Hur hantera tonåring?
Jag har en tonåring som såklart vill göra som hon själv vill.
Men de få gånger man säger nej till något.
Tex säger "på fredag får du lov att vara hemma, då ska vi fira ditt syskon som fyller år".
Då blir hon sur och tvär. Det finns ingen hejd på det hela.
Hon kan dra till sin pappa och säga att hon aldrig mer vill vara här, inte trivs här, inte tycker om mig osv.
Vägra komma hit igen osv.
Hon är 16år så det är inte bara att åka och plocka upp henne.
Det är ytterst sällan dessa krav ställs på henne. Någon gång om året och när det görs blir det alltid såhär.
Det är inga problem med övriga syskon, men kring henne lär man alltid dansa lite.
Kan inte be henne hjälpa till med något hemma, utan att hon blir sur. Ska man be henne Tex mata katterna lär man göra det någon dag innan.
Hon kan gå med på att, ge katterna mat på fredag. För att på fredag bli sur för att hon ska göra det för hon vill umgås med kompisar och inte vara hemma.
Hon anser att hon lär få bestämma själv även sitt liv och här är vi just nu.
Jag sa till en vecka i förväg om en sak, allt var bra fram tills det skulle göras. Då ville hon inte längre utan drog till kompisar och har vägrat komma hit på över en vecka.
Fadern är bortrest och vi var överens om att hon skulle vara här. Men nu passar det inte henne. Så hon håller sig hemma vid en kompis och är sur på mig.
Säger att jag kan inte bestämma över henne. Det vi skulle göra var ändå inte viktigt. (Vi skulle på kalas. För en nära släkting. Och erbjöds att gå på det och sedan åka till sin kompis.)
Hur gör man?
Hon är för stor för att jag fysisk ska orka hämta henne.
Känner mig urusel.