om han fortfarande är så dålig?

• Svar på tråden Vabb 11 år studiedag
  • EpicF
    Jemp skrev 2023-03-08 14:33:19 följande:
    Du får gärna länka för allt från fk som går att hitta säger bara att man får vabba om barnet haft annan omsorg ordnad men inte kan vara där pga sjukdom.

Ts: som du märker behöver du ringa fk (eller fråga på deras fb-sida) för att få ett säkert svar.
    Annan omsorg? Självklart får man ta vab om barnet är sjukt  även om skolan är stängd. Däremot får man inte ta vab för ett friskt barn även om skolan är stängd.

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab

"Du kan få ersättning för vab när du

tar hand om ett barn som inte kan gå till förskolan, skolan eller motsvarande på grund av sjukdom eller smitta"
  • EpicF

Samma svar har även folk som frågat samma som ts fått. 

Verkar som att folk missat ts ska vabba för ett sjukt barn, och inte ett friskt barn. 

• Jemp
    EpicF skrev 2023-03-08 14:40:01 följande:
    Annan omsorg? Självklart får man ta vab om barnet är sjukt  även om skolan är stängd. Däremot får man inte ta vab för ett friskt barn även om skolan är stängd.

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab

"Du kan få ersättning för vab när du

tar hand om ett barn som inte kan gå till förskolan, skolan eller motsvarande på grund av sjukdom eller smitta"
    Nej det är inte självklart. Det enda ditt citat säger att du kan vabba när barnomsorgen inte funkar pga sjukdom. Här fanns ju ingen barnomsorg som missas.
  • Anonym (S)
    Jemp skrev 2023-03-08 14:33:19 följande:
    Du får gärna länka för allt från fk som går att hitta säger bara att man får vabba om barnet haft annan omsorg ordnad men inte kan vara där pga sjukdom.

Ts: som du märker behöver du ringa fk (eller fråga på deras fb-sida) för att få ett säkert svar.
    Och barnet har annan omsorg dvs skolan. Att skolan är stängd just den dagen spelar ingen roll. 
  • EpicF
    Anonym (S) skrev 2023-03-08 14:45:46 följande:
    Och barnet har annan omsorg dvs skolan. Att skolan är stängd just den dagen spelar ingen roll. 
    Kan lika vara så att ts planerat att barnet ska vara hosa mormor/morfar/farmor/farfar etc men nu inte kan pga sjukdom. 
  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2023-03-08 14:45:46 följande:
    EpicF skrev 2023-03-08 14:46:57 följande:
    Kan lika vara så att ts planerat att barnet ska vara hosa mormor/morfar/farmor/farfar etc men nu inte kan pga sjukdom. 

Nej. Ts undrar vad som gäller, inte hur hen kan fuska. 

Frågan är ju om man får vabba ett barn som skulle ha varit ensam själv. Hittar varken bu eller bä om detta. 
  • Anonym (och)
    Jemp skrev 2023-03-08 14:42:31 följande:
    Nej det är inte självklart. Det enda ditt citat säger att du kan vabba när barnomsorgen inte funkar pga sjukdom. Här fanns ju ingen barnomsorg som missas.
    Barn som är 11 år har sällan fritids eller annan barnomsorg. Men man får vabba barn upp till 12 år, alltså oavsett barnets omsorg. Är barnet sjukt så vabbar man. 
  • Anonym (och)
    Jemp skrev 2023-03-08 14:50:09 följande:

Frågan är ju om man får vabba ett barn som skulle ha varit ensam själv. Hittar varken bu eller bä om detta. 
    Naturligtvis får man det.  
  • EpicF

Jemp: Det som gäller är att ts kan vabba för sitt sjuka barn som är under 12. Barnet är sjukt. Ts anser att h*n är för dålig till att vara själv. Ts ta ru vab eftersom hin förlorar inkomst. Helt enligt reglerna. 

Vem som i övrigt skulle passa barnet när skolan är stängd faller under fks formulering "motsvarande", dvs motsvarande till förkola och skola. I praktiken vem som helst. 

• Anonym (S)
    Jemp skrev 2023-03-08 14:50:09 följande:

Fuska?  Klart du får vabba om barnet är sjukt. Skillnad att vara hemma själv om man är frisk eller sjuk.
  • Anonym (S-G)
    EpicF skrev 2023-03-08 12:57:01 följande:

Anonym (S-G): Ok. Och du är lärare på varenda skola i hela Sverige? Intressant. 

Nej. Men innebär din fepga att du ÄR förälder på varje skola i hela Sverige? I sanning intressant.

Jag är dock nyfiken på vad du fått din betydelse från. Kanske har du eller dina barn fått extrauppgifter på studiedagarna för att komma ikapp så du trott att det gäller generellt, men så är det inte.

https://svenska.se/tre/?sok=Studiedag&pz=1
  • Anonym (S-G)
    Anonym (S-G) skrev 2023-03-08 21:24:07 följande:
    Nej. Men innebär din *fepga att du ÄR förälder på varje skola i hela Sverige? I sanning intressant.

Jag är dock nyfiken på vad du fått din betydelse från. Kanske har du eller dina barn fått extrauppgifter på studiedagarna för att komma ikapp så du trott att det gäller generellt, men så är det inte.

https://svenska.se/tre/?sok=Studiedag&pz=1
    *fråga
  • EpicF
    Anonym (S-G) skrev 2023-03-08 21:25:29 följande:
    *fråga
    Aldrig fått uppgifter för att komma ikapp eftersom jag aldrig legat efter. Inte mina barn heller. Däremot har läxor gjorts på bla studiedagar. 
  • Anonym (S-G)
    EpicF skrev 2023-03-08 21:39:21 följande:
    Aldrig fått uppgifter för att komma ikapp eftersom jag aldrig legat efter. Inte mina barn heller. Däremot har läxor gjorts på bla studiedagar. 
    Varför tror du studiedagar är för att barnen ska studera?
  • Majan78

Trodde inte att det hette studiedagar längre. Här är det många år sedan det bytte namn till verksamhetsutvecklingsdagar. För att lärarna ska kunna jobba med verksamhetsutveckling och barnen är då lediga.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Ess
    Krocko skrev 2023-03-08 13:26:55 följande:
    Ok, fast det jag citerade kommer från FK:s hemsida och där är det enligt mig tydligt att man inte får det, utan man får ta föräldraledigt om skolan/förskolan är stängd och barnet sjukt. 
    Nej du tolkar det fel. Är barnet sjukt och man avstår arbete för att ta hand om det, så är det självklart vab man tar ut.
  • Ess
    Jemp skrev 2023-03-08 14:42:31 följande:
    Barnet är sjukt och kan inte lämnas ensamt. Det spelar ingen roll var barnet skulle varit om det varit friskt.
  • Anonym (Kunskap)
    Majan78 skrev 2023-03-09 06:55:04 följande:

Trodde inte att det hette studiedagar längre. Här är det många år sedan det bytte namn till verksamhetsutvecklingsdagar. För att lärarna ska kunna jobba med verksamhetsutveckling och barnen är då lediga.

Det vore ett bättre namn för att undvika missförstånd som tydligen råder. Här heter det ff studiedag men jag har inte hört någon som missförstått ändå. Till och med lågstadiet har studiedagar och det vore märkligt om folk tror att 7-9-åringar ska sitta hemma och plugga. Ensamma dessutom. 
Svar på tråden Vabb 11 år studiedag