• Katta77

Bröllopsdilemma!

Jag har hamnat i ett dilemma med en väldigt nära vän och behöver få era åsikter/input för att inte tappa det! 

Det är så att jag ska gifta mig i sommar och min väns barn råkar fylla år dagen efter bröllopet, vilket har gjort henne arg och hon tycker att jag borde byta datum för hennes skull (för att hon hade gjort det för mig, säger hon). Hon förstår inte varför det datumet är viktigt för oss trots att jag har förklarat att vi väljer ju dagen utifrån våra liv och hur vi vill ha det. Vi vill gifta oss sensommar och dessutom är det datumet ?vår? dag. Jag kan inte heller flytta fram eller bak en vecka för då jobbar jag och får inte ta semester utanför mina tilldelade semesterveckor. Vet att man får permission på bröllopsdagen, men det gäller inte dagen innan eller efter vilket innebär väldigt mycket stress. Jag har verkligen försökt att hitta lösningar. 

Jag blir jätteledsen att behöva sitta och förklara att jag tyvärr inte kan planera mitt bröllop utifrån någon annans önskemål, känner att det inte ens borde vara en diskussion. Hon är en väldigt nära vän och självklart önskar jag att hon kunde vara med på bröllopet. Men hon ser det som att jag tvingar henne att välja mellan mig och sitt barn, trots att jag självklart har sagt att jag har all förståelse för om ni inte kan komma. Jag förstår ju besvikelsen hos henne, men det här med att KRÄVA att jag ska byta datum? 

Är jag en dålig vän för att jag inte vill byta datum för henne? 

• Svar på tråden Bröllopsdilemma!
  • Fröken Allvar

Jag tänker kring olika egenheter, att om man har mycket annat gemensamt så kan en vänskap överleva en sådan här målkonflikt. Första barnets första födelsedag är en väldigt stor dag för många föräldrar, och om vännen ser framför sig att nu kommer ingen kunna komma för att de andra vännerna varit på bröllop dagen innan så har hon fått tunnelseende och ser inte någon annan lösning än att du ändrar dag. 

Ibland är en sådan här händelse dödsstöten för en relation som förändrats över tid. 

Allt beror ju på hur mycket du värdesätter henne i övrigt och hur mycket hon kommer att omvärdera dig när hon inte fick bestämma denna gång. 

• MsM84

Att överhuvudtaget ha åsikter om vilken dag någon gifter sig är inte ok. Att försöka tvinga sin vän att byta dag är inte alls ok. Att dessutom göra det för att ens barn fyller år DAGEN EFTER är helt galet. Finns inget som hindrar en från att fira sitt barn dagen eftersom ett bröllop! er vänskap kommer påverkas, men ärligt talat har den väl redan gjort det när vin vän kommer med så här galna krav?!

• Katta77
    Fröken Allvar skrev 2023-02-14 10:51:25 följande:

Jag tänker kring olika egenheter, att om man har mycket annat gemensamt så kan en vänskap överleva en sådan här målkonflikt. Första barnets första födelsedag är en väldigt stor dag för många föräldrar, och om vännen ser framför sig att nu kommer ingen kunna komma för att de andra vännerna varit på bröllop dagen innan så har hon fått tunnelseende och ser inte någon annan lösning än att du ändrar dag. 

Ibland är en sådan här händelse dödsstöten för en relation som förändrats över tid. 

Allt beror ju på hur mycket du värdesätter henne i övrigt och hur mycket hon kommer att omvärdera dig när hon inte fick bestämma denna gång. 

Jag förstår hur du tänker, vi bor i olika städer och har olika vänskapskretsar så mitt bröllop kommer inte att påverka eventuella gäster på hennes barnkalas (tror dessutom att dom skulle fira hos makens familj i en helt annan stad). 

jag föreslog att hon kunde komma på fredagen för egentid med mig och vara med på vigseln på lördagen och åka hem tidigt (ca 3 timmar resväg) så hinner hon ju med allting. Men det var bara nej nej nej du ska byta dag  Jag har gett upp diskussionen. Det känns jättetråkigt att eventuellt förlora en vän, men jag känner inte att hennes krav är rimligt och det är ju hennes beslut. 

• Fröken Allvar
    Katta77 skrev 2023-02-14 11:10:05 följande:

Jag förstår hur du tänker, vi bor i olika städer och har olika vänskapskretsar så mitt bröllop kommer inte att påverka eventuella gäster på hennes barnkalas (tror dessutom att dom skulle fira hos makens familj i en helt annan stad). 

jag föreslog att hon kunde komma på fredagen för egentid med mig och vara med på vigseln på lördagen och åka hem tidigt (ca 3 timmar resväg) så hinner hon ju med allting. Men det var bara nej nej nej du ska byta dag  Jag har gett upp diskussionen. Det känns jättetråkigt att eventuellt förlora en vän, men jag känner inte att hennes krav är rimligt och det är ju hennes beslut. 

Okej, då har du gjort ditt anser jag. Önskar er en fantastisk dag i sommar. 
  • Kodia

Mitt tips är att ligga lågt ett tag! Jag tror att hon kommer att komma på att hon har fel, och överreagerar. Vissa nya mammor (antar att bebisen är hennes första barn) blir väldigt fokuserade på sitt barn. När hon får tänka efter ett tag, och kanske hinner prata med andra kompisar/familj/släktingar så kommer hon nog att lugna sig. Så för att inte äventyra er vänskap kan du bara avvakta.

• fjanten

Men herre gud, vilket egocentriskt pucko. Kanske bara en vinst om den vänskapen försvinner......

• Jag är bara jag

Det där är ju en fullständig icke-diskussion. De som ska gifta sig bestämmer naturligtvis själva vilket datum de vill ha. Som inbjuden gäst tackar man ja och kommer eller tackar nej och kommer inte. Det är total brist på vett och etikett att göra som din s.k vän. Och ja, jag skriver s.k för jag anser inte att man som en äkta vän kan komma med så absurda krav. Ryker vänskapen så ryker den. Inte ditt fel i nån ände i så fall.

• MrsAnd

Märkligt utlägg av din sk nära vän. Även om man tycker det känns trist för att man inte vill vara bakis på sitt barns födelsedag om man kan välja så är det märkligt att hon försöker lasta över skuldkänslor på dig över detta. Du har förklarat din ståndpunkt. Det ska enligt min mening räcka för att du försökt förmå henne att förstå. Hon kan genomföra båda eventen om hon vill. Man kan dricka alkohol med måtta. Eller avstå helt om det är anledningen till varför hon anser att hennes barns födelsedag förstöra av ett bröllop. 

Mitt tips är att försök att inte lägga mer energi på detta. Du har något fantastiskt att planera och surpuppor som suger energi kanske inte är någon man ändå vill ha nära i framtiden? Lycka till med bröllopet!

• GGN

Men herregud, är tråden på riktigt eller?? Så egoistiskt av henne. Strunta i det. 

• GGN
    Katta77 skrev 2023-02-14 11:10:05 följande:

En riktig vän hade varit där hela dagen och kört hem mitt i natten... Eller morgonen efter.
  • Loet

Ett ett-årskalas är ofta väldigt speciellt så förmodligen behöver din vän dagen före för att förbereda och kanske ta emot egna gäster i sitt hem. Dock är det lång tid kvar (du skriver sensommaren) så din vän har väl inte hunnit planera så mycket än. Om jag var din vän hade jag planerat in kalaset på en annan dag än barnets födelsedag t ex helgen efter. Det är din vän som resonerar konstigt självklart ska ni ha bröllopet på er speciella dag. Varför måste din vän absolut ha kalaset på barnets födelsedag? Många har det stora kalaset efter födelsedagen. Barnet kommer inte att bli besviken av detta på något sätt. Barnet vet knappt vad fylla år är när det är ett år.

Det är tråkigt att din vän har denna inställningen men det är inte så mycket att göra åt. Du får helt enkelt förklara (som du redan gjort) att bröllopet blir den dag ni bestämt för att det är en speciell dag för er precis som hennes barns födelsedag är en speciell dag för henne. Ni kommer inte att flytta bröllopsdag och att nu är det slutdiskuterat om detta. 

• Yllop

Att ha mage att kräva att någon annan ska flytta sin bröllopsdag för att det ska passa henne.
    Din väninna verkar vara narcissist av stora mått.
    Hon är ingen riktig vänn.
    Hennes barn lär ju inte komma ihåg sin födelsedag i alla fall.
    Strunta i henne och ha bröllopet på den dag ni har planerat.

• Fliselisan

Ok, men vad är problemet då barnet fyller dagen efter? Måste hon festa till 04 eller är hon orolig att du inte ska komma på barnets kalas? 

Svar på tråden Bröllopsdilemma!