• Anonym (Mamma)

Exet har regler

Jag måste enligt honom meddela alla gånger jag lämnar vårat barn med min sambo (som jag levt med i snart tre år av barnets liv) oavsett om jag ska jobba, handla snabbt eller iväg på nöje. Får han reda på att jag gjort det utan säga något via sms eller samtal kan det bli ett sånt liv. Beroende på vilket humör han är på. Antingen ska det skällas och jag måste be om ursäkt och lova aldrig göra om det mm, eller så skriker han och pratar inte med mig på timmar-dagar. 

Han kräver att jag måste göra överlämningarna oavsett vad så går han inte med på något annat men ibland måste jag ex jobba osv. Då får jag skrik, skäll och höra hur dålig jag är som mamma och person. 

Han kräver foton och information hela tiden. Familjerätten säger jag inte behöver och dem får bara tillbaka från han att han håller inte med dem.. 

Men om jag inte  gör allt detta så brukar han försvåra alla planer, som rör vårat barn. 

Är detta normalt ?

• Svar på tråden Exet har regler
  • DVQ
    Anonym (I) skrev 2023-03-04 08:46:03 följande:

Det är en svår fråga där det inte finns ett soklart rätt eller fel. 

Varför är exet så kontrollerande? Har du gjort något så att han inte kan lita på dig kring barnet? Är hans oro befogad? 

Det är ditt barn och därmed ditt ansvar. Förstår att han blir frusterad. Om du ska ha barnet ska du ta hand om hen ingen annan. Spec om ni har varannan vecka. Du missar ju redan massor med tid med ditt barn. Jobba över, handla, osv kan du väl göra när du ej har barnet? Planera bättre. Kan du inte så fråga pappan först om hjälp och sen alla andra. Man får lita på den andra förälder att den väljer bra vuxna kring barnet men har pappan fått träffa din sambo? Mycket av tvivlet kanske går att motverka genom en enkel fika. 

Du måste ingenting men detta handlar inte om er utan om barnets bästa. Barnets bästa är inte att ha en orolig pappa och en mamma som känner sig kvävd. Försök se möjligheterna istället. Tror det är enklast med en sådan person som ditt barns pappa. 

Familjerätten kan inget göra mer än att ge er råd. Detta är inte att försvåra umgänge och inte skäl för en domstol att tilldöma dig vårdnad. Så den vägen kommer du ingenstans. 

Ts har berättat att pappan misshandlat henne och familjerätten har varit tydlig med att hans krav inte är rimliga. Vi kan nog lugnt utgå från att det handlar om pappan  är kontrollerande och inte om en befogad oro från hans sida.

Om barnet bor varannan vecka med föräldern är själva syftet att barnet ska vara en del av föräldrarns vardag med allt vad det innebär.

Självklart är det då ok att föräldern t ex jobbar eller går på en kvällskurs någon kväll i veckan och lämnar barnet till en pålitlig barnvakt, precis som vilken förälder som helst.

Det är en annan sak om barnet lämnas helt eller större delen av tiden till någon annan än föräldern men så är ju inte fallet här.

Du verkar själv ha en rätt konstig inställning. Skulle inte förvåna mig om du var av samma typ som ts ex.
  • Anonym (hmm)

Är din sambo på något vis farlig för ditt barn?

• Anonym (Eve)

Solklart fall av eftervåld. Nej det är inte normalt eller rätt, han vill fortsätta kontrollera dig.
    Svårt att ge råd om hur du ska komma runt det mer än att ignorera honom. 

• Anonym (...)
    Anonym (alfons) skrev 2023-03-04 00:01:08 följande:

Förmodligen ganska normalt, att döma av allt som skrivs här.
    Oerhört fel på alla plan men det är väl en annan fråga.

Verkligen inte normalt, inte ens om man tittar på trådar härinne. Detta är ett extremfall av kontrollbehov. 
  • Anonym (...)
    Anonym (I) skrev 2023-03-04 08:46:03 följande:

Det är en svår fråga där det inte finns ett soklart rätt eller fel. 

Varför är exet så kontrollerande? Har du gjort något så att han inte kan lita på dig kring barnet? Är hans oro befogad? 

