• stanlunda

    Vad svara på OSA?

    Hej, nu har sonen blivit bjuden för första gången på ett födelsedagskalas. Vad svarar man på OSA? Eller rättare sagt ska man fråga vad födelsedagsbarnet önskar sig i present? Och i så fall vad bör en present till en 4-åring landa på?

  • Svar på tråden Vad svara på OSA?
  • Litorina

    OSA betyder att den som bjuder vill att du svarar om barnet kommer eller inte. Finns det ett datum ska du svara senast då, men gärna tidigare. 


    När våra barn var så små brukade jag fråga om en förälder förväntas komma med (eller om man får det, om det egna barnet behöver det). Jag tycker att det är trevligt att fråga vad födflsedagsbarnet önskar sig också. (Men ni kan köpa andra saker än det ni får som svar, om ni vill.)

    Vad presenten kostar är så olika i olika kretsar. 50 - 100 kr kanske? Se vad andra svarar här också! 

  • Mortiscia80

    Du svarar "sonen kommer/inte", det är vad de undrar. Present kan man fråga om eller gissa något ålderslämpligt, jag skulle inte lägga mer än ett par hundra i den åldern.

  • kattm

    Förutom att svara om barnet kommer eller inte är det bra att tala om vilka allergier barnet har, eller inga allergier. Då blir det lättare att planera fika/tårta/frukt/vad de nu vill bjuda på. 

  • JessikaPalmblad96

    Herregud, alla dessa handlingsförlamade millenials som har fått barn. Hur svårt ska det vara? 

  • Emmo77

    Jag svarade ja el nej inom den tid som stod på inbjudan. "X vill gärna att jag följer med är det ok" aldrig varit problem då ett par extra händer brukar vara välkommet.  Och som någon skrev allergier el liknande. Ibland kunde jag fråga vad barnet tyckte om att göra. Annars köpte vi tex något pyssel, lego, bilar el något lite kul/annorlunda från någon rolig affär,  
    50-100 kr om någon i klassen, 150 om kompis som sonen  umgås med. 
    Till kompis har vi ibland gett tex eget presentkort på biobesök, bowling el liknande tillsammnans. Men då var de nog lite äldre. 

Svar på tråden Vad svara på OSA?