• Anonym (Desperat mami)

Erfarenheter/forskning på delamning

Hej alla! Jag har en fem veckors bebis hemma 😊 på grund av olika anledningar har hon fått endel ersättning från start och jag har kämpat med amningen. Jag har gått till amningsmottsgning och amningen går bättre och bättre. Nu får min dotter ca hälften amning och hälften ersättning. Egentligen tycker inte jag att det något problem att hon får ersättning och ser inte amning som något mål i sig. Men alla barnmorskor man träffar som promptar med att amningen är det bästa gör att jag är livrädd för att jag inte ger min dotter det allra bästa om jag inte helammar henne till varje pris. Detta ger mig så mycket ångest och har på många sätt förstört endel av den första tiden med min dotter då jag gråtit och haft enorm ångest över att inte helamma. 
    Min fråga är, ni som delammat hur har ni tänkt och känt? Någon som känner till forskning på om delvis amning "räcker" för att ge barnet hälsofördelar? Eller annan forskning som har en annan vinkel än att barnet typ blir kriminellt och får alla sjukdomar utan amning? Tycker detta är så jobbigt! 

• Svar på tråden Erfarenheter/forskning på delamning
  • Anonym (Cra)

Att det finns människor i Sverige 2023 som fortfarande på riktigt tror att ersättning på något sätt skulle vara sämre än bröstmjölk gör mig livrädd. Herregud, det finns ingen som i vuxen ålder, eller ens i barndomen, har några problem whatsoever som beror på vilken typ av mjölk de fick.

• annieh897

Som svar på din fråga om amning och hälsofördelar - enligt min bvc-sköterska ger delamning också stora hälsofördelar! Jag hade samma fundering. 

Försök att inte ha dåligt samvete (svårt, jag vet). Lyssna inte på amningshetsarna (också svårt). Till mig sa bvc att det oftast är första 1-2 månaderna som är struligast, sen brukar det bli lättare. Så om DU VILL fortsätta amma, kämpa på. Du kanske kommer kunna helamma sen. Och kan du inte det så är det också okej!

• Anonym (Ersättare)

Jag kunde inte amma något av barnen på grund av mediciner. Jag har hela tiden, från vården, mötts av en helt annan attityd än många som "bara" valt bort amning. Flera läkare har snarare talat ner amningens betydelse och menat att den har fördelar, men att de absolut inte är särskilt stora eller betydelsefulla. Hos barnmorskorna, har jag dock stött på huvuden på sned och kommentarer om hur synd det är om mig som inte kan amma. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Cra) skrev 2023-02-14 14:42:51 följande:

Att det finns människor i Sverige 2023 som fortfarande på riktigt tror att ersättning på något sätt skulle vara sämre än bröstmjölk gör mig livrädd. Herregud, det finns ingen som i vuxen ålder, eller ens i barndomen, har några problem whatsoever som beror på vilken typ av mjölk de fick.

Det gör en mörkrädd ja. Jag fick barn 2012. Då hetsades det en del mot de som inte ammade eller bara delammade, men kritiken växte mot hetsen. Därför trodde jag att vi hade kommit längre nu, tio år senare. Nyblivna mammor ska inte behöva känna som TS.

Våra barn delammades i ca 6 mån, sen gick vi över helt till flaska. De har inga allergier och är inte sjukare än andra barn.
  • Anonym (Oetiskt)
    Det finns få tillförlitliga studier på amning / ersättning då det vore oetiskt att genomföra. Sådana studier skulle behöva göras på enäggstvillingar för att vara så jämförliga som möjligt och det vore oetiskt att be en mamma amma ena barnet och ge ersättning till andra. 
    Själv fick jag gå över till att delamma rätt tidigt och för mig tog den besattheten kring att hitta tillbaka till helamning över hela bebistiden. Jag älskade mitt barn, men hatade allt annat kring att vara mamma pga amningen. Det tog över hela min vardag. 
    Jag avskydde varenda en sekund och var inte ett dugg glad över bebistiden. Hade jag kunnat nå någon slags acceptans över detta hade jag nog haft en betydligt bättre start med mitt barn, men för mig innebar en acceptans ett misslyckande och att jag då erkände mig besegrad.