Det är ditt barn och därmed ditt ansvar. Förstår att han blir frusterad. Om du ska ha barnet ska du ta hand om hen ingen annan. Spec om ni har varannan vecka. Du missar ju redan massor med tid med ditt barn. Jobba över, handla, osv kan du väl göra när du ej har barnet? Planera bättre. Kan du inte så fråga pappan först om hjälp och sen alla andra. Man får lita på den andra förälder att den väljer bra vuxna kring barnet men har pappan fått träffa din sambo? Mycket av tvivlet kanske går att motverka genom en enkel fika. 

Du måste ingenting men detta handlar inte om er utan om barnets bästa. Barnets bästa är inte att ha en orolig pappa och en mamma som känner sig kvävd. Försök se möjligheterna istället. Tror det är enklast med en sådan person som ditt barns pappa. 

Familjerätten kan inget göra mer än att ge er råd. Detta är inte att försvåra umgänge och inte skäl för en domstol att tilldöma dig vårdnad. Så den vägen kommer du ingenstans. 

Oj då, många konstigheter här. 
    Det finns ingen lag på att v.h måste varje varje sekund med sitt barn bara för att man har separerat och har varann vecka. 

Jaså har erfarenhet av min mans ex, som inledningsvis ville att han skulle skriva långa veckobrev. Hon ville veta "allt", saker som vad barnen ätit hela veckan, vad de gjort i skolan, om de åkt och hälsat på någon. I tingsrätten sen när det blev tvist var de tydliga mot henne att sånt behöver man inte alls meddela. Min man sa  att vill hon veta vad de gjort i skolan berättar säkert gärna barnen själva  om hon frågar dem. Hon fattade nog det men ändå var hon av åsikten att allt "ska" gå mellan föräldrarna. 
    Hon ringde/messade flera gånger om dagen vissa perioder (när hennes psykiska sjukdom var extra besvärlig), kunde också dyka upp och ringa på dörren: "du svarade ju inte när jag ringde så då blev jag tvungen att åka hit" . 
    Det finns mycket mer i detta så klart. Det jag skrev nu låter kanske inte så farligt. 

Barnets bästa var  inte att pappan skulle vika ner sig och gå med på allt mamman ville, när det var osunda saker. Mammans problem att hantera sig själv och sina tankar. 
    (hon förlorade vårdnaden b.t.w) 
  • Anonym (I)

Kan inte citera. Jag tycker att är man varannan vecka förälder så missar man redan halva sitt barns liv och har en barnfri vecka så nog tusan kan man planera bättre och ge all sin uppmärksamhet till barnet. Man har väl sitt barn för att man vill inte för att man måste. Vill man istället ängna sig åt sina egna intressen då får man låta den andra föräldern ha barnet istället för att behöva tas hand om mammas sambo eller barnvakter. Sätt inte barn till världen om man inte orkar ta hand om dem ens ynka varannan vecka. 

Många behöver lära sig att familjerätten är frivilligt och endast rådgivning. Exet behöver inte ens gå dit än mindre lyssna på dem. Familjerättens ord väger ingenting förutom i skriftliga umgängesavtal. 

Det hjälper sällan att jaga varandra via familjerätt, tingsrätt och domstol. Det är bättre man försöker hitta en lösning (för barnets bästa) även om det innebär att man ibland måste ge efter själv. 

Utifrån den info TS har lagt till så gäller ju såklart inte det jag skrivit tidigare. Hot och misshandel är aldrig okej. Samt att barnet bort heltid hos TS och pappan fått chansen att veta vem din sambo är. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (...) skrev 2023-03-04 09:53:25 följande:
    Verkligen inte normalt, inte ens om man tittar på trådar härinne. Detta är ett extremfall av kontrollbehov. 
    Oj är det ? Detta är endå det lilla han gör 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (hmm) skrev 2023-03-04 09:40:06 följande:

Är din sambo på något vis farlig för ditt barn?

