• Anonym (Ts)

1,5-åring som inte pratar?

Hur kan man hjälpa språkutvecklingen? Har en knappt 1,5-åring som inte pratat några ord alls, bara mycket babbel. 

Hen förstår några ord och enklare meningar men pratar absolut inget själv. Hur kan man hjälpa? Känns som alla från BVC, släkt och vänner bara frågar om detta?.

• Svar på tråden 1,5-åring som inte pratar?
  • Anonym (Kim)

Min väninnas son pratade nästan inget vid 3 års ålder. De fick gå till talpedagog sen kom det igång. Tycker du kan vara lugn. 1,5 är väl ingen ålder. Alla utvecklas olika. Min unge pratade bra vid den åldern dock väldigt dålig motoriskt. Nu är hon 3 år och är duktig i både tal och motoriken. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Hjördis) skrev 2023-02-23 09:53:34 följande:

TS - vill fråga hur är ditt barn i övrigt? 

Finmotoriskt? Fysiskt aktiv med springa/gå/röra sig? För att ta ett par exempel.

Jag pratade själv tidigt och min mamma umgicks med grannen en del som hade ett barn som var en vecka yngre än mig. Den mamman var så orolig för sitt barn som inte pratade. 

Mamma konstaterade att det var ju inte så konstigt - det barnet sprang ju omkring hela tiden och hade fullt fokus på sin fysiska utveckling. Jag satt ju still på golvet som en annan bebisbudda och babblade. Jag hade ju fokus på att lära mig prata. Tids nog började jag röra mig mer och lärde mig gå och springa och det andra barnet kom igång med snacket rejält. 

Haft flera sådana barn inom förskolan. Duktiga på motorik och/eller det fysiska.  Helt plötsligt en dag så bara dräller det ur ord ur det lilla barnet. Många gånger är det "ordsamlarbarn" som går från typ noll ord tll mer eller mindre fullständiga meningar. 

Är det delvis könsbundet? Sonen var något före dottern motoriskt. När det gäller talet var det tvärtom. Jag uppfattar det som att det ofta är så.

När de fyllde 3 talade sonen fortfarande i meningar på högst 3-4 ord, medan dottern kunde säga dubbelt så långa meningar. När de var 3,5 år var det dock inte längre någon större skillnad på dem, varken i talet eller motoriken.
  • fornminne

TS, de flesta barn pratar inte så mycket vid 18 månaders ålder, en del inte alls. Som du ser i tråden, kommer talet inte ingång ordentligt hos en del barn förrän i 3-årsåldern. 

Ta det lugnt. Försök att inte jämföra ditt barn med andra. Det är så olika. En del lär sig gå när de är 10 månader, andra först när de är 18 månader. En del pratar mycket när de är 2 år, andra nästan inte alls osv.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Jo) skrev 2023-02-22 20:41:59 följande:

Jag har två barn som inte sa så mkt i ditt barns ålder. Visade sig sen vara språkstörning. Den ena hade även vätska bakom trumhinnan och fick rör, hörde nästan inge ting pga av det  

oavsett är ditt barn så litet så man gör inget annat än att kontrollera hörseln. Ibland beror det på vätska bakom trumhinnan som kan hindra språkutvecklingen. 

men kolla hörseln, sen avvakta, alltid bra med tecken som stöd oavsett :)

Hör gör hen. Reagerar på minsta lilla ljud åt alla håll.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hjördis) skrev 2023-02-23 09:53:34 följande:

TS - vill fråga hur är ditt barn i övrigt? 

Finmotoriskt? Fysiskt aktiv med springa/gå/röra sig? För att ta ett par exempel.

Jag pratade själv tidigt och min mamma umgicks med grannen en del som hade ett barn som var en vecka yngre än mig. Den mamman var så orolig för sitt barn som inte pratade. 

Mamma konstaterade att det var ju inte så konstigt - det barnet sprang ju omkring hela tiden och hade fullt fokus på sin fysiska utveckling. Jag satt ju still på golvet som en annan bebisbudda och babblade. Jag hade ju fokus på att lära mig prata. Tids nog började jag röra mig mer och lärde mig gå och springa och det andra barnet kom igång med snacket rejält. 

