Anonym (I) skrev 2023-03-04 08:46:03 följande:
Det är en svår fråga där det inte finns ett soklart rätt eller fel.
Varför är exet så kontrollerande? Har du gjort något så att han inte kan lita på dig kring barnet? Är hans oro befogad?
Det är ditt barn och därmed ditt ansvar. Förstår att han blir frusterad. Om du ska ha barnet ska du ta hand om hen ingen annan. Spec om ni har varannan vecka. Du missar ju redan massor med tid med ditt barn. Jobba över, handla, osv kan du väl göra när du ej har barnet? Planera bättre. Kan du inte så fråga pappan först om hjälp och sen alla andra. Man får lita på den andra förälder att den väljer bra vuxna kring barnet men har pappan fått träffa din sambo? Mycket av tvivlet kanske går att motverka genom en enkel fika.
Du måste ingenting men detta handlar inte om er utan om barnets bästa. Barnets bästa är inte att ha en orolig pappa och en mamma som känner sig kvävd. Försök se möjligheterna istället. Tror det är enklast med en sådan person som ditt barns pappa.
Familjerätten kan inget göra mer än att ge er råd. Detta är inte att försvåra umgänge och inte skäl för en domstol att tilldöma dig vårdnad. Så den vägen kommer du ingenstans.
Oj då, många konstigheter här.
Det finns ingen lag på att v.h måste varje varje sekund med sitt barn bara för att man har separerat och har varann vecka.
Jaså har erfarenhet av min mans ex, som inledningsvis ville att han skulle skriva långa veckobrev. Hon ville veta "allt", saker som vad barnen ätit hela veckan, vad de gjort i skolan, om de åkt och hälsat på någon. I tingsrätten sen när det blev tvist var de tydliga mot henne att sånt behöver man inte alls meddela. Min man sa att vill hon veta vad de gjort i skolan berättar säkert gärna barnen själva om hon frågar dem. Hon fattade nog det men ändå var hon av åsikten att allt "ska" gå mellan föräldrarna.
Hon ringde/messade flera gånger om dagen vissa perioder (när hennes psykiska sjukdom var extra besvärlig), kunde också dyka upp och ringa på dörren: "du svarade ju inte när jag ringde så då blev jag tvungen att åka hit" .
Det finns mycket mer i detta så klart. Det jag skrev nu låter kanske inte så farligt.
Barnets bästa var inte att pappan skulle vika ner sig och gå med på allt mamman ville, när det var osunda saker. Mammans problem att hantera sig själv och sina tankar.
(hon förlorade vårdnaden b.t.w)