Jag tycker man ska amma sina barn för jag tror det är det bästa för barnet, men inte till vilket pris som helst. 
    Amningen har lämnat ett stort sår för mig och är huvudanledningen till att jag inte ens vill ha fler barn. Låt det inte bli så för dig.

Bebistiden är en så kort period av ett barns liv så det finns så många fler saker att göra rätt i. 
    Och något samband till kriminalitet tror jag knappast på, har väl snarare isf att göra med socioekonomisk status och att det är vanligare att ge ersättning i ?lägre samhällsklasser?. Correlation does not imply causation (vet inte vad svenska översättningen av detta är) , detta glöms ofta av även i vetenskapliga studier, bara för något har ett samband innebär inte att det ena orsakar det andra. 
  • EpicF
    Du ska göra det som fungerar bäst för er, inte vad bcv säger du ska göra. Funkar delamning bra och barer får i sig det hin ska så fortsätt med det. 
    Anonym (Oetiskt) skrev 2023-02-14 15:09:29 följande:
    Det finns få tillförlitliga studier på amning / ersättning då det vore oetiskt att genomföra. Sådana studier skulle behöva göras på enäggstvillingar för att vara så jämförliga som möjligt och det vore oetiskt att be en mamma amma ena barnet och ge ersättning till andra. 
    Själv fick jag gå över till att delamma rätt tidigt och för mig tog den besattheten kring att hitta tillbaka till helamning över hela bebistiden. Jag älskade mitt barn, men hatade allt annat kring att vara mamma pga amningen. Det tog över hela min vardag. 
    Jag avskydde varenda en sekund och var inte ett dugg glad över bebistiden. Hade jag kunnat nå någon slags acceptans över detta hade jag nog haft en betydligt bättre start med mitt barn, men för mig innebar en acceptans ett misslyckande och att jag då erkände mig besegrad.

Jag tycker man ska amma sina barn för jag tror det är det bästa för barnet, men inte till vilket pris som helst. 
    Amningen har lämnat ett stort sår för mig och är huvudanledningen till att jag inte ens vill ha fler barn. Låt det inte bli så för dig.

Bebistiden är en så kort period av ett barns liv så det finns så många fler saker att göra rätt i. 
    Och något samband till kriminalitet tror jag knappast på, har väl snarare isf att göra med socioekonomisk status och att det är vanligare att ge ersättning i ?lägre samhällsklasser?. Correlation does not imply causation (vet inte vad svenska översättningen av detta är) , detta glöms ofta av även i vetenskapliga studier, bara för något har ett samband innebär inte att det ena orsakar det andra. 
    Det är så tråkigt att läsa sånt här. Att amningen kan strula och att man får ge det lite tid, är en sak. Men det ska inte behöva ta över tillvaron eller förstöra bebistiden.

Varför känner sig kvinnor misslyckade för att de inte kan amma eller helamma? Hur vanligt är det?

Jag kände aldrig så, men tvillingmammor verkar inte utsättas för samma press, en del i omgivningen blev snarare förvånade över att jag ammade öht. "Är det inte jobbigt med två" osv. Men jag gick en guldstjärna i kanten för att jag i alla fall delammade, vilket säger en del om synen på amning. Eller snarare synen på de som inte ammar.
  • Anonym (Desperat mami)

