• Anonym (Osäker)

Ta pengarna eller inte?

Vi ska skiljas och till att börja med kommer jag bo så avigt till att vv är omöjligt. Det känns hemskt, men det är som det är... Men jag står inför ett annat svårt val också... Bodelningen.

Jag har rätt till hälften, men det skulle göra så han blir tvungen att sälja, barnen kommer behöva byta skola etc... Men jag skulle då ha råd att köpa något, så vi kan bo närmare och jag kommer kunna ha dem boende hos mig också...

Jag vet verkligen inte vad jag borde göra. Även en mindre summa skulle vara väldigt svårt för honom att betala i nuläget, så det står mellan att han får sitta i orubbat bo och jag börja om från noll... Eller att barnen rivs upp från allt totalt.

• Svar på tråden Ta pengarna eller inte?
  • Anonym (??)

Förstår inte riktigt ditt resonemang. En skilsmässa är ju just det, att alla rycks upp från allt och får börja om. Sälja huset och köp två bostäder nära skolan är väl en vanlig lösning? Om ingen har råd att lösa ut den andra.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (??) skrev 2023-02-25 05:43:59 följande:

Förstår inte riktigt ditt resonemang. En skilsmässa är ju just det, att alla rycks upp från allt och får börja om. Sälja huset och köp två bostäder nära skolan är väl en vanlig lösning? Om ingen har råd att lösa ut den andra.

Ingen kommer ha råd att bo nära skolan då. Barnen har diagnoser och extremt svårt med det sociala, så skulle bli jättejobbigt för allihopa att tvinga dem byta. Jag skulle kunna köpa något tillräckligt nära och stort nog för att de skulle kunna bo där helger, lov etc... Men då på bekostnad att båda måste flytta.
  • Anonym (nk,nö)
    Anonym (Osäker) skrev 2023-02-25 04:50:04 följande:
    Ta pengarna eller inte?

Vi ska skiljas och till att börja med kommer jag bo så avigt till att vv är omöjligt. Det känns hemskt, men det är som det är... Men jag står inför ett annat svårt val också... Bodelningen.

Jag har rätt till hälften, men det skulle göra så han blir tvungen att sälja, barnen kommer behöva byta skola etc... Men jag skulle då ha råd att köpa något, så vi kan bo närmare och jag kommer kunna ha dem boende hos mig också...

Jag vet verkligen inte vad jag borde göra. Även en mindre summa skulle vara väldigt svårt för honom att betala i nuläget, så det står mellan att han får sitta i orubbat bo och jag börja om från noll... Eller att barnen rivs upp från allt totalt.

Kan du köpa ut honom istället? 

Om inte, så ja, sälj och börja om så nära skolan som det går. Barnen har troligen rätt till skolskjuts om det behövs. 

• Anonym (Normalt)

Ert scenario är inte annorlunda än för många andra. Der blir förändringar på flera plan  Är det bättre att barnen inte kan bo med dig? Varför är just "det som det är"? Sälj och båda skaffar nytt, behåll skola om möjligt och se till att barnen har tillgång till båda föräldrar. 

Varför ska han ha kvar allt, även det som tillhör dig och du börja om från noll? 

Termen "orubbat bo" används så vitt jag vet  vid dödsfall och ev arv och inte vid skilsmässa. Betydelsen stämmer inte riktigt här. 

• Anonym (Normalt)
    Anonym (Osäker) skrev 2023-02-25 06:37:44 följande:
    Ingen kommer ha råd att bo nära skolan då. Barnen har diagnoser och extremt svårt med det sociala, så skulle bli jättejobbigt för allihopa att tvinga dem byta. Jag skulle kunna köpa något tillräckligt nära och stort nog för att de skulle kunna bo där helger, lov etc... Men då på bekostnad att båda måste flytta.
    Men det skulle inte bli jobbigt att inte få bo med sin mamma? 
  • Anonym (??)
    Jaha, och varför skulle det vara bäst för barnen att du släpper allt engagemang och ansvar i deras vardag? Är han en bättre förälder, mer insatt i diagnoserna, håller han redan idag i alla kontakter med läkare, sjukvård, skola? Eller varför skulle det vara bäst tänker du? Det finns många studier som visar att barnen till skilda föräldrar mår bäst av att bo hos båda sina föräldrar.
  • Anonym (X)

Om båda barnen har diagnoser så vore det inte en skräll om någon av er vuxna också har det. Fungerar föräldraskapet lika bra för er båda?

• Anonym (Jag)

Behåll huset till vidare,
    skaffa en mindre lägenhet.
    Ni föräldrar bor Vv i huset med barnen.

• Anonym (X)
    Anonym (Jag) skrev 2023-02-25 08:13:38 följande:

Behåll huset till vidare,
    skaffa en mindre lägenhet.
    Ni föräldrar bor Vv i huset med barnen.

Det låter som en bra plan. Men för att lyckas med detta på ett bra sätt krävs en hög mognadsgrad från båda parter. 
  • Anonym (nk,nö)
    Anonym (X) skrev 2023-02-25 08:20:06 följande:
    Det låter som en bra plan. Men för att lyckas med detta på ett bra sätt krävs en hög mognadsgrad från båda parter. 
    Och det brukar bara fungera så länge ingen av dem skaffar en ny partner. Men som en början, absolut. Nu är ju inte heller bästa läget att sälja. 
  • Anonym (Fia)

Fundera på varför du vill ge mannen allt vid skilsmässan. Är det för att du faktiskt inte orkar vara mamma på hel/deltid längre? i er sits om barnen skulle få det mycket svårt att slitas upp från sitt hem (det har väl alla barn, men mycket mer svårt?) så är ju bara att ni vuxna bor varannan vecka i huset det enda alternativet eller? För man lämnar ju inte sina barn i en skilsmässa.

• Anonym (nk,nö)

Jag arbetar i en anpassad grundskola och saker händer i livet som kan vara svårt och jobbigt på ett extra plan för elever med diagnoser med eller utan intellektuell funktionsvariation. 

Det som gäller där är förberedelse, att prata med dem när ni VET hur det ska bli. Använd bildstöd, gärna foton på era respektive nya bostäder och om det går, låt dem följa med och titta. 

Gör sen klart deras egna rum först så att allt är som det ska där. Om det är bäst att ni delar upp deras saker eller att en av er har alla barnens saker (eller ett var) och att den andre skaffar helt nytt får ni avgöra beroende på hu era barn är. den som måste köpa allt nytt bör då kompenseras för detta på något vis. (Om inte en av er tjänar betydligt mer än den andre och blir den som ska köpa nytt) 

• Anonym (Ö)
    Ta pengarna, vartenda öre du har rätt till. För dina barns skull!
Svar på tråden Ta pengarna eller inte?