Livet2023 skrev 2023-02-17 20:09:20 följande:
Olika lön som gifta vad är anser ni?
Vet det finns säkert 100 trådar men skulle vilja veta vad ?folk? anser.
Jag har ungefär 40000 ut efter skatt min fru ca 12-15000 jobbar 80 % vi har ett barn.
Jag har alltid sparat pengar och har ca 1000000 sparat min fru har inget eller ytterst lite sparat Sen innan vi träffades
Jag hade pengarna innan vi träffades och det var mina pengar som gjorde att det fanns pengar till insats till vårt hus.
Vi behåller idag 4000 kr vars per månad för egna nöjen. Resten går in till hushållskonto
hur resonerar ni ?
Bör jag med mer inkomst få mer ekonomisk frihet kunna handla mer saker som jag vill eller som gift så är allt lika.
Bör vi få samma ?privata? konsumtionsrätt.
vad anser ni som har betydligt högre lön respektive lägre lön.Samt det är så att jag gör lite mer hemma, renoverar städar allmänt fix
Jag har mer energi än min fru.
Samtidigt så kanske hon drar ett större ladd med barnet eftersom hon jobbar 80%? Hämtar och lämnar mer och tar vabb? Kanske kör och fixar med aktiviteter kring barnet? Dvs hur hade dina jobbmöjligheter sett ut om hon jobbade 100% och ni fick delar lika på dessa saker?
Misstolka mig inte nu. Du gör mycket hemma. Men ofta går inte en familj runt med två föräldrar som jobbar full tid. Någon brukare ofta få gå ner i tid för att få familj och jobb att fungera. Dvs en offrar sitt jobb där den andre ges mer möjlighet att fokusera på sitt och på så vis tjäna mer pengar och utvecklas karriärsmart. Ska den då som får familjen att fungera då inte kompenseras?
jag tycker att man i en hälsosam familjerelation ser pengar som ?våra?. Där räknar man in bådas jobb med lön + det oavlönade jobbet hemma som att ta hand om hushållet och snickra/renovera. Allt ska vägas in. Och om det är så att någon latar sig på den andres bekostnad- ja men då har man en ojämn relation med problem man behöver lösa.