• As86

    HSP - Henoch-schönleins purpura

    Dag 170.... 

    I september 2022 vaknade vår då 7 årige son (5 dagar innan han fyllde 8) plötsligt upp med ett svullet knä, nästa dag var det andra knät. En vecka senare en fotled och sedan två. Dag 10 kunde han inte gå och dag 12 kom utslagen. Dag 14 fick vi diagnos och dag 15 kom de enorma magsmärtorna och insättning av kortison. In och ut på barnakuten och många vaknätter av klappande, vaggande och lugnande mellan kränkningarna av smärta. Många timmar av Minecraft på Youtube för att distrahera. En tredjedel av terminen i skolan gick förlorad under denna sjukdom. Många veckor med endast 2 timmar i skolan per dag. Humör utan dess like pga kortison och mattheten av att ständigt ha ont.

    Ett självklart garanterade om att han är frisk till jul från läkarna. Nog fick han fira en okej jul men frisk var han inte. Efter 4 månader med kortison såg den äntligen ut att ha gett upp men icke! Denna enormt nyckfulla sjuka gör sig ständigt påmind. 
    Till och från i 170 dagar har vi levt med denna "skitsjuka" som den heter i detta hus. Läkarna är förbryllade. Sjukdomsförloppet  har varit klassiskt, men varaktighet utan dess like. Vi har nu lämnat hudprov för att få fastställt att det är rätt sjukdom. Vi bara väntar på svar.

    Ikväll, dag 170, är benen åter flammande Frida men än har inte smärtan kommit. Eller var magsmärtorna i början av veckan startet på detta skov, eller väntar åter nätter av sömnlöshet och smärta bakom hörnet. Vad början och slutet är på dessa eviga skov är åter svåra att förstå. Sonen har börjat planera för de 200de dagen. Är han frisk så ska den firas stort. Även om både han och vi föräldrar inte riktigt kan se det hända. Men men, någon gång tar det slut, säger de... vi får försöka lita på det. 

    Sedan starten i januari har han i alla fall kunnat gå heltid i skolan, om än till och från på full dos smärtlindring. Han har åter funnit sina vänner och sin plats I klassen. Sedan en och en halv vecka tillbaka har symptomen åter förvärrats efter en lång stund av mildare symptom. Rädslan är stor att de ska förvärras ytterligare så att det ska påverka skolan och kamratrelationerna igen. Njurarna visar än så länge inte på någon skada. Men hur påverkad de av den långvariga stressen under denna skitsjuka? Det återstår att se. 

    Jag vet inte vart jag vill komma med detta. Jag behöver bara få ur mig tankarna och frustrationen. Denna skitsjuka förföljer oss.. Finns det fler som varit här? 

  • Svar på tråden HSP - Henoch-schönleins purpura
  • lin80

    Hej! Fy låter fruktansvärt jobbigt! Hoppas det ger med sig snart, hsp ska ju inte vara någon kronisk sjukdom så det kan man försöka tänka på i jobbiga stunder. Min son fick också denna ovanliga sjukdom när han var 4-5 år gammal. Samma med ledsvullnad och smärta som flyttade runt i kroppen, samt dessa stora utslag lite överallt. Jag var jätterädd när jag googlade om att det var vanligt med magsmärtor och njurproblem men min son slapp magsymtom och njurpåverkan lyckligtvis. Han var sjuk ca 1,5 månad med feber varje dag samt näsblod Och de andra symtomen. Men det avklingade lite hela tiden. Han fick någon typ av återfall efter 4-5 månader men har efter det varit frisk. Ingen tröst för er kanske men det låter ju som att din son iaf blivit bättre så han kan gå i skolan? Jag hade min hemma en och en halv termin då jag var rädd att nya smittor från förskolan skulle trigga sjukdomen, ingenaning om det fungerar så dock! Önskar er lycka till!!

