• Anonym (Fundersam ex sambo)

Ska jag kräva de 350 000kr jag har rätt till?

Hej hej 

Efter 3 års pysikisk misshandel så har jag min sambo äntligen valt att separera med mig. Då han har hittat en ny. 

Vi har ett hus ihop där han gick in med 100% av insatsen. Totalt på 700000

vi skrev aldrig något sambo avtal och om jag förstår juristen jag har prata med så har jag rätt till 350000kr. Nu är frågan tycker ni att jag ska kräva detta?

• Svar på tråden Ska jag kräva de 350 000kr jag har rätt till?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Slim) skrev 2023-03-09 10:34:51 följande:
    Vi alla som gått en tvist, vare sig det gäller en vårdnadstvist eller annan tvist i rättegång vet man att det aldrig går schyst till, det dyker upp en massa konstigheter och lögner.

Varav jag lyfter fram hur lätt det är att få en förälder, släkting osv att skriva ut ett skuldebrev eller liknande, förtidigt arv, till enskild gåva, att göra detta är mycket enkelt, visst det kan ses som ikke schyst att fabricera något sådant men oftast handlar det om stora pengar, inget man bara behöver ge bort, detta är en enkel lösning hur man kringgå sambolagen.

Men genom att livet inte är schyst eller ens rättvist, inte heller en helt vanlig tvist, kanske krocka med bilen, när man går upp i rätten hävdar motparten, jag hade på blinkers osv, fast detta inte är sanning osv.

En tvist är aldrig ärlig, det samma behöver man inte vara vid en bodelning där man betalt allting, det gäller bara veta hur man ska göra för att vinna, och detta sätt är ett mycket enkelt sätt för att vinna.
    Så du klagar på hur det "aldrig går schysst till", bara för att sen uppmuntra andra att begå brott? Är det alltså det du säger? 
  • Anonym (Slim)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-03-09 12:53:50 följande:
    Så du klagar på hur det "aldrig går schysst till", bara för att sen uppmuntra andra att begå brott? Är det alltså det du säger? 
    Nej!

Berättar hur allt fungerar, har själv gått igenom detta, mitt ex fick ett pengar via sin släkting som inte hade barn, det samma med företags fonder som byggts upp med åren, dessa gick inte heller o nå.

Rätten hjälper inte till o få ut uppgifter, det handlar om vad man kan presentera inför rätten, därefter gör rätten en bedömning utifrån vad man kan bevisa.

Släktingens pengar som gavs, skrevs bara ett skuldebrev på, och detta delads inte av rätten. även fast pengarna funnit i äktenskapet under 7 år. men dom var kvar på ex konto, vi hade inte använt dessa till något.
    Men via att det var ett "lån utan ränta" och ingen tidsbegränsning ingick inte dessa.

Nästan alla som har pengar har fått dessa på något sätt, och det är sällan via arbete som ger ett kapital på 1 miljon eller mer. Man har kommit över pengarna via andra sätt.
    Har sedan själv använt mig av detta, min mamma tveka inte en sekund att gå upp i rätten för mig, där jag vann på liknande sätt som mitt ex gjorde.
    Hade köpt huset själv, följt lagen, men under andra äktenskap tänkte jag inte på att jag byggde ett fritidshus, bekostat av mig själv, denna skulle ingå i bodelning.

Som sagt mamma blev fly förbannad, jag berätta det räcker med ett intyg från dig för att jag ska vinna, men mamma vill berätta själv för rätten, dessutom fick hon betalt för att komma ner o vittna, hon såg det som en gratis resa.
    Men mamma hade inte gett mig några pengar. Hon vittna bara att hon gjort detta.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Ja) skrev 2023-03-09 12:13:56 följande:
    Det är inte bara 700k det handlar om här, det vara bara insatsen. Hela fastigheten borde ha kostat något i stil med 4,6 miljoner. Ts har alltså rätt till hälften där om de bott ihop ett längre tag, annars görs avdrag om det varit kortare tid.

