• Anonym (P)

Ständiga bråk med bästisen

Jag är så frustrera. Min dotter ska tvunget bara leka med sin bästis, problemet är  deti 98% av gångerna slutar med bråk och en eller båda blir ledsna. Ändå dras de till varandra. Jag går som på nålar när de är här för att försöka förhindra bråk och medla. Barnen är sju år gamla.
    Är vi ensamma om att ha det så här? Och vad kan jag göra..

• Svar på tråden Ständiga bråk med bästisen
  • Anonym (SR)

Ha ha, så där var det för vår son med. Men när de blev äldre så slutade de bråka men är fortfarande goda vänner.

• Anonym (P)

Gud vad skön! Jag är väl mest rädd att de ska förlora sin vänskap.

Anonym (SR) skrev 2023-03-04 22:44:20 följande:

Ha ha, så där var det för vår son med. Men när de blev äldre så slutade de bråka men är fortfarande goda vänner.

• Anonym (Sitt)

Sätt dig ner med båda och säg att det är jätteroligt att de så gärna och ofta vill leka men att du märker att de ofta bråkar. Fråga vad de oftast bråkar om. Osv. Barn är inte konfliktlösare sv naturen, de behöver stöttning och guidning. 

• Anonym (P)

De har så olika viljor😣 oftast är det ju småsaker men jag hör hur irriterad min dotter är på henne efter minsta lilla sak. Kan efteråt säga att hon hatar henne och vill inte vara hennes vän. Dagen efter kan hon vilja leka med henne igen.
    Hennes kompis har ADD så min flicka upplever att hon inte alltid lyssnar eller bry sig om henne 

Anonym (Sitt) skrev 2023-03-05 00:29:52 följande:

Sätt dig ner med båda och säg att det är jätteroligt att de så gärna och ofta vill leka men att du märker att de ofta bråkar. Fråga vad de oftast bråkar om. Osv. Barn är inte konfliktlösare sv naturen, de behöver stöttning och guidning. 

• Spucks

Sluta medla och försökat ett förhindra bråk. Det är bra för barn att ha konflikter och lösa dem. Och det är bra att kunna bråka och ändå förbli kompisar.

• Anonym (Sitt)
    Anonym (P) skrev 2023-03-05 09:16:57 följande:

De har så olika viljor😣 oftast är det ju småsaker men jag hör hur irriterad min dotter är på henne efter minsta lilla sak. Kan efteråt säga att hon hatar henne och vill inte vara hennes vän. Dagen efter kan hon vilja leka med henne igen.
    Hennes kompis har ADD så min flicka upplever att hon inte alltid lyssnar eller bry sig om henne 

Aha. Kompisen har förmodligen kaos i huvudet och kan inte koncentrera sig på vad din dotter säger. En fibbelgrej att fingra på kan kanske hjälpa. 

Det här är en bra beskrivning på hur adhd är. bloggmalplace.wordpress.com/2010/12/30/adhd-i-bilder/
  • Anonym (P)

Ja jag förstår ju hennes kompis men jag lyckas inte förklara för min dotter att hon inte menar något illa.

Anonym (Sitt) skrev 2023-03-05 17:52:02 följande:
    Aha. Kompisen har förmodligen kaos i huvudet och kan inte koncentrera sig på vad din dotter säger. En fibbelgrej att fingra på kan kanske hjälpa. 

Det här är en bra beskrivning på hur adhd är. bloggmalplace.wordpress.com/2010/12/30/adhd-i-bilder/
Svar på tråden Ständiga bråk med bästisen