• tvåsmåunderverk

    När kommer ÄL/mens efter hormonspiral?

    Jag har haft hormonspiral i 5 år. Under dessa år har jag inte haft mens alls. Nu tog jag ut spiralen i lördags. Läst massor att folk börjar blöda i samband med uttaget och att riktiga mensen kommer direkt, bara dagar efter. 

    Nu har det ju bara gått två dagar så jag har ingen stress. Men någon som vet hur det brukar se ut? Tänker om det spelar någon roll att jag varit mensfri i 5 år? 

  • Svar på tråden När kommer ÄL/mens efter hormonspiral?
  • Anonym (Poppy)

    Det är ju väldigt individuellt. För vissa funkar det direkt eller efter bara nån vecka, för andra kan det dröja månader innan kroppen är som vanligt igen. Beror på hur känslig man är för hormonrubbningar osv. Har inte att göra med om mensen varit borta under tiden man haft spiralen eller inte utan mer hur snabbt din kropp hajjar att den ska börja släppa ägg igen :)

  • Anonym (Fertil)

    Jag har haft spiral sedan jag var 20, Mirena och varit helt utan mens. Tog ut den när jag var 27 och vi planerade vårat första barn. Då tog det 34 dagar innan jag fick mens och blev gravid första ägglossningen efter det. Den här gången nu när jag är 30 och vi planerade för andra dök inte mensen upp och jag tog ett gravtest efter 5 veckor som var positivt. Fick alltså ingen blödning alls denna gång och är nu i v23. 

Svar på tråden När kommer ÄL/mens efter hormonspiral?