Jag tror att ts sambo inte alls var medveten om reglerna för sambos bodelning. Jag tror att han tror att han ska få behålla hela fastigheten själv eftersom han betalade insatsen för den. Tyvärr vet vi inga fler detaljer, t ex om ts betalat något av lånen under tiden eller vem som står på huset men det spelar ju ingen roll heller i slutänden.
    Jag tolkar TS utryck - har ett hus ihop - som att man äger hälften men det är sant, vi vet inte. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Q) skrev 2023-03-08 20:27:01 följande:
    Sambolagen gäller även honom. Lustigt du tycker att TS ska använda lagen i det ena fallet men inte i det andra. 
    I fallet med psykisk misshandel har sambon uppenbarligen gjort något med ont uppsåt och bör stå till svars för det. Att ta hans pengar bara för att man har lagen på sin sida blir bara elakt i mina ögon. Men om sambon tänkt den tanken att ge detta som en gåva vid samboskap är det såklart ok. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Old) skrev 2023-03-09 16:25:04 följande:
    Jag tolkar TS utryck - har ett hus ihop - som att man äger hälften men det är sant, vi vet inte. 
    Ja precis, vi vet inte, men oavsett om exet står själv på huset så har ju ts rätt till halva marknadsvärdet, man räknar väl av lån också först om jag minns rätt.
  • Anonym (Värdering)
    Anonym (Ja) skrev 2023-03-09 17:22:26 följande:
    Ja precis, vi vet inte, men oavsett om exet står själv på huset så har ju ts rätt till halva marknadsvärdet, man räknar väl av lån också först om jag minns rätt.
    Ja precis, flyttade de in samtidigt i ett hus han står själv på har hon rätt till hälften, likaså lösöre de köpt för gemensamt bruk sedan de blev ihop. Lån och fiktivt mäklararvode räknas av. Marknadsvärdet kan ju vara lägre idag än när det köptes så det är ju inte så lätt som hälften av de 700? han lagt in.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-02-27 11:08:22 följande:

Ja, självklart ska du kräva det du har rätt till. Pengarna är dina både juridiskt och moraliskt. Det är inte fel av dig att följa lagen. Hade han velat skydda sina pengar hade han kunnat göra det, men han valde att inte göra det. 

Precis som övriga sagt har du dessutom rätt till betydligt mer än bara halva insatsen. Gör en bodelning.

Så jäkla taskigt. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Värdering) skrev 2023-03-09 23:11:48 följande:
    Ja precis, flyttade de in samtidigt i ett hus han står själv på har hon rätt till hälften, likaså lösöre de köpt för gemensamt bruk sedan de blev ihop. Lån och fiktivt mäklararvode räknas av. Marknadsvärdet kan ju vara lägre idag än när det köptes så det är ju inte så lätt som hälften av de 700? han lagt in.
    Precis, huset måste värderas av mäklare först innan man kan sätta någon siffra i bodelningen.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-10 06:42:40 följande:
    Så jäkla taskigt. 
    Att misshandla sin partner psykiskt i flera år och sedan dumpa henne för någon annan, DET är omänskligt taskigt..
  • Anonym (Sveriges lagar är katastrof)

Man blir ju mörkrädd. Tack gode gud för att man inte är fast i Sverige & inte gifte sig. Ett land med så många goda förkämpar till jämställdhet - men agendan är tydlig. Ta allt, även om du inte lyft ett finger för att förtjäna det. Om jag & min partner var gifta & hon beslutade sig för att skiljas - ta 50% av allt jag slitit för i 20 år. Det är ett svek jag inte skulle kunna smälta. Det rättvisa är att få det man bidragit med. Inte mer eller mindre. När man skiljer sig verkar man ju göra den tidigare relationen till en transaktion. Så ryggradslöst & hemskt. Tacka vet jag italienska lagar!

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-10 06:42:40 följande:
    Så jäkla taskigt. 
    Surt för exet kanske, men taskigt? Nej. Ville han skydda sina pengar kunde han göra det via ett samboavtal. Han är vuxen. Det är hans ansvar att se till att han vet vad som gäller och hur det kommer påverka honom.  
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Slim) skrev 2023-03-09 13:21:36 följande:
    Nej!

Berättar hur allt fungerar, har själv gått igenom detta, mitt ex fick ett pengar via sin släkting som inte hade barn, det samma med företags fonder som byggts upp med åren, dessa gick inte heller o nå.

Rätten hjälper inte till o få ut uppgifter, det handlar om vad man kan presentera inför rätten, därefter gör rätten en bedömning utifrån vad man kan bevisa.

Släktingens pengar som gavs, skrevs bara ett skuldebrev på, och detta delads inte av rätten. även fast pengarna funnit i äktenskapet under 7 år. men dom var kvar på ex konto, vi hade inte använt dessa till något.
    Men via att det var ett "lån utan ränta" och ingen tidsbegränsning ingick inte dessa.

Nästan alla som har pengar har fått dessa på något sätt, och det är sällan via arbete som ger ett kapital på 1 miljon eller mer. Man har kommit över pengarna via andra sätt.
    Har sedan själv använt mig av detta, min mamma tveka inte en sekund att gå upp i rätten för mig, där jag vann på liknande sätt som mitt ex gjorde.
    Hade köpt huset själv, följt lagen, men under andra äktenskap tänkte jag inte på att jag byggde ett fritidshus, bekostat av mig själv, denna skulle ingå i bodelning.