Nej absolut inte. Men exet vill inte jag träffar någon för han är helt hundra att en dag kommer det bli vi igen. Och sambon och exet funkar väldigt bra ihop trotts omständigheterna. Sambon är världens lugnaste och absolut motsatsen till exet. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (I) skrev 2023-03-04 10:19:51 följande:

Kan inte citera. Jag tycker att är man varannan vecka förälder så missar man redan halva sitt barns liv och har en barnfri vecka så nog tusan kan man planera bättre och ge all sin uppmärksamhet till barnet. Man har väl sitt barn för att man vill inte för att man måste. Vill man istället ängna sig åt sina egna intressen då får man låta den andra föräldern ha barnet istället för att behöva tas hand om mammas sambo eller barnvakter. Sätt inte barn till världen om man inte orkar ta hand om dem ens ynka varannan vecka. 

Många behöver lära sig att familjerätten är frivilligt och endast rådgivning. Exet behöver inte ens gå dit än mindre lyssna på dem. Familjerättens ord väger ingenting förutom i skriftliga umgängesavtal. 

Det hjälper sällan att jaga varandra via familjerätt, tingsrätt och domstol. Det är bättre man försöker hitta en lösning (för barnets bästa) även om det innebär att man ibland måste ge efter själv. 

Utifrån den info TS har lagt till så gäller ju såklart inte det jag skrivit tidigare. Hot och misshandel är aldrig okej. Samt att barnet bort heltid hos TS och pappan fått chansen att veta vem din sambo är. 

Ja som sagt dem har träffats mkt vid olika tillfällen med och utan mig då dem känner samma människor tydligen. Men exet har sagt han vet det blir vi igen en dag. Så han varvar gärna flört med sitt hemska beteende och allt däremellan. Tyvärr 
  • Anonym (Nope)

Nej du behöver inte meddela detta.

men jag hade kunnat förstå exets frustration om det varit så att du ofta lämnar över ansvaret på din nya sambo och gör saker utan barnet. då kan ju lika gärna barnet vara mer hos exet som antagligen vill se mer av sitt barn. Träna, utekvällar mm får man göra mer av de veckor man är barnfri. men korta stunder någon gång då och då när det krisar är det klart att sambon kan vara barnvakt.

• Anonym (Vardagsmat för vissa)

Hade jag träffat en nu sambo så skulle exet se till att han inte fick vara ensam med barnen.

• Mimosa86
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-04 06:27:36 följande:
    Jo det har han gjort i förhållandet men även efter jag lämnade. Anmält givetvis. 
    Då är svaret: ja.

Det är ett normalt beteende för en mycket störd och sjuk människa. Psykopat?

självklart ska du inte lyda honom, inte svara honom eller skicka något. Sluta genast svara honom! Då får han förstöra och du får rapportera hans samarbetssvårigheter och sabotage , han förstör då för sig själv och riskerar att du får full vårdnad.
  • Miss Skywalker

Menar du att du går med på detta?

• Anonym (Vera)
    Anonym (I) skrev 2023-03-04 10:19:51 följande:

Fast det låter mer som att du tycker och tänker en massa utifrån dina känslor. Även barn som lever med separerade föräldrar ska ju erfara vad en vardag är? Att föräldrarna ska göra sin barnvecka till något spektakulärt för barnet är ju bara orimligt. Ska barnen inte lära dig att man behöver handla, att mamma/pappa inte kan ge 100% uppmärksamhet 24/7 eller att livet innehåller annat än barnens behov? Det är ju knappast något som kommer gynna barnet i slutändan som får en skev verklighetsuppfattning. Det låter mest som om du sätter dig på en hög häst, för att du är förälder på heltid, och tittar ner på alla som är ?lediga? en vecka. Du missar totalt det osunda som TS beskriver och tycker nästan det låter rimligt att exet att trakasserar mamman? Kanske för att du tänker att det var hon som lämnade, så hon får ta konsekvenserna av det? Empati är något du skulle behöva jobba på, särskilt om du har barn. 
  • Anonym (Anonym)

Din vecka-dina beslut. Enkelt. Så kör jag. 
    Alla ni som jiddrar om samarbete har inte ett stört ex som skall förstöra allt. Kör på er lösning.
    Ni andra förstår precis.

Svar på tråden Exet har regler