Tack för alla era svar, det VÄRMER så mycket 🙏🏽
    Jag upplever att det är så svårt att få en nyanserad bild, den enda infon jag hittar beskriver bara hur amning är överlägset bättre och ger såååå många fördelar. "Att det finns människor i Sverige 2023 som fortfarande på riktigt tror att ersättning på något sätt skulle vara sämre än bröstmjölk gör mig livrädd"
    Cra, är det så konstogt dock när det är den ENDA informationen alla i sjukvården ger konstant? Jag har dessutom googlat och läst studier (så mycket jag hunnit pga bebis) där man ser korrelation mellan icke amning och fetma, diabetes samt lägre IQ! Svårt som nybliven mamma i 4 trimester att stå emot sån info! Men som någon skrev är det ju otroligt svårt att göra studier på amning och veta vad som beror på amningen och vad som är socioekonomiska och miljörelaterade faktorer. 
    Som nybliven förstagångsmamma är man ju så hormonell och känslig och vill göra maximalt för att ens barn ska ha det så bra som möjligt!

När jag bokade tid på amningsmottagning var hon typ 15 dagar gammal och när jag då beskrev att jag inte ammat på två dagar, men pumpat och gett ersättning fick jag som svar "hur har det kunnat bli såhär???!!" Sen bokade hon en tid dagen efter eftersom "jag behövde hjälp så snabbt som möjligt" och hon sa också att "det tar bara 48 timmar att etablera ett nytt matningsmönster", typ som att amningen kunde vara körd för att hon enbart fått flaska i två dagar. Snacka om grov ångest jag hade hela den kvällen. 

• Anonym (Oetiskt)
    Anonym (Desperat mami) skrev 2023-02-14 16:24:11 följande:

Jag upplever att det är så svårt att få en nyanserad bild, den enda infon jag hittar beskriver bara hur amning är överlägset bättre och ger såååå många fördelar. "Att det finns människor i Sverige 2023 som fortfarande på riktigt tror att ersättning på något sätt skulle vara sämre än bröstmjölk gör mig livrädd"
    Cra, är det så konstogt dock när det är den ENDA informationen alla i sjukvården ger konstant? Jag har dessutom googlat och läst studier (så mycket jag hunnit pga bebis) där man ser korrelation mellan icke amning och fetma, diabetes samt lägre IQ! Svårt som nybliven mamma i 4 trimester att stå emot sån info! Men som någon skrev är det ju otroligt svårt att göra studier på amning och veta vad som beror på amningen och vad som är socioekonomiska och miljörelaterade faktorer. 
    Som nybliven förstagångsmamma är man ju så hormonell och känslig och vill göra maximalt för att ens barn ska ha det så bra som möjligt!

När jag bokade tid på amningsmottagning var hon typ 15 dagar gammal och när jag då beskrev att jag inte ammat på två dagar, men pumpat och gett ersättning fick jag som svar "hur har det kunnat bli såhär???!!" Sen bokade hon en tid dagen efter eftersom "jag behövde hjälp så snabbt som möjligt" och hon sa också att "det tar bara 48 timmar att etablera ett nytt matningsmönster", typ som att amningen kunde vara körd för att hon enbart fått flaska i två dagar. Snacka om grov ångest jag hade hela den kvällen. 

Jag förstår att det är jobbigt att höra i det läget, men om man vill amma så finns det stor risk att man förstör det genom att inte amma på så länge. Framförallt innan man har en etablerad amning. Är man medveten om risken och kan acceptera det så är det en annan sak. 

Jag tycker det mer låter som att du är orolig över att ditt barn ska få några bestående men av att inte helamma inte nödvändigtvis av att du känner att du måste helamma, och det behöver du verkligen inte oroa dig över. Det finns gott om delammade/ersättningsbarn som är fullt friska/ laglydiga/normalviktiga. 

Det låter som du har fått ett oproffsigt bemötande, eller så är det värre än jag trodde nu för tiden.

Jag läste på en del under graviditeten och visste att amning är bra men inte nödvändigt. Jag var redan innan barnen föddes beredd på att stå emot eventuella övertalningsförsök eller skuldbeläggande om amningen INTE fungerade.

Men sen är man extra känslig och skör som nybliven mamma, absolut. Det är lätt att ta åt sig fast man inte borde. Man vill ju det bästa för sina barn och detta med moderskap och hur det "borde" vara, sitter fortfarande djupt i många av oss. 

