• Funderunder

Rätt eller fel att skilja sig

Hej!

Går omkring och ångestar runt temat. vi har varit gifta 16 år, ihop 25. Vi har tre barn. Vi har villan, Volvon och katter.

Men, jag har märkt att jag inte längre är romantiskt intresserad av min fru. Annars har vi väl det bra, men vinhar väl det inte så kul ihop. Felet från början är väl det vanliga. Det är tungt med barn, frun ville ha 3 jag 2, det har satt sina spår. Vi har olika ambitionsnivåer i livet, vilket kommit fram på senare år.

Vi har det ändå OK, vi grälar väldigt sällan, barnen tycker om vårt hem. Jag har också ingen erfarenhet av skilsmässa från nära släktingar etc. Har ångest över vad som är bäst. Stanna i något som är ?OK?, är det rätt för någon? Inklusive min fru om jag inte är romantiskt intresserad av henne längre?

Eller, kan man hitta tillbaka?

I
  • Svar på tråden Rätt eller fel att skilja sig
  • Tecum

Stanna, tala med frun och försök att tillsammans hitta gnistan igen. Ni har det OK, grälar inte och har sex(?) även om det inte är särskilt passionerat. Ett hem där ni trivs. Det låter som hyfsade förutsättningar för en nytändning.

• Anonym (Våga)

Hej Ts! 
    Våga jobba för relationen, ni har en bra grund :) 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Ingen kan säga om det är "rätt" eller "fel" att skilja sig. Men i ditt fall hade jag först försökt hitta tillbaka till varandra. Jag är verkligen inte den som tycker att man ska hålla ihop till varje pris, men jag hade inte slängt iväg 25 år tillsammans utan att försöka först. Inte om ni har det "okej" och i grunden trivs ihop och tycker om varandra, vilket jag får intrycket av. 

Många relationer hamnar i er situation efter många år tillsammans. Glöden har falnat, livet går på rutin och i värsta fall glider man ifrån varandra. Ibland är skilsmässa bäst, men det behöver inte vara så.

Viktigt här är ju också: Vad säger din fru? Vad vill hon? Vill hon hitta tillbaka?

• Anonym

Såklart man kan hitta tillbaka till varandra!
    Hitta på något roligt som ni skulle uppskatta och ha kul.

• Anonym (Cecilia)

Du är inte kär längre och känner att du inte kommer kunna bli det igen, om jag tolkar dig rätt. Anledningarna till det har du själv, olika ambitionsnivå och kanske är det värre än så. Lyssna på dig själv. Din fru kanske känner detsamma dessutom. 

• Anonym (Värmeflaskan)

Det sägs ofta att man ska prata med varandra om det men hur i hela världen tar man upp detta ämne utan att riskera att man sårar den andre? Det är inte lätt!!

Ännu svårare när ni inte har några större problem, utan som du skriver har det bra. 

Kan det vara så att du har lite väl höga krav, eller är det något annat som ligger bakom?

Mitt tips är att du pratar med någon du har förtroende för 

• Anonym (Flingan)

Det är inte upp till andra att bedöma vad som är rätt och fel för dig och din fru. livet är för kort för att gå omkring och vara olycklig i allt för många år, om du blir lyckligare av att skilja dig då är det vad du behöver.

du får fundera på hur livet skulle se ut efter en ev skilsmässa, var skulle ni bo och hur påverkas barnen. Hur vill du att ditt kärleksliv ska se ut. hur skulle du reagera om din fru träffade en annan. Hur skulle det kännas om barnen fick en bonusförälder osv

• onelifetolive

Du har bara ett liv. Tänk på var det faktiskt innebär. 

Prata med din fru. 
    Säg ungefär:
    - Det här är inte ett samtal där jag gör slut, men jag vill att vi pratar om oss. Jag känner inte så mycket för oss som par längre. Hur känner du? Hur ser du - ärligt - på ditt liv om 5 år?

...och sen tar du det därifrån. 
    Antingen hjälps ni åt att hitta tillbaka till varann, eller så enas vi om att det är dags att gå skilda vägar, och samarbetar för att avslutet ska gå så smidigt och smärtfritt som möjligt. 
    Det känns respektfullt att blanda in henne i beslutet, eftersom du själv inte är helt hundra. 

• onelifetolive

Du har bara ett liv. Tänk på vad det faktiskt innebär. 

Prata med din fru. 
    Säg ungefär:
    - Det här är inte ett samtal där jag gör slut, men jag vill att vi pratar om oss. Jag känner inte så mycket för oss som par längre. Hur känner du? Hur ser du - ärligt - på ditt liv om 5 år?

...och sen tar du det därifrån. 
    Antingen hjälps ni åt att hitta tillbaka till varann, eller så enas vi om att det är dags att gå skilda vägar, och samarbetar för att avslutet ska gå så smidigt och smärtfritt som möjligt. 
    Det känns respektfullt att blanda in henne i beslutet, eftersom du själv inte är helt hundra.

Edit: ser att det var en månad sen du skrev. 
    Hur har det gått?

• Anonym (B)

Är i ungefär samma sits som du och är inte romantsikt intressera av min man längre. Tänker precis som du, vi har det lugnt och företaget familjen funkar bra. Men sen då? Ska det vara såhär? 

Jag tror inte det ändå. Det känns inte rättvist mot en själv eller den andra. Men det är ett stort beslut. 

Lycka till 🌺

• Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2023-06-17 22:37:29 följande:

GräsetÄr i ungefär samma sits som du och är inte romantsikt intressera av min man längre. Tänker precis som du, vi har det lugnt och företaget familjen funkar bra. Men sen då? Ska det vara såhär? 

Jag tror inte det ändå. Det känns inte rättvist mot en själv eller den andra. Men det är ett stort beslut. 

Lycka till 🌺

Gräset är inte grönare på andra sidan. Känslor av förälskelse och attraktion mattas alltid av med tiden men om man har en djup kärlek i grunden så är det ingenting man kastar bort 
Svar på tråden Rätt eller fel att skilja sig