• Anonym (Varför)

Utåtagerande efter umgänge

Varför är han så utåtagerande varje gång han varit på umgänge med sin pappa ? Han slåss, biter, slänger sönder saker mm. När han inte varit där är det aldrig så här. Hållt på en längre tid nu. 

Pappa och jag har en ok relation men pappa är inte snäll vid mig därav är vi inget par. Pojken är två år. Pappa har mycket humör och är mer intresserad av mig än våran son. Jag har pratat om detta med familjerätten osv men dem beordrar då mig vara med på umgänget och det har jag varit i perioder för det offrar jag gärna för han ska ha det bra. Men då är det ofta att pappa är elak mot mig trotts vi är ute offentligt och jag försöker inte visa det för våran son men pappa håller inte inne med vad han känner och det blir ofta fel då med för då går han in för skydda mig på något vis. 
    Han har fått märkliga frågor från familjerätten som inte förstår varför han inte vill följa med honom hem och han får panik så fort jag går därifrån. Hämtar han hör har det gått lite bättre men i min värld är det något som händer där borta och jag vet inte vad jag ska göra härnäst. Så snälla inga påhopp för jag har pratat med socialen , familjerätt och bvc. Är rädd att pappa kommer göra mig illa om jag håller han undan honom. För jag vill sonen ska kunna ha sin pappa i sitt liv men hans humör skiftar så ofta att det är svårt och veta när det är bra. Och tänker att det han visar på hemma nu är väl tecken att något inte är bra. 

• Svar på tråden Utåtagerande efter umgänge
  • Anonym (M)
    Anonym (Varför) skrev 2023-02-19 13:31:44 följande:
    Utåtagerande efter umgänge

Varför är han så utåtagerande varje gång han varit på umgänge med sin pappa ? Han slåss, biter, slänger sönder saker mm. När han inte varit där är det aldrig så här. Hållt på en längre tid nu. 

Pappa och jag har en ok relation men pappa är inte snäll vid mig därav är vi inget par. Pojken är två år. Pappa har mycket humör och är mer intresserad av mig än våran son. Jag har pratat om detta med familjerätten osv men dem beordrar då mig vara med på umgänget och det har jag varit i perioder för det offrar jag gärna för han ska ha det bra. Men då är det ofta att pappa är elak mot mig trotts vi är ute offentligt och jag försöker inte visa det för våran son men pappa håller inte inne med vad han känner och det blir ofta fel då med för då går han in för skydda mig på något vis. 
    Han har fått märkliga frågor från familjerätten som inte förstår varför han inte vill följa med honom hem och han får panik så fort jag går därifrån. Hämtar han hör har det gått lite bättre men i min värld är det något som händer där borta och jag vet inte vad jag ska göra härnäst. Så snälla inga påhopp för jag har pratat med socialen , familjerätt och bvc. Är rädd att pappa kommer göra mig illa om jag håller han undan honom. För jag vill sonen ska kunna ha sin pappa i sitt liv men hans humör skiftar så ofta att det är svårt och veta när det är bra. Och tänker att det han visar på hemma nu är väl tecken att något inte är bra. 

Hur gammal är sonen?
    Du är beordrad att vara med vid umgänge. Du känner att sonen inte mår bra av ensamt umgänge. Då får du helt enkelt vara med. Även om det blir så att pappan är elak och sonen märker av det. Bättre än att han inte har dig till skydd.
    Beroende på sonens ålder kan du prata med honom om att du vet att pappan inte alltid klarar att vara snäll, men att du fixar det för du är vuxen och att sonen inte behöver känna att det är hans ansvar att agera skydd.
    Hur långa är umgängena? Var? Skulle det fungera att korta ner/minska dem, i och med att du skriver att pappan inte är så intresserad av sonen?
  • Anonym (Mamma)

Antagligen är väl pappan inte särskilt snäll mot sonen heller! När han kommer hem till dig kommer alla känslor ut för där är han trygg.

För det första, fortsätt följa med på umgänget, även om du får ta skit, för det är ändå bättre än att sonen får ta det istället. Du bokar dessutom in nya samtal med Familjerätten och förklarar att umgänget inte fungerar eftersom pappan är otrevlig mot dig. Spela in era samtal både under tiden och utanför umgänget, samla bevis. När du känner att du har tillräckligt så gå tillbaka till Familjerätten och förklara att du tänker ansöka om enskild vårdnad och boende, då kan du begränsa umgänget mer till att det passar dig och sonen. Ju äldre sonen blir, desto mer kommer man ta hänsyn till hans vilja också men just nu är det som det är. Man måste gå via FR innan man går till tingsrätten, ta bara ett steg i taget.