Haft flera sådana barn inom förskolan. Duktiga på motorik och/eller det fysiska.  Helt plötsligt en dag så bara dräller det ur ord ur det lilla barnet. Många gånger är det "ordsamlarbarn" som går från typ noll ord tll mer eller mindre fullständiga meningar. 

Mitt barn är väldigt bra på motorik och sitter aldrig still. Det ska småspringas, klättras, sparkas och kastas bollar.Så det är ju verkligen mer åt det hållet.
  • Anonym (Språket)

Sonen hade ganska få ord, tror precis de ord de skulle ha till antal vid kontrollen i den åldern. Mycket var ?den? med massor med gester och mimik. 

Nu går han i tvåan och har redan med råge nått läsmålen för år 3. Samt att han i en mening häromdagen använde korrekt, med korrekt uttal, ordet klassificera (vi pratade om planeter).

Du verkar göra rätt saker. Så fortsätt. Även rätt träning kan ju dröja med resultat. Glöm inte bort att fortsätta läsa högt i äldre ålder. Även om sonen är en stark läsare nu så löser vi en bok ihop med svårare språk samt pratar om innehållet (just nu är det Harry Potter serien), utöver hans egna läsning. Jag ställ också följdfrågor och ber honom berätta/förklara mer. Som litet barn handlade det ju mer om att förstå vad som hänt på förskolan, men jag upplevde att det utvecklade hans språk och språkliga strategier. Idag förklarar han saker om Minecraft och Pokémon och jag lyssnar tillräckligt för att kunna fråga lite mer. 

• Anonym (Hjördis)
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-23 13:11:44 följande:
    Mitt barn är väldigt bra på motorik och sitter aldrig still. Det ska småspringas, klättras, sparkas och kastas bollar.Så det är ju verkligen mer åt det hållet.
    Då fortsätter du bara som du gör. Prata, visa, berätta, sjung och läs (och kanske lite tecken). 

När det väl släpper kommer du önska dig ett par öronproppar för då kommer han att prata om allt. Speciellt vid läggdags. Varför är sniglar så slemmiga, hur många barr har en gran. Hur fungerar en hyraulisk kran...  

Han har ju fullt upp med att lösa den fysiska delen. När i all världen ska han hinna prata liksom. Låt honom göra sin grej nu, så kommer resten när det passar honom och du minst anar det. Tills dess - ge honom en boll att sparka, ut och klättra i skogen, låt honom hoppa över stenar, dra hem mängder med pinnar. 
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-23 11:43:13 följande:
    Är det delvis könsbundet? Sonen var något före dottern motoriskt. När det gäller talet var det tvärtom. Jag uppfattar det som att det ofta är så.

När de fyllde 3 talade sonen fortfarande i meningar på högst 3-4 ord, medan dottern kunde säga dubbelt så långa meningar. När de var 3,5 år var det dock inte längre någon större skillnad på dem, varken i talet eller motoriken.
    Ja, det skulle jag nog säga. De flesta har nog varit killar faktiskt. Samma med mina egna barn. Sonen gick (tidigt!) och dottern pratde tidigt och tog första stegen efter ett års ålder. 
  • Anonym (?)

Ingen oro. En del ungar "samlar på sig" ord och börjar helt plötsligt prata...

• Anonym (Trebarnsmamman)

Ditt barn är ju litet så det kommer nog. Har ni storasyskon hemma eller går barnet på förskola? Om inte så försök hitta andra barn att umgås med, öppna förskolan kanske? För är det något jag sett med mina barn är det att språket suttit tidigare för varje barn och det tror jag är för att storasyskon och stora barn på förskolan babblat hela tiden och att barn tar väldigt mycket intryck av andra barn.

• Kvinna1989

Min lilla tjej är 1 år och 5 månader just nu och babblar för fullt på "sitt eget språk". Hon sa ord som mamma, pappa, bajs, bebis och docka (på finska dock) aktivt mellan ålder 13 månander tills hon var ca 15 månader men nu har hon helt plötsligt slutat med dom orden . Men är inte orolig alls, än iallafall.

Svar på tråden 1,5-åring som inte pratar?