• Anonym (Ts)

Okej att flytta långt från skola

Jag bor ensam med två barn, 6 och 7 år, i lägenhet i stan sedan tre år. På vintern är det väl okej men på våren och sommaren saknar jag att ha en trädgård fruktansvärt mycket. Vi är dessutom lite trångbodda nu och killarna har mycket energi och rörelse i sig (helt normala spralliga högljudda härliga barn) och det stressar mig lite att vår lägenhet måste låta som en cirkus för grannarna. 

under åren har lägenheten ökat ganska mycket i värde och plötsligt insåg jag att jag kan köpa ett hus lite utanför staden. det finns ett till salu som skulle passa perfekt, allt är vidgjort, lugn gata, trevligt område. problemet är att huset ligger 8 km från deras skola som de inte kommer byta från. Idag bor vi ca 2 km från skolan och jag kör dem dit och hem.  en stor väg gör att det skulle dröja innan de får cykla själva.
    skolan har stort upptagningsområde så deras vänner bor mellan 2-4 km bort idag.

från Huset jag är intresserad av går buss som stannar 300 m från skolan som kanske kan bli aktuellt om ett par år (när de vill åka hem och inte går på fritids längre). Jag inser att jag kommer få köra dem en del till vänner och aktiviteter och det skulle jag vara beredd att göra.

är det själviskt att flytta så långt från skolan för att man vantrivs i lägenhet? I stan har jag inte råd med husen. Jag brottas med dåligt samvete men tänker samtidigt att det är för hela familjens skull och att de kommer kunna cykla och röra sig fritt på ett annat sätt där än de kan inne i stan. nu spelar det kanske inte så stor roll när jag ändå kör dem överallt, men om 3-4 år.. hur Jobbigt kommer det vara för dem?

• Svar på tråden Okej att flytta långt från skola
  • Spucks

Om du ändå kör dem dem ynkliga 2km, spelar det väl ingen roll om ni bor 2 eller 8km bort? Och när de får röra sig själva kan de ju ta bussen även till vänner och aktiviteter.

• Anonym (4-mamma)

Jag tycker det låter bra. 7 km är inte långt (i mina ögon) och de har troligen rätt till skolskjuts. Många barn bor ännu längre bort och åker buss varje dag. 

Svar på tråden Okej att flytta långt från skola