• Pope Joan II
    Anonym (M) skrev 2023-02-19 13:52:44 följande:
    Hur gammal är sonen?
    Du är beordrad att vara med vid umgänge. Du känner att sonen inte mår bra av ensamt umgänge. Då får du helt enkelt vara med. Även om det blir så att pappan är elak och sonen märker av det. Bättre än att han inte har dig till skydd.
    Beroende på sonens ålder kan du prata med honom om att du vet att pappan inte alltid klarar att vara snäll, men att du fixar det för du är vuxen och att sonen inte behöver känna att det är hans ansvar att agera skydd.
    Hur långa är umgängena? Var? Skulle det fungera att korta ner/minska dem, i och med att du skriver att pappan inte är så intresserad av sonen?
    Hon skriver ju att sonen är 2 år. 
  • Anonym (E)

Du vet ju varför han är utåtagerande.

• Anonym (äää)

Försök få med någon annan person på umgänge också. Om han beter sig illa mot dig så kanske han inte kan vara det om ytterligare en person är med. 

Sen tycker jag du ska fortsätta trycka på oron för barnet till alla instanser som finns. Med tanke på allt som sker nu i diskussionen om att barn inte ska tvingas vara med förälder som är våldsamma/skapar obehag så är det viktigt att du visar att du försöker bevisa att saker sker, samt att du dokumenterar allt du bara kan. 

• Spucks

Att barn utåtagera behöver inte betyder att de far illa. Det kan de göra när något är jobbig för dem, för mycket att hantera just nu - och det behöver inte ens vara dålig.
    Men i ditt fall är det väl tydligen n
    ågot fel med ditt ex, när han behandlar dig illa framför ert barn. Då bryr han sig tydligen inte om barnets känslor. 

Varför är han ensam med pappan om familjerätten har sagt att du ska vara med? Och vad har socialen och BVC sagt? Jag först
    år inte riktig vad du vill få ut av tråden, när du redan har pratat med flera ställen och fått anvisningar av familjerätten om hur kontakten med pappan ska gå till.

• Anonym (Varför)

Tror jag skrev rörigt. Jag blev beordrad att vara med och gjorde givetvis det men nu är jag inte med mer för vi ska testa utan mig i perioder och det går inte. Jag vill gå tillbaka till att jag är med men får då höra att jag måste våga släppa honom dit osv. Men så nu har jag gjort det och då leder det till detta. Därav min fråga. 

• Anonym (Varför)

Familjerätten tycker det är märkligt att dem inte har något bra band för dem träffats väldigt mkt trotts så liten. Men har ändå inte det bandet. Ex när man lämnar på fsk så är det aldrig några problem eller när jag lämnat till någon närstående osv. Men just pappa vill han inte nu. Och när han varit på ex dagis så är han inte utåtagerande. Och som sagt jag går gärna tillbaka till gamla överenskommelse för skydda han men exet skäller och säger jag begår ett fel enligt lag osv. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför) skrev 2023-02-19 22:09:04 följande:

Tror jag skrev rörigt. Jag blev beordrad att vara med och gjorde givetvis det men nu är jag inte med mer för vi ska testa utan mig i perioder och det går inte. Jag vill gå tillbaka till att jag är med men får då höra att jag måste våga släppa honom dit osv. Men så nu har jag gjort det och då leder det till detta. Därav min fråga. 

Vem säger att du måste våga släppa iväg barnet ensamt? Om det är pappan kan du informera honom om att det är din skyldighet att vara med tills DU anser att umgänget fungerar på egen hand. Om det är Familjerätten så får du ta ett samtal med dem och förklara läget. Konstigt att de är så oförstående till att barn-pappa inte har en särskilt nära relation trots tätt umgänge, fattar de inte att det beror på att kontakten inte är bra??
  • Anonym (Gena)

Var med vid umgänget, och ta med en kompis eller familjemedlem (eller ngn från soc om de har möjlighet). 

Och som ngn sa, spela in samtal och spara smskonversation etc som du har med pappan. Spela också in sonens reaktioner när ni ska träffa pappan. Du kan kanske tom filma pappan och sonen tillsammans medförevändningen att du vill att sonen ska kunna titta på filmerna sen. 

Svar på tråden Utåtagerande efter umgänge