  • As86
    lin80 skrev 2023-02-25 11:50:46 följande:

    Hej! Fy låter fruktansvärt jobbigt! Hoppas det ger med sig snart, hsp ska ju inte vara någon kronisk sjukdom så det kan man försöka tänka på i jobbiga stunder. Min son fick också denna ovanliga sjukdom när han var 4-5 år gammal. Samma med ledsvullnad och smärta som flyttade runt i kroppen, samt dessa stora utslag lite överallt. Jag var jätterädd när jag googlade om att det var vanligt med magsmärtor och njurproblem men min son slapp magsymtom och njurpåverkan lyckligtvis. Han var sjuk ca 1,5 månad med feber varje dag samt näsblod Och de andra symtomen. Men det avklingade lite hela tiden. Han fick någon typ av återfall efter 4-5 månader men har efter det varit frisk. Ingen tröst för er kanske men det låter ju som att din son iaf blivit bättre så han kan gå i skolan? Jag hade min hemma en och en halv termin då jag var rädd att nya smittor från förskolan skulle trigga sjukdomen, ingenaning om det fungerar så dock! Önskar er lycka till!!


    Hej! Tack för att du delar med dig! Ja, det är en konstig sjukdom. Vi har sluppit feber och näsblod. Vi tänker mycket på att det inte ska vara kroniskt även om den är så jobbig och långdragen, vissa dagar är det en tröst, andra inte. Vi tyckte verkligen att det var på väg till det bättre i januari och trodde verkligen att den gett upp. Men sen kom den tillbaka och tyvärr stegrar den nästan i symptom och intensitet igen. Men vi hoppas. Nu har sonen fått ha två riktigt bra dagar ändå. Utslagen är kvar men  än så länge ingen smärta. Hoppas detta var det sista. Hoppas alltid på det... hehe
  • blomman 2

    Hej! Var tvungen att söka vad sjukdomen innebär och som jag misstänkte så är orsaken inflammation i kroppen. Jag har själv en kronisk sjukdom som orsakar bla inflammation och som ej blivit läkt med endast medicinering.Jag har läst på en hel del om hur man kan hjälpa kroppen att minska inflammationen genom koständringar tex: paleokost och AIP. Jag skulle rekommendera att prova det, mig hjälpte det otroligt mycket. Finns även grupper på FB med mycket kunnigt folk. Jag skulle verkligen testa det. Stort lycka till/ Med vänlig hälsning, Blomman2

  • As86
    blomman 2 skrev 2023-02-26 09:18:26 följande:

    Hej! Var tvungen att söka vad sjukdomen innebär och som jag misstänkte så är orsaken inflammation i kroppen. Jag har själv en kronisk sjukdom som orsakar bla inflammation och som ej blivit läkt med endast medicinering.Jag har läst på en hel del om hur man kan hjälpa kroppen att minska inflammationen genom koständringar tex: paleokost och AIP. Jag skulle rekommendera att prova det, mig hjälpte det otroligt mycket. Finns även grupper på FB med mycket kunnigt folk. Jag skulle verkligen testa det. Stort lycka till/ Med vänlig hälsning, Blomman2


    Tack för tipset. Jo, jag har  också läst endel om det. Tyvärr inget som passat familjen som helhet direkt. Skönt att du hittat något som passar dig! 
  • Clop
    Hej,

    Har själv en kille som fick den sjukdom strax innan sin 7-årsdag (7månader sedan).
    Hans sjukhistoria liknar väldigt mycket din sons.

    Först ledvärk i 2 veckor där han mest var sängliggande, sedan rejäla problem med magsmärtor/kramper och kräkningar och flera inläggningar på barnsjukhus, efter 3 månader med kortison lugnade sig magen.

    Hans blödningar fortsätter dock tyvärr och det läcker både blod och protein i hans urin.

    Hur gick det för er?, blev er kille frisk till sist?
Svar på tråden HSP - Henoch-schönleins purpura