• Tootikki

    Vilket skrivstöd ?

    Tjej på 14 år som har odiagnostiserad dyslexi. Vi vet inte vilken hjälp hon får mer än att på prov säger hon svaret och läraren skriver . 


    Är det en vanlig hjälp på prov? 

  • Svar på tråden Vilket skrivstöd ?
  • Rödtjärnens Anna

    Ja, skriv-/läshjälp är vanligt, muntliga prov är vanligt och längre skrivtid.

    Det som jag undrar är varför hon inte blivit kartlagd i skolan och skickad vidare för diagnos? Har specialpedagog/-lärare varit i kontakt med er?

  • Tootikki

    Hon är utredd. Det behövs ingen diagnos för hjälp. 


    Men jag undrar varför hon inte får skriva på datorn - där är hon snabb. Men skolan hävdar att det är för lätt att fuska.

  • Dockan
    Tootikki skrev 2023-03-01 06:34:28 följande:

    Hon är utredd. Det behövs ingen diagnos för hjälp. 


    Men jag undrar varför hon inte får skriva på datorn - där är hon snabb. Men skolan hävdar att det är för lätt att fuska.


    Generellt så ja, alldeles för lätt att fuska. Det finns ju däremot verktyg för att genomföra digitala prov. Alla kommuner bör ha avtal med ett sådant verktyg då uppsatserna i NP svenska skrivs digitalt och anonymt. Jag gör nästan alla prov digitalt med mina elever (utan de med mycket räkning/rita), så har frågor redan inlagda. Men ska man vara göra med en elev kan man ge dem frågorna på pappret och typ en yta att skriva svaret i bara. Det bör alltså vara möjligt att genomföra för läraren, men hen kanske behöver hjälp av en kollega som kan det. 


    Jag hade frågat vilket digitalt verktyg de skriver svenska uppsatsen på nationella proven i, sen frågar om hon kan skriva i det?

    De verktygen låser alltså ner datorn och gör inget annat tillgängligt än provet. Använder det sen fyra år tillbaka för alla, sedan jag var testpilot 1 år och såg att eleverna i snitt höjde sig ett halvt betygssteg (ex E till D) - en del till och med ett helt! Dessutom delas då provet upp och man ser 1 fråga i taget, vilket gynnar dyslektiker och elever med koncentrationsproblematik. Dessutom gör jag proven ibland anonymt, för att kontrollera själv hur speglad jag blir av vem eleven är. 

  • Kotten23

    Helt värdelöst, satt i samma sits som henne i den åldern. fråga henne vilken hjälp hon vill ha. 

    mig tvingade dom på muntliga prov å jag slapp skriva prov. min handstil och stavning va utom Kontroll. Det har blivit bättre men min namn signering ser fortfarande ut som en skrivits ev en blind död människa. 


    det är ett problem i sig. dom vuxna tror dom hjälper men det blir så fel i slutändan.


     Nu signerar man allt via BankID men det är
    fan mig pinsamt Å skriva som en 3 åring när
    man snart fyller 43.  

    så fråga henne vad hon billiga hjälp med å sen pusha henne till å träna mer. Det hjälper till i framtiden. 

Svar på tråden Vilket skrivstöd ?