Men det handlar ju inte bara om MVC och BVC, som jag själv - åtminstone för det mesta - fick ett proffsigt bemötande av. Jag kände mig aldrig ifrågasatt.

Men det handlar ju även om omgivningen. Bekantskapskretsen. Känner du bara mammor som har helammat? Inte som har delammat eller inte ammat alls?

Särskilt den första sköra tiden är det nog extra viktigt att - om möjligt - omge sig med människor som förstår en och som kanske har liknande erfarenheter. Som man kan få stöd av, inte pekpinnar. Oavsett om man ammar eller inte.

Och IQ har absolut inget med amning att göra. Däremot finns det en koppling mellan IQ och lägre samhällsskikt (helt enkelt för att låg begåvning kan göra det svårare att ta sig fram i livet), precis som det finns en koppling till fetma, kriminalitet och annan ohälsa eller andra sociala problem.

I dessa grupper ammas det också mindre och flaskmatas mer. Korrelation och kausalitet som sagt. 
  • Anonym (Oetiskt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-14 15:28:37 följande:
    Det är så tråkigt att läsa sånt här. Att amningen kan strula och att man får ge det lite tid, är en sak. Men det ska inte behöva ta över tillvaron eller förstöra bebistiden.

Varför känner sig kvinnor misslyckade för att de inte kan amma eller helamma? Hur vanligt är det?

Jag kände aldrig så, men tvillingmammor verkar inte utsättas för samma press, en del i omgivningen blev snarare förvånade över att jag ammade öht. "Är det inte jobbigt med två" osv. Men jag gick en guldstjärna i kanten för att jag i alla fall delammade, vilket säger en del om synen på amning. Eller snarare synen på de som inte ammar.

Jag vet inte hur vanligt det är, de allra flesta jag känner har helammat sina barn utan större problem (förutom ömma bröstvårtor i början). 

Jag hade haft betydligt lättare att själv välja bort amning eller välja delamning än som det blev för mig. För mig var det jobbiga att jag inte lyckades fast än jag gjorde (enligt mig) allt jag kunde. 

Den enda kontakt jag hade med vården ang amning var ju för jag sökte hjälp för det, men jag upplevde aldrig att det var pga andra jag ville amma. På BVC kände jag nästan tvärtom, ersättning var nästan alltid go-to-lösning såfort amningen krånglade. 

• Anonym (Qi)

Amningshetsen blev liksom baksidan av den högst motiverade motreaktion till de kommersiella intressegruppers verkan från ersättningsindustrin. De som kämpade mot dessa, faktiskt riktigt onda, krafter såg liksom inte att de fanns mammor och barn som for illa i bakvattnet. Eller de ansåg att dessa var mindre sårbara än de fattiga mammor och barn som for illa eller till och med dog till följd av ersättningsindustrin.

Det fick någon sorts snöbollseffekt och har kraschat runt och gjort en hel del skada. Jag, som har ammat av och till under sammanlagt nästan 10 år, tappade helt förtroende för dem när de hänvisade till studier där man räknade alla barn som fått minsta ersättning eller annan mat någonsin som delammade, men mediciner var undantagna. Inte kunde jag köpa att det skulle störa mer att ge några deciliter ersättning innan amningen kom igång än att låta det "helammande" barnet genomgå en kur antibiotika.

• Anonym (2barnsmor)

Mitt första barn född 05 fick bröstmjölk i ett år tills hon själv valde att sluta. ett evigt stök med pumpning, amning, mjölkstockning och dåligt med sömn.
    När nästa barn kom över 5kg stor och hungrig så blev jag nästan beordrad att ge ersättning på flaska. Efter en månad med att försöka få amningen att funka så slutade vi och gav bara ersättning. Vi sov hela nätter från det han var 5 veckor enklare och gladare baby har jag aldrig känt.
    Dessutom så var det barnet som ammades som fick eksem, allergi och lite psykisk ohälsa.
    så TS gör vad som känns bäst för dig och den lille.

• Anonym (Alva)

Har 3 barn o väntar mer. 1 barnet helamma jag i 3 mån och hatade varje sekund.  Ville ge flaska för hade sån pngest men BVC sa absolut inte! La ner i smyg och mådde så bra.

2 barnet fick flaska direkt efter BB och del amma en del.

3 barnet sa jag direkt ska inte amma. På förlossningen frågade de om jag inte ville heller när hon kom ut men sa okej till det. BB hemvård va en annan femma.

Väntar nu nummer 4 och sagt nej till amning.står i vaket att del amma någon ve för sina mjölken bättre men vet inte.

Kan säga det enda av mina barn som har allergier och andra problem är barnet jag ammade.

Anonym (Qi) skrev 2023-02-14 17:02:46 följande:

Amningshetsen blev liksom baksidan av den högst motiverade motreaktion till de kommersiella intressegruppers verkan från ersättningsindustrin. De som kämpade mot dessa, faktiskt riktigt onda, krafter såg liksom inte att de fanns mammor och barn som for illa i bakvattnet. Eller de ansåg att dessa var mindre sårbara än de fattiga mammor och barn som for illa eller till och med dog till följd av ersättningsindustrin.

Det fick någon sorts snöbollseffekt och har kraschat runt och gjort en hel del skada. Jag, som har ammat av och till under sammanlagt nästan 10 år, tappade helt förtroende för dem när de hänvisade till studier där man räknade alla barn som fått minsta ersättning eller annan mat någonsin som delammade, men mediciner var undantagna. Inte kunde jag köpa att det skulle störa mer att ge några deciliter ersättning innan amningen kom igång än att låta det "helammande" barnet genomgå en kur antibiotika.

Precis, det fanns en sund reaktion mot hur bröstmjölksersättning introducerades i fattiga länder utan rent vatten, ofta av kommersiella skäl. Även i vissa västländer är andelen kvinnor som ammar tydligen låg och man anses nästan konstig om man ammar.

I Sverige har man i stället försökt få fler att amma, vilket har lyckats, men med baksidan att frågan har drivits för hårt. Nyblivna mammor har heller inte alltid fått tillräckligt med stöd för att få amningen att fungera. (Det kan ju vara lite struligt i början och en del har stora problem).

Vi har alltså gått från en sund motreaktion mot kommersiella krafter som förespråkar ersättning, till en situation där nyblivna mammor gråter av smärta eller trötthet varje gång det ska ammas, men får höra aja baja om de i stället vill ge ersättning. Detta var på tapeten redan när jag fick barn 2012. Då växte kritiken mot amningshetsen och att det bara talades om amningens fördelar. (Det finns många fördelar med bröstmjölk och med att amma, men som med allt annat bör alla sidor belysas.)

Det är förvånande och sorgligt att det fortfarande finns nyblivna mammor i Sverige, 2023, som mår dåligt över amningen helt i onödan. Och inte bara första veckorna, utan månad efter månad, för att de har blivit indoktrinerade att man "ska" helamma om det inte finns medicinska skäl mot.
  • Anonym (Erfarenheter)

Jag delammades typ hela tiden, och är med i Mensa. Så det där med IQ är iaf inte något som gäller alla. (Inte för att jag haft nån nytta av det men bara för upplysning.)

Jag slösade alldeles för mkt bebistid att försöka amma och hitta sätt, och fick ångest av det. Att få massa råd om vad som kunde vara fel på mig eller min bebis som inte fick till det, och vilka problem det skulle ge oss, var också hemskt, och jag lyssnade för mycket på dem och blev sönderstressad. Jag kan sörja det idag, men där och då var jag så skör som förälder att jag inte hade mitt vanliga sunda förnuft närvarande. För kommande barn har jag lovat mig själv att ha lärt mig av det.
Svar på tråden Erfarenheter/forskning på delamning