• Blommigfilt

Sjuksköterskestudent VFU

Hej! Jag har VFU just nu och blir snurrig. Mina handledare tycker jag ska lägga mest fokus på omvårdnad (ex morgonomsorg), vilket jag nu gjort. Då säger läraren att jag gjort mest allmän omvårdnad och ingen specifik omvårdnad. Förstår att specifik omvårdnad är omvårdnad som bara jag kan göra och inte en undersköterska men jag fick inga exempel. Har försökt googlat och hittar inget. Kan inte släppa det, känns inte ens som jag kommer klara min VFU, så deppig blev jag 😔. Någon som har exempel så jag vet vad jag ska fokusera på de kommande veckorna?

• Svar på tråden Sjuksköterskestudent VFU
  • Westperg

Läkemedel och läkemedelshantering är det viktigaste som ssk får göra som ingen annan får. Ta blodprov, sätta kateter etc är bra att kunna och det kommer du får göra också, men på sjukhus är det gott om uskor som gör dessa uppgifter precis lika bra.

• 8airam8

Vilken termin går du? Vad är det för avdelning? KAD, drändragning, venösa infarter, ab iv, läkemedelshantering, ronder eller förbereda för ronder, vårdplanering, inskrivning, utskrivning, dokumentation. Det är väl det jag tänker på främst som är rent allmänt. 

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Hmm)

Fråga vad de menar! Sen har jag väldigt svårt att tro att du skulle bli underkänd, det låter mer som tips som du kan tänka på. Om det var risk för att du skulle bli underkänd skulle de ha sagt det rakt ut. De som blir underkända gör helt galna grejer, olämpligt och patientfarligt upprepade gånger så du kan vara lugn!

• Blommigfilt
    Anonym (Hmm) skrev 2023-02-24 22:31:14 följande:

Fråga vad de menar! Sen har jag väldigt svårt att tro att du skulle bli underkänd, det låter mer som tips som du kan tänka på. Om det var risk för att du skulle bli underkänd skulle de ha sagt det rakt ut. De som blir underkända gör helt galna grejer, olämpligt och patientfarligt upprepade gånger så du kan vara lugn!

Tack för svar. Det känns lugnande! Kanske är jag som övertolkar.
  • Blommigfilt
    8airam8 skrev 2023-02-24 22:27:49 följande:

Vilken termin går du? Vad är det för avdelning? KAD, drändragning, venösa infarter, ab iv, läkemedelshantering, ronder eller förbereda för ronder, vårdplanering, inskrivning, utskrivning, dokumentation. Det är väl det jag tänker på främst som är rent allmänt. 

Går termin 4 och är på en Neurologisk avdelning. Tack för svar. :) 
Svar på tråden Sjuksköterskestudent VFU