• Kadburmp

Stödboende arbetar ej hälsofrämjande, vad kan jag göra?

Det är så att jag arbetar som undersköterska inom LSS resursen, jag bokas alltså in på stöd- och gruppboenden där jag behövs, men innan jag fick denna tjänsten så var jag vikarie på ett boende i tre år där jag under min tid fattade ett väldigt tycke för brukarna, men då de har svår autism och inte själva kan kommunicera verbalt så är personalen där i en väldig maktposition och bestämmer bl.a. vad de ska äta, aktiviteter osv. 
    Hur som helst, dessa brukarna är väldigt överviktiga, i synnerhet en som ligger nära 150 kg och de får i stort sett ingen motion, utan sitter mer eller mindre stilla 90% av sin vakna tid när de inte är på sin dagliga verksamhet, detta trots att de inte är svåra att motivera till att få ut i rörelse. Även deras diet är i helhet skräp med mycket mat som är tillsatt med nitrit, vilket är bevisat cancerframkallande. De ges även socker flera gånger om dagen som spikar blodsockret och ordinarie personal tävlar nästan om att trycka i dem skit, trots att brukarna själva inte ber om det, vilket hade varit en annan femma då vi måste respektera deras autonomi.