Som sagt mamma blev fly förbannad, jag berätta det räcker med ett intyg från dig för att jag ska vinna, men mamma vill berätta själv för rätten, dessutom fick hon betalt för att komma ner o vittna, hon såg det som en gratis resa.
    Men mamma hade inte gett mig några pengar. Hon vittna bara att hon gjort detta.
    Det är ju dock exakt det du gör. Du pratar ju om att fabricera "skuldebrev" och ta fram "vittnen" som ska stå där och ljuga för att du ska få det du tycker du har rätt till, oavsett vad lagen säger. Enklaste sättet att kringgå sambolagen är ju att skriva samboavtal, på samma sätt som man kan skriva äktenskapsförord om man ska gifta sig. 

Du beskriver ju själv att du klantade dig, tänkte inte efter, och sen kom din mamma ner och ljög för att du skulle slippa dela med dig av pengarna. Vem som helst kan ju fatta att det du beskriver är ett brott. 
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Sveriges lagar är katastrof) skrev 2023-03-10 13:39:27 följande:

Man blir ju mörkrädd. Tack gode gud för att man inte är fast i Sverige & inte gifte sig. Ett land med så många goda förkämpar till jämställdhet - men agendan är tydlig. Ta allt, även om du inte lyft ett finger för att förtjäna det. Om jag & min partner var gifta & hon beslutade sig för att skiljas - ta 50% av allt jag slitit för i 20 år. Det är ett svek jag inte skulle kunna smälta. Det rättvisa är att få det man bidragit med. Inte mer eller mindre. När man skiljer sig verkar man ju göra den tidigare relationen till en transaktion. Så ryggradslöst & hemskt. Tacka vet jag italienska lagar!

Ja för hon har ju givetvis bara filat naglarna medan du slitit hårt..
  • Anonym (K)
    Anonym (Slim) skrev 2023-03-08 15:29:33 följande:
    Finns ingen skillnad på lån från bank eller privat, det samma gäller för företag, man får låna egna pengar till sitt eller annans företag. skriver man ett skuldebrev regleras den.

Enda skillnaden är att banken tar ut en säkerhet, detta behövs inte vid privat lån.
    Men lånen står lika inför lagen.
    Jag skrev inte att man inte får låna pengar eller att lånen inte är lika inför lagen. 

Men att du för enskild egendom konsumerar någonting betyder inte att det du köpte för pengarna för alltid tillhör dig.
  • Anonym (K)
    Anonym (Old) skrev 2023-03-08 16:20:06 följande:
    Menar du att ett privatlån med skuldebrev skulle behandlas annorlunda i en bodelning än ett banklån på en bostad? Varför?

Ja, jag menar att privata lån ingår inte i bodelning när samboförhållande upphört. Därför att lagen säger så.

• Anonym (Old)
    Anonym (K) skrev 2023-03-10 18:32:53 följande:

Ja, jag menar att privata lån ingår inte i bodelning när samboförhållande upphört. Därför att lagen säger så.

Ok visst, men ett skuldebrev gäller ju alltid? Om TS och hennes ex hade reglerat insatsen med ett skuldebrev så hade TS fråga aldrig ens uppstått.
  • Anonym (Slim)
    Anonym (K) skrev 2023-03-10 18:30:42 följande:
    Jag skrev inte att man inte får låna pengar eller att lånen inte är lika inför lagen. 

Men att du för enskild egendom konsumerar någonting betyder inte att det du köpte för pengarna för alltid tillhör dig.
    Svårt o förstå varför folk inte kan enkla lagar.

Får du ett förskott på arv, kan man skriva att även avkastningen på arvet fortsätter vara enskild egendom, dvs även om du sålt en bostad, köper en gemensam bostad, innebär det att pengarna du investerar i den nya bostaden även fortsätter vara enskild egendom.

Svårare är det inte, tror dom flesta med pengar förstår att man kan skydda sina pengar, utan att den nya sambon vet om eller ens fått ta del eller ens veta om ursprunget till pengarna, man behöver inte upplysa om detta.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (!!!) skrev 2023-03-10 13:07:33 följande:
    Att misshandla sin partner psykiskt i flera år och sedan dumpa henne för någon annan, DET är omänskligt taskigt..
    Självklart 
Svar på tråden Ska jag kräva de 350 000kr jag har rätt till?