Anonym (Qi) skrev 2023-02-14 17:02:46 följande:
Amningshetsen blev liksom baksidan av den högst motiverade motreaktion till de kommersiella intressegruppers verkan från ersättningsindustrin. De som kämpade mot dessa, faktiskt riktigt onda, krafter såg liksom inte att de fanns mammor och barn som for illa i bakvattnet. Eller de ansåg att dessa var mindre sårbara än de fattiga mammor och barn som for illa eller till och med dog till följd av ersättningsindustrin.
Det fick någon sorts snöbollseffekt och har kraschat runt och gjort en hel del skada. Jag, som har ammat av och till under sammanlagt nästan 10 år, tappade helt förtroende för dem när de hänvisade till studier där man räknade alla barn som fått minsta ersättning eller annan mat någonsin som delammade, men mediciner var undantagna. Inte kunde jag köpa att det skulle störa mer att ge några deciliter ersättning innan amningen kom igång än att låta det "helammande" barnet genomgå en kur antibiotika.
Precis, det fanns en sund reaktion mot hur bröstmjölksersättning introducerades i fattiga länder utan rent vatten, ofta av kommersiella skäl. Även i vissa västländer är andelen kvinnor som ammar tydligen låg och man anses nästan konstig om man ammar.
I Sverige har man i stället försökt få fler att amma, vilket har lyckats, men med baksidan att frågan har drivits för hårt. Nyblivna mammor har heller inte alltid fått tillräckligt med stöd för att få amningen att fungera. (Det kan ju vara lite struligt i början och en del har stora problem).
Vi har alltså gått från en sund motreaktion mot kommersiella krafter som förespråkar ersättning, till en situation där nyblivna mammor gråter av smärta eller trötthet varje gång det ska ammas, men får höra aja baja om de i stället vill ge ersättning. Detta var på tapeten redan när jag fick barn 2012. Då växte kritiken mot amningshetsen och att det bara talades om amningens fördelar. (Det finns många fördelar med bröstmjölk och med att amma, men som med allt annat bör alla sidor belysas.)
Det är förvånande och sorgligt att det fortfarande finns nyblivna mammor i Sverige, 2023, som mår dåligt över amningen helt i onödan. Och inte bara första veckorna, utan månad efter månad, för att de har blivit indoktrinerade att man "ska" helamma om det inte finns medicinska skäl mot.