• Livet2023

Olika lön som gifta vad är anser ni?

Vet det finns säkert 100 trådar men skulle vilja veta vad ?folk? anser. 

Jag har ungefär 40000 ut efter skatt min fru ca 12-15000 jobbar 80 % vi har ett barn. 

Jag har alltid sparat pengar och har ca 1000000 sparat min fru har inget eller ytterst lite sparat Sen innan vi träffades
    Jag hade pengarna innan vi träffades och det var mina pengar som gjorde att det fanns pengar till insats till vårt hus. 

Vi behåller idag 4000 kr vars per månad för egna nöjen. Resten går in till hushållskonto
    hur resonerar ni ?
    Bör jag med mer inkomst få mer ekonomisk frihet kunna handla mer saker som jag vill eller som gift så är allt lika. 
    Bör vi få samma ?privata? konsumtionsrätt. 
    vad anser ni som har betydligt högre lön respektive lägre lön.Samt det är så att jag gör lite mer hemma, renoverar städar allmänt fix 

Jag har mer energi än min fru. 

Olika lön
  • Svar på tråden Olika lön som gifta vad är anser ni?
  • klyban
    Livet2023 skrev 2023-02-17 23:08:38 följande:

Tack för alla svaren. frågeställningen kommer av att jag nog är snålare än min fru och hon mer vill handla och konsumera och inte tänker på framtiden på samma sätt Ekonomiskt.

hade inte jag skött räkningar och ekonomi så hade det inte blivit betalt i tid eller inte funnits pengar till det.

inga äktenskapsord finnes.

vilket är helt ok för mig. 

Där har du gett halva summan vid försäljning, det är inte många som du som tycker det är helt okey.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Xenia

Tack för alla svaren. frågeställningen kommer av att jag nog är snålare än min fru och hon mer vill handla och konsumera och inte tänker på framtiden på samma sätt Ekonomiskt.

hade inte jag skött räkningar och ekonomi så hade det inte blivit betalt i tid eller inte funnits pengar till det.

Det låter som din fru är helt beroende av dig. Hon klarar inte ens att betala räkningar i tid, hur ska hon klara sig om ni skiljs eller du faller ifrån? Åas får hon hälften av ditt hopsparade kapital och hälften av husets värde om ni skiljs.

Mtp att du både tjänar mer och är mer ekonomisk så borde du se till att skaffa ett konto för gemensamt sparande. Där båda ska godkänna att man tar ut, de pengarna ska inte gå till hushållsavgifter eller privat konsumtion. Borde du inte starta ett sparande för ert barn också, som varken hen eller någon förälder får  röra förrän hen är myndig. Som du beskriver din fru så misstänker jag annars att pengarna kommer att rulla och inget finns kvar när barnet är vuxet och behöver pengar till körkort, egen lägenhet m m. Dvs om du faller ifrån eller blir sjukpensionerad och inte kan dra in lika mycket pengar.

Mina föräldrar var sparsamma och min mor var snarare den som höll igen. Onödigt att köpa bil! (Men min far köpte en iaf.)
  • Xenia
    Anonym (Också gift) skrev 2023-02-17 22:43:00 följande:

Vi har samma upplägg som er.

---
    Jag får ut ca 28 000 och maken 45 000. 

Vi är också gifta, när vi köpte vårt hus för 10 år sen sålde vi båda våra lägenheter, jag kunde lägga in 500 000 och maken som gjorde en större vinst la in nästan 2 miljoner. Vi har inget äktenskapsförord och äger 50/50.

---

För oss funkar upplägget bra, vi ser oss som en familj där vi bidrar med vad vi kan.

Har ett kompisar med ungefär samma förutsättningar som oss som har helt skilda ekonomier. Han tjänar mest och brukar åka på semester själv med sina barn om inte hon har råd att åka med. Så har dom lagt upp det och det funkar för dom.

Jag tycker faktiskt det låter hemskt. Frun blir Askungen som får stanna hemma på semestern. I sådana fall tycker jag den som är rikast ska betala mest så hela familjen kan åka, även om man i andra fall har separat ekonomi.

Jag ser för mig hur pappan och alla barnen även går på restaurang tillsammans medan mamman får stanna hemma.
  • Anonym (J)
    Livet2023 skrev 2023-02-17 20:09:20 följande:
    Olika lön som gifta vad är anser ni?

Vet det finns säkert 100 trådar men skulle vilja veta vad ?folk? anser. 

Jag har ungefär 40000 ut efter skatt min fru ca 12-15000 jobbar 80 % vi har ett barn. 

Jag har alltid sparat pengar och har ca 1000000 sparat min fru har inget eller ytterst lite sparat Sen innan vi träffades
    Jag hade pengarna innan vi träffades och det var mina pengar som gjorde att det fanns pengar till insats till vårt hus. 

Vi behåller idag 4000 kr vars per månad för egna nöjen. Resten går in till hushållskonto
    hur resonerar ni ?
    Bör jag med mer inkomst få mer ekonomisk frihet kunna handla mer saker som jag vill eller som gift så är allt lika. 
    Bör vi få samma ?privata? konsumtionsrätt. 
    vad anser ni som har betydligt högre lön respektive lägre lön.Samt det är så att jag gör lite mer hemma, renoverar städar allmänt fix 

Jag har mer energi än min fru. 

Samtidigt så kanske hon drar ett större ladd med barnet eftersom hon jobbar 80%? Hämtar och lämnar mer och tar vabb? Kanske kör och fixar med aktiviteter kring barnet?  Dvs hur hade dina jobbmöjligheter sett ut om hon jobbade 100% och ni fick delar lika på dessa saker?

Misstolka mig inte nu. Du gör mycket hemma. Men ofta går inte en familj runt med två föräldrar som jobbar full tid. Någon brukare ofta få gå ner i tid för att få familj och jobb att fungera. Dvs en offrar sitt jobb där den andre ges mer möjlighet att fokusera på sitt och på så vis tjäna mer pengar och utvecklas karriärsmart. Ska den då som får familjen att fungera då inte kompenseras?

jag tycker att man i en hälsosam familjerelation ser pengar som ?våra?. Där räknar man in bådas jobb med lön + det oavlönade jobbet hemma som att ta hand om hushållet och snickra/renovera. Allt ska vägas in. Och om det är så att någon latar sig på den andres bekostnad- ja men då har man en ojämn relation med problem man behöver lösa.
  • Studentpappa

Jag har någorlunda liknande sits som ts, sambon jobbar 80% och har förutom en kort period på 6 mån aldrig arbetat heltid. Vi har hängt ihop i snart 20 år så någon arbetsmyra som offrar sig för barnen är det inte tal om. Även om de såklart dragit nytta av det när dom varit mindre. 

Änsålänge delar vi lika på pengarna som kommer in, hur många år till vet jag inte kanske så länge barnen bor hemma. Hon har inget driv öht att höja sin inkomst, det går inte i hennes bransch, är ingen idé osv. Hon har en tät farsa och massa pengar på banken så hon vet att pension etc. inte är något problem. Det är ju iaf tur att hon inte slösar på pengarna då hade jag stängt igen plånboken direkt..

Så det där med att det är en självklarhet att dela inkomst skulle jag inte svära på. Visst vi delar på våra löner men alla extra tillskott hon får från pappa och utdelningar ser jag aldrig röken av.

Ride it like you stole it
  • Mimosa86

Jag tjänar mer pengar än min man men har aldrig resonerat att jag skulle ha rätt att spendera mer pengar fritt. Mina pengar och hans pengar är VÅRA pengar. Vi är en familj. Vi lägger in våra pengar på ett gemensamt konto sen har vi ca 5-7 tkr vardera varje månad som vi får lägga på egna saker.

Han hämtar och lämnar mer än mig och planerar och köper mat samt lägger mer av sin tid på familjelivet så oavsett om jag tjänar mer så jobbar han ju minst lika mycket. Och jag hade aldrig fixar att ha det jobbet jag har om det inte vore för hans flexibilitet och hjälp.

• Anonym (Svårt)

Det är ett svårt ämne. Det kommer en del följdfrågor: 
    Varför jobbar din fru deltid i ett så redan lågavlönat yrke?
    Vad är er tidigare överenskommelse kring det?
    I den takten kommer hon ju aldrig komma ikapp dig, hennes pension lär ju bli katastrof. 

När jag träffade min man hade han hög lön och jag relativt låg lön. Dessutom hade han hunnit göra lite bostadskarrär medan jag bodde i hyresrätt. Det kändes inte kanonbra att han pyntade allt för vårt boende (typ) medan jag precis gick runt på min lön. Men å andra sidan var han absolut inte beredd att leva efter min ekonomiska förutsättning.  

Idag har jag sprungit om honom i lön men ligger efter sparmässigt pga jag föräldraledighet och har kortare tid med hög lön. 

Vi har delvis gemensam ekonomi (dvs: vi betalar fasta räkningar tillsammans) men allt utöver det förfogar vi över själva efter eget omdöme. Har inget gemensamt konto. 

Nyckeln här är att ni i alla fall pratar om det, kanske behöver hon byta jobb och gå upp på heltid. När barnet är så litet så kräver det kanske att du tillfälligt går ner i tid men det skulle ju i alla fall ge henne en sportmössa att komma ikapp i lön. 

• Anonym (Också gift)
    Xenia skrev 2023-02-19 19:11:32 följande:
    Jag tycker faktiskt det låter hemskt. Frun blir Askungen som får stanna hemma på semestern. I sådana fall tycker jag den som är rikast ska betala mest så hela familjen kan åka, även om man i andra fall har separat ekonomi.

Jag ser för mig hur pappan och alla barnen även går på restaurang tillsammans medan mamman får stanna hemma.
    Ja, jag tycker också det är hemskt. De har 2 barn var som alla är tonåringar, och hennes man har råd att ge dyrare saker till sina barn, den ena fick en moped nu när hon blev 15, medans hon inte alls har råd att ge sina barn i närheten av så dyra presenter. Det genomsyrar det mesta så det är ganska ojämnt för vad barnen får pengamässigt. Så ja, det händer absolut att mannen går på restaurang med sina barn o hon försöker då till en mysig hemmakväll med sina, för hon inte har råd med restaurangen, men det svider såklart för henne.

Hon har en skruttig bil och han en jättedyr Audi. Osv osv. 
  • Studentpappa
    Anonym (Också gift) skrev 2023-02-19 19:59:00 följande:
    Ja, jag tycker också det är hemskt. De har 2 barn var som alla är tonåringar, och hennes man har råd att ge dyrare saker till sina barn, den ena fick en moped nu när hon blev 15, medans hon inte alls har råd att ge sina barn i närheten av så dyra presenter. Det genomsyrar det mesta så det är ganska ojämnt för vad barnen får pengamässigt. Så ja, det händer absolut att mannen går på restaurang med sina barn o hon försöker då till en mysig hemmakväll med sina, för hon inte har råd med restaurangen, men det svider såklart för henne.

Hon har en skruttig bil och han en jättedyr Audi. Osv osv. 
    Har man inte ens gemensamma barn är det väl inte alls särskilt konstigt att ha separat ekonomi.
    Ride it like you stole it
  • FuckGoggleAskMe

Jag skulle inte trivas med att vara den som bidrar till hushållet med så stor del, speciellt när partnern inte jobbar heltid. Jag har både blivit försörjd och försörjt själv och ingendera är bra förutom för en kort tid. 

En vuxen människa måste lära sig att budgetera och se till att räkningar kan betalas. Tycker hon borde skärpa sig. Dessutom hoppas jag hon har en bra anledning till att inte jobba heltid, det är ju något som drabbar hela familjen. 

Naturligtvis borde du få mer möjlighet att spendera mer pengar än hon eftersom du drar in de mesta av pengarna.
  • Tom Araya

Har ni inget avtal, typ äktenskapsförord, enskild egendom eller liknande, så är era tillgångar mig veterligen gemensamma och då är inte en sådan här diskussion relevant.

Mitt påstående får gärna bestridas av någon med bättre kunskap i det juridiska.

• Anonym (Xyz)

Varför jobbar hon deltid? Föreslå henne att byta jobb så hon får upp lönen, den är ju jättelåg. Allternativ att hon pluggar något så hon får upp lönen på sikt. Hon borde satsa på jobbet så att ni blir mer jämlika ekonomiskt och du slipper dra allting. Så länge hon har sådär låg lön för du ju hålla i stålarna.
Svar på tråden Olika lön som gifta vad är anser ni?