• Kadburmp

Stödboende arbetar ej hälsofrämjande, vad kan jag göra?

Det är så att jag arbetar som undersköterska inom LSS resursen, jag bokas alltså in på stöd- och gruppboenden där jag behövs, men innan jag fick denna tjänsten så var jag vikarie på ett boende i tre år där jag under min tid fattade ett väldigt tycke för brukarna, men då de har svår autism och inte själva kan kommunicera verbalt så är personalen där i en väldig maktposition och bestämmer bl.a. vad de ska äta, aktiviteter osv. 
    Hur som helst, dessa brukarna är väldigt överviktiga, i synnerhet en som ligger nära 150 kg och de får i stort sett ingen motion, utan sitter mer eller mindre stilla 90% av sin vakna tid när de inte är på sin dagliga verksamhet, detta trots att de inte är svåra att motivera till att få ut i rörelse. Även deras diet är i helhet skräp med mycket mat som är tillsatt med nitrit, vilket är bevisat cancerframkallande. De ges även socker flera gånger om dagen som spikar blodsockret och ordinarie personal tävlar nästan om att trycka i dem skit, trots att brukarna själva inte ber om det, vilket hade varit en annan femma då vi måste respektera deras autonomi.
    Jag och några andra (främst vikarier) har dock valt sockerfria och light produkter där det går (vilket brukarna inte bryr sig om) när vi har arbetat på den dagen som man gör deras matbeställning, som exempelvis fun light framför socker saft, Bregott mindre framför den extrasaltade varianten osv. Men när jag kom till jobbet för ett tag sedan så låg det ett papper på bordet om vad de hade gått igenom på deras APT, där en av punkterna var att vi inte längre får beställa sockerfria eller light produkter. När jag frågade den ordinarie som har varit där längst och som jag vet är den som har drivit detta mest så var motiveringen till detta var att SSK hade sagt det, vilket jag tyckte lät helt galet, så jag kontaktade SSK, men då den som har hand om vårt boende var ledig så pratade jag med vår tidigare SSK som är väldigt duktig, vilken gav mig rätt i sak, men då hon inte har hand om vårt boende så var det utom hennes kontroll och sa att jag får ringa den medicinskt ansvariga sjuksköterskan och rådfråga, vilket jag gjorde och även hon gav mig rätt i sak, dvs, att vi ska arbeta hälsofrämjande, men sista ordet har tydligen enhetschefen, men fram tills det att hon hade pratat med henne så sa hon att vi får beställa dessa produkterna. Ett par dagar senare så fick jag även tag på boendets SSK, som tydligen inte alls hade sagt detta.
    Spola fram tiden tre veckor, då hade de haft ett brukarmöte med enhetschefen och det hade tydligen varit ett jäkla liv då jag som resursare hade gått över deras huvuden, och tyvärr så visade det sig att även enhetschefen inte har grundläggande kunskaper i varken näringslära eller medicin, så när jag kom till jobbet dagen efter så låg det ett nytt papper på bordet om vad de hade gått igenom, och självklart så stod det igen att man inte får beställa dessa produkterna. Dett fick mitt blod att koka, då en grundpelare i vårdyrket är att arbeta just hälsofrämjande.
    Så nu kan man med andra ord säga att dessa aktivt arbetar för att försämra brukarnas hälsa, vilket är grundat i stolthet och okunskap. Det kan även tilläggas att damerna som för liv om detta själva är väldigt överviktiga och inte bryr sig om sin hälsa för fem öre, vilket förmodligen är en stor bidragande faktor, i synnerhet när det kommer till att det inte finns någon motion på deras dagsscheman, vilket det gör på alla andra boenden som jag arbetar på och där personalen faktiskt arbetar väldigt hälsofrämjande.
    Så nu till min fråga, hur tusan ska jag gå vidare med detta? Jag kan verkligen inte bara stå och kolla på när dessa aktivt arbetar för att försöka ge dem typ 2 diabetes och förmodligen en rad andra åkommor med åren. Det ironiska är att om - och när de väl får det - så är det just sockerfria produkter som man kommer att behöva gå över till, men då är skadan redan skedd. 
  • Svar på tråden Stödboende arbetar ej hälsofrämjande, vad kan jag göra?
  • Anonym (Ninia)

En snnälan till IVO kanske?
    Ett debattinlägg i tidningen?
    Prata med brukarnas anhöriga?
    Göra avvikelser varje gång någon inte får den motion de har rätt till?
    Avvikelse på att genomförandeplanen inte följs? Gissar att de har i sina planer att de ska få komma ut på aktiviteter?
    Be chefen bjuda in föreläsare om vikten av hälsofrämjande livvsstilar?

• Kadburmp

PS, jag frågade den damen som jag tidigare nämnde vad motiveringen till detta var, och då sa hon att "aspartam är farligt", vilket det inte finns någon vetenskaplig evidens för efter 50+ år med forskning, detta kan även läsas på Livsmedelsverket, där det klart och tydligt står att det inte finns några kända hälsorisker såvida man inte har en väldigt sällsynt medfödd metabol sjukdom, vilket man får veta efter födseln då det kollas upp. Men något som det finns extremt mycket vetenskaplig evidens för att vara skadligt är just socker, nitrit, inaktivitet och övervikt. Jag berättade detta och frågade om hon var öppen för att läsa på sig om ämnet, vilket hon sa att hon skulle göra, men då inget har skett så antar jag att hon sket i det.

• Kadburmp
    Anonym (Ninia) skrev 2023-02-23 13:45:48 följande:

En snnälan till IVO kanske?
    Ett debattinlägg i tidningen?
    Prata med brukarnas anhöriga?
    Göra avvikelser varje gång någon inte får den motion de har rätt till?
    Avvikelse på att genomförandeplanen inte följs? Gissar att de har i sina planer att de ska få komma ut på aktiviteter?
    Be chefen bjuda in föreläsare om vikten av hälsofrämjande livvsstilar?

Kan man verkligen göra en IVO anmälan om det? Det jag har funderat mest på är att prata med brukarnas föräldrar, men kan jag inte få sparken för det? Då går jag över vad enhetschefen klart sa till mig att jag inte får göra, då det måste tas genom kontaktpersonerna.

När det kommer till motionen så kan jag inte göra någon avvikelse, då det inte finns med i deras struktur.

• Anonym (Ninia)
    Kadburmp skrev 2023-02-23 13:51:37 följande:

Kan man verkligen göra en IVO anmälan om det? Det jag har funderat mest på är att prata med brukarnas föräldrar, men kan jag inte få sparken för det? Då går jag över vad enhetschefen klart sa till mig att jag inte får göra, då det måste tas genom kontaktpersonerna.

När det kommer till motionen så kan jag inte göra någon avvikelse, då det inte finns med i deras struktur.

Du kan testa göra en anmälan, de finns ju till för brukare/patienter.

Varför får inte alla prata med anhöriga? Konstig regel.

Det kanske ska göras en avvikelse att de INTE har sociala aktiviteter inskrivna i sina genomförandeplaner. De har väl ändå rätt att få komma ut och röra på sig.
Svar på tråden Stödboende arbetar ej hälsofrämjande, vad